matildaaf skrev 2013-05-13 23:23:30 följande:
Tro mig, jag har varit i liknande sits som dig. Ansåg mig inte komma någonstans över huvudtaget. Jag är också jävligt trött på det här med Borderline men en sak som hjälpt mig, min pojkvän & min familj är när jag blev introducerad till varför man har Borderline. Vet inte om du vet det men det har med sårbarhetsmodellen att göra. Vissa är födda med väldigt känslig och låg sårbarhet och klarar inte ens lätt kritik medans andra är födda med hög sårbarhetsgräns och klarar nästan allt. Jag fick det berättat för mig att jag förmodligen är född extra känslig. Nu finns det inget bevis på varför Borderline finns (vissa pratar om tex trauman osv & andra om sårbarhetsmodellen). Men detta hjälpte iallafall mig och mina nära då de är väldigt införstådda med att det är en sjukdom och inget medvetet beteende från mitt håll. En stämningsstabiliserande medicin stabiliserar stämningen, man får ett mer jämnt humör. Alltså nu vet jag inte vilken planet din läkare kommer ifrån men SSRI är INTE det enda alternativet. Långt därifrån! Prova att googla tex "antidepressiva", "antidepp inte SSRI". "Stämningsstabiliserande", ja allt möjligt så kommer du hitta en massa alternativ till SSRI. SSRI är djävulens påhitt tycker jag samt vänner till mig som gått på det & många på internet/forum. Jag fick först bara antidepressiva under 2 år som hjälpte till en viss del men nu ska jag kombinera med stämningsstabiliserande. Jag tror att det kan lyckas och jag är otroligt glad över att slippa SSRI iallafall.. Hm, DBT.. Alltså jag tycker att det är så jäkla bra! Man har en egen psykolog samt en grupp. Ja man får verktyg man saknar (råkade födas utan enligt den teorin jag tror på). Man får en slags bok som heter "Manual för färdighetsträning" med en massa övningar, olika kapitel som ex "att hantera relationer", "att stå ut när det är svårt"(bråk och när man tar illa upp) "självrespekt" & "att reglera sina känslor". Min enhet (Kalmar) är den bästa man kan hamna hos. Man fikar, sitter i solen, man blir behandlad riktigt personligt, får göra sig riktigt hörd och det är en enorm skillnad mot de vanliga psykmottagningarna med korridorer, där man är en i mängden och där man typ aldrig kommer någonstans. Ditt svar till den andra personen, menar du att SSRI gör så att du inte kan gråta, aldrig kan vara riktigt jäkla glad osv? För så var det för mig under SSRI men med Mirtazapin kan jag i stunder gråta av lycka, på riktigt. Mirtazapin påverkar inte lusten till sex eller vikten (mina två krav som inte får finnas) och den tar inte så drastiskt bort dalar (att du inte kan gråta) och topparna (vara riktigt glad) som SSRI gör. På SSRI är allt så jävla grått. Man är ju såklart glad att slippa de djupa dalarna men topparna ryker ju med tyvärr :/
Vad skönt för dig att dina nära har kunskap och förståelse, jag skulle så gärna velat att mina haft det. Har förlorat alla som stått mig nära, alla. Bara min mamma kvar, och vi börjar äntligen få ordning på vår relation. Hon börjar förstå att jag inte valt att vara svår.
Jag hittade en sida igår som beskrev hur och varför vi borderline-personer upplever sina känslor som vi gör, väldigt enkelt och pedagogiskt förklarat. Där stod så bra att hjärnan är "trasig" och kan inte reglera känslorna, att det inte är självvalt. Att trots att man vet att känslorna är orimliga, så kan man inte stoppa det skenande tåget. Jag vet ju att jag inte väljer det här, men när man möts med så mycket oförståelse så är det svårt att inte känna det där självföraktet... Nåja.
Angående mediciner... Å ena sidan vill jag pröva dbt först (går ny psykodynamiskt inriktad terapi som iofs hjälpt massor, men just att hantera känslorna får jag inte några verktyg för) och se hur bra jag blir, å andra sidan behöver jag all styrka NU. Är ensamstående med ett mycket aktivt barn utan avlastning och som det varit senaste tiden funkar det inte att vänta. Den där boken "Manual för färdighetsträning" vill jag iaf ha. Ska nog pusha på om DBT igen.
Ja, ssri gör allt tråkigt, tar bort alla toppar och jag kunde inte gråta. Kan jag iofs inte så lätt nu heller, så vet inte om det berodde på medicinen eller att det förändrats med åren.
Nej, jag vet inte. Har funkat hyfsat utan mediciner, men ibland dimper jag rejält och det skrämmer mig. Senaste pms:en var hemsk. Det satte igång en neråt-spiral och nu känner jag mig på noll igen. Men vad vet jag, kanske lyckas jag plocka upp mig själv nästa vecka?
Så härligt att höra att du hittat din väg med behandling och mediciner. Hur mår du sammantaget idag? Är så nyfiken på hur alla dbt-tekniker funkar, hur mycket påverkar det smärtan? Förutom att kunna hantera situationer bättre och inte göra det värre för sig och andra, påverkar det också graden av ångest?