Autism?
Min son började säga mamma, pappa och peka på lampan och säga lampa vid ca 10 månaders ålder, sedan försvann detta helt
På två års kontrollen så pekade jag på allt detta men då sa hon på BVC att när han är 3, då kan ni få komma till en logoped ifall inte talet kommit igång.
På dagis har det påpekat att han gärna leker själv, går i cirklar, vill inte sitta med på samlingen, får arga utbrott.
När han var ca 2,5 började dagis personalen peka på detta, och att vi skulle kolla ögonkontakten.
Han tar ögonkontakt men endast korta stunder.
Han är nu 3 år fyllda och kan/gör detta:
*Säger Mamma, Pappa, Där, Det, Kör, Data, Säger sporadiskt mer sällan Titta, Tittut, Iiil för bil
*Förstår enkla instruktioner som ska vi bada, äta, titta på film, gå ut osv
*Är väldigt kärleksfull och kan sitta och gosa men oftast bara korta stunder
* Leker tittut och tafatt, kan sparka, rulla boll till någon annan
* Väldigt blyg när man är ute, även blyg för sin mor och farföräldrar om dom hälsar på.
Blir tyst när de är mycket folk omkring sig .
Men det släpper efter ett tag.
*Han visar med handen och pekar på det han vill ha
*Tål inte tillsägelse blir då jätteledsen eller utåtagerande arg och slåss
* Leker nästan uteslutande med bilar men även andra leksaker, han radar upp ibland men kan även köra med de på bilbana, matar nu docka och bjuder även mig på mat(aldrig gjort tidigare,
*Går mycket på tå
*Äter bara samma saker om och om igen, jättesvår med maten
*Om jag tex kör honom till dagis i en bil några dagar och sedan byter bil till nästa dag kan han bli vansinnig
och vägra åka med.
*Han har aldrig lärt sig vinka hej då, det har hänt en gång att han sa hej
*Jag kan få puss men då måste jag verkligen tjata och sedan blunda(ej ha ögonkontakt)
Vi har nu fått tid för att kolla halsmandlar och tid hos logoped, hade ni ändå velat ha en fullständig utredning om ni var jag? Någon som haft samma med sina barn?