• Åse

Vad föredrar ni för skötbord??????

Det finns ju hur mycket som helst att välja på!!!!
    Väggfasta, badkars, byråer, rullande med badkar under........
    Plats har jag väl för vilken som, men jag vet ändå inte vilken som är
    mest ergonomisk/bekvämast.

Hjälp!!!!!

Några erfarenheter av vilka som är bäst???

Är tacksam för svar.

Kram Åse.

• Svar på tråden Vad föredrar ni för skötbord??????
  • Majsan70

INGET ALLS!

Tröttnade på att ha ett fult skötbord stående. Tröttnade på att behöva trava in i badrummet eller rummet varje gång vi skulle byta. Tröttnade på att ha ett allastädes snurrande barn på skötbordet. Nu byter vi på golvet i soffan eller i sängen. Så mycket lättare för oss alla!

• MLME

Vi ska köpa ett väggfastskötbord från babyproffsen. Detta pga att vi har ganska trångt badrum och det kan vara skönt att fälla upp bordet så att det inte tar så mycket plats.

• Villebusen

Smiter in som förälder till en ettåring som fortfarande ligger på skötbordet =) Min rygg skulle ALDRIG palla att alltid byta på golvet resp soffan. Mitt tips är att finns det plats i badrummet för en möbel alltså en som står på golvet så köp det. Andra alternativet är att lägga ett upplåsbart skötbord på tvättmaskinen eller köpa en spånskiva och lägga ovanpå och så. Tredje alternativet som jag har är ett skötbord över badkaret. Vårat är så underbart det går att vika upp så man kan både bada och duscha och det är inte fastsatt i väggen. Det heter tvättbjörne. Nackdelen är att det finns inga hyllor etc att lägga blöjor och så det får man lösa på ett annat sätt.

• Majsan70

Villebusen!

Varför skulle man få ont i ryggen utan skötbord??? Jag sitter bredvid dottern när jag byter. Slipper massa onödiga lyft på det viset ju.¨

• L2K

Vi köpte det billigaste vi hittade på ikea när sonen kom. Från början stog det i köket men när vi flyttade hade vi det först i hans rum men flyttade sen in det i badrummet.
    Oftast använder vi skötbordet men som i tidigare inlägg, vi använder även golv, säng eller soffa oxå.

När nr två kommer i höst så ska vi skaffa oss en tvättmaskin och då får det fungera som skötbord med.

• Hattifnatt

Vi har ett skötbord som står på badkaret med ett babybadkar under, använder det fortfarande (sonen är två år) och vi är väldigt nöjd amed det. Men vi har en dusch i källaren så vi har inte använt badkaret på ett tag nu å andra sidan.....Just detta med ett babybadkar har för oss varit toppen, har fungerat perfekt för oss, så vi kommer fortsätta använde det nu till baby nummer två.

• Lunar

jag byggde ett skötbord. har två toaletter så den ena funkar som skötrum. skivan sitter mot tre väggar så att barnet inte kan trilla ner. sen står man vid den fjärde. har ett litet handfat med så att det blir lättare att tvätta bort bajs och annat. nu har jag gjort som så att det går att fälla upp skivan om man skulle få folk och mer än en toalett behövs. super bra tycker både jag och min sambo.

• Måsen

Vet inte om min idé fungerar ännu eftersom jag inte får barn förrän i januari. Jag har i alla fall tänkt att använda ett bänkskåp som skötbord, det är typ som en köksbänk i höjd och utförande. "På köpet" får jag då mycket förvaring (2 st skåp 80 cm breda). Själva möbeln tar förstås mycket plats, men vi har ett rum som såsmåningom kommer att inredas till barnkammare men än så länge fungerar som kontor och klädkammare, där kommer den få plats.

• Villebusen

majsan70.. min rygg lyfter hellre barnet än att sitta bredvid det sned vinkel etc. Vi har använt badbaljan 2ggr (!) sedan har lillan badat med oss och nu badar hon helst själv i badkaret.

• Anso

Vi har ett "vägga" väggskötbord som är superbra.
    Vi köpte det begagnat för 250 kr. Vår kille är 13 månader och vi använder det flitigt fortfarande. Det är jätte bra att ha det i badrummet oxå då han har badat. Då ligger han där medan man torkar honom och smörjer in honom...

• Majsan70

Villebusen igen! *S*

Jag sitter rakt framför vår dotter när jag byter. Detta oavsett om jag byter i sängen på golvet eller i soffan. Jag har ändå en ryggskada som jag ådrog mig en bit in i graviditeten. Känner aldrig nåt, men kan förstå om man sitter snett. *S*

• Åse

Tack för alla synpunkter och tips!

Det är tur att det tar 9 månader innan
    "lilla stjärnan" tittar ut, hur skulle man annars
    hinna med att planera allting.

• Morbid Mistress

Måsen --> Så hade mamma till mina syskon och det funkade utmärkt!

• Åsa

_Föredrar_ trådbackar med skötbordsdel ovanpå (efter att jag sett det, inte testat). _Har_ ett i plastad plywood (tror jag) med inbyggt badkar (använt två gånger) och två hyllor för blöjor och annat. Är för högt för att vara bekvämt, även med hjulen bortplockade, vilket maken inte tänkte på när han var och köpte underverket.

Min mamma förstod inte varför vi alls skulle ha ett skötbord alls, hon bytte tydligen mest på en köksbänk. Är säkert inte ohygienskt eftersom det är ev skötbädd som blir smutsig, men känns inte som första alternativet.

• Beis

Om du vill bestämma arbetshöjd själv så är ett Brio vegga att rekommendera (eller annat vägghängt skötbord). Finns billigt på tex blocket.se Begagnade Vegga är ju lika fina som nya... Tar mindre plats än golvskötbord, lättare att komma åt och städa under, bra med plats för blöjor och tvättlappar mm i det!

Svar på tråden Vad föredrar ni för skötbord??????