• talia

High Chaparral

Ni som varit där - erfarenheter? En eller två dagar? Åker från Göteborg (med en 4- och en 8-åring) dvs inte så långt, men funderar på om det ändå kunde vara värt att stanna en natt för skojs skull eller om det är fullt tillräckligt med en dagstur. Hotell eller camping? Vet vad inträdet går på men är det mycket kostnader som tillkommer inne i parken? Tacksam för tips!

• Svar på tråden High Chaparral
  • mucklas

Vi var bara där en dag och det var jag och gubben var fullt nöjda med, barnen hade gärna stannat en dag till. Kommer faktiskt inte ihåg så mycket om kostnader, annat än att alla saker de önskade sig (hattar, västar, puffror) var jättedyra. Vill minnas att maten var rätt ok i pris.

If there was an olympics in martyrdom, my mother would lose on purpose.
  • talia

Hehe, det brukar ju vara lite så, att man själv blir nöjd lite snabbare än de små...

• mucklas

Jo :D

Fast uiverseum i helgen var bra, där hade vi alla kunnat stanna längre :)

If there was an olympics in martyrdom, my mother would lose on purpose.
  • Maddiogora

Ja som förälder räcker det nog med en dag , men barnen vill nog gärna stanna två :) Har positiva erfarenheter av hc, känns som priserna är rimliga , finns buffé på någon restaurang som inte kostar skjortan. Vi har haft husvagn med oss , trevlig camping med bad och lekplatser . Har för mig att campingen inte var särskilt dyr heller .

• Ruggugglan

De har en hemsida med alla entrépriser och liknande

Vi bor nära "Chappen" och är där flera ggr per år. Personligen tycker jag inte att det är så mkt att göra där men kan ha att göra med att jag har varit där årligen sedan barnsben. Barnen däremot tycker det är roligt!

Det finns camping, stugor och hotell på Chaparral men det finns även i grannbygderna. Chappen ligger utanför samhällena. De har flera restauranger och hamburgerbarer. Lite dyr mat men slänger man med sig en matsäck så slipper man ju den största kostnaden.

De har shower som bla min son älskar. Han satt som förstenad och bara log förra året då vi var där, trots att han bara var 2år. De erbjuder öronproppar men jag rekommenderar de som ska dit att ta med sig hörselkåpor till barnen. Det skjuts och det är rejäla smällar i bland annat i showen.

• pigglet

Jag har tittat in på deras hemsida, men det känns inte som det är så mycket annat än showerna att göra där? Eller har jag fel?
    Vi funderar på att åka dit, men har inte bestämt oss. Så jag hänger här i tråden får jag se om det kommer fler åsikter. 

• TaSe

Två dagar! Barnen älskar det!
    Det som sticker iväg därinne är cowboy-utrustningen. Hatt, pistol och skott är livsnödvändigt.
    Även om det inte är mycket annat än shower, så är det ändå ett antal olika. Tågrån, stora showen, Lucky luke, indianer, Mexico. Dessutom är hela stället smäckfullt med knallpulverskott och ALLA är villebråd.

Campingen är billig och mysig. Halvkass standard. Men ändå helt ok.

• Ruggugglan

Det finns guldvaskning, indianby, man kan åka med ångloket (där banditerna kommer och gör en show), finns ett litet tivoli (om de inte tagit bort det, varit tal om det då det inte är Chappen som står för det), ponnyridning, det går att åka häst och vagn (de där vagnarna de hade i western), går att bada på campingen och ja. Lite finns det att göra :)

Jag som vuxen tycker inte att det är så mkt att hänga i granen men barnen älskar det.

• Dixie

Man får betala extra för tåget och karusellerna, ponyridningen. Jag tyckte inte det var någon favorit, slitet och gammalt och känns tråkigt att när man först betalt inträde ska man även betala för en massa saker där inne.......

• Ruggugglan
    Dixie skrev 2013-05-14 22:39:16 följande:
    Man får betala extra för tåget och karusellerna, ponyridningen. Jag tyckte inte det var någon favorit, slitet och gammalt och känns tråkigt att när man först betalt inträde ska man även betala för en massa saker där inne.......
    Ja, det har du iofs rätt i. Vi betalar inget inträde eftersom vi bor nära (de har någon sådan där "förmån"). Jag hade aldrig betalat inträde för att gå in där... Då hade jag hellre åkt till något annat ställe som är roligare för alla i familjen.
  • pigglet
    Ruggugglan skrev 2013-05-14 23:24:49 följande:
    Ja, det har du iofs rätt i. Vi betalar inget inträde eftersom vi bor nära (de har någon sådan där "förmån"). Jag hade aldrig betalat inträde för att gå in där... Då hade jag hellre åkt till något annat ställe som är roligare för alla i familjen.
    Hm, det var väl lite så jag kände när jag var in på hemsidan. Är det värt någon tusenlapp eller två? För rent spontant kändes det inte så där överdrivet speciellt.

Något annat man inte bör missa där i närheten? Vi ska nog åka ner till ALV, en resa på kanske 100 mil, så vi passar gärna på och gör något mer när vi lika är söderut. 
  • Ruggugglan
    pigglet skrev 2013-05-15 12:55:37 följande:
    Hm, det var väl lite så jag kände när jag var in på hemsidan. Är det värt någon tusenlapp eller två? För rent spontant kändes det inte så där överdrivet speciellt.

Något annat man inte bör missa där i närheten? Vi ska nog åka ner till ALV, en resa på kanske 100 mil, så vi passar gärna på och gör något mer när vi lika är söderut. 
    Jag hade inte lagt så mkt pengar på det.

Ullared kanske? Gränna och deras polkagrisar? I Lagan finns det en älgpark där det går att kika på älgar om man är intresserad utav det. Annars kanske en djurpark är roligare. Finns säkert mkt mer att besöka men står stilla i huvudet.
  • Dixie
    pigglet skrev 2013-05-15 12:55:37 följande:
    Hm, det var väl lite så jag kände när jag var in på hemsidan. Är det värt någon tusenlapp eller två? För rent spontant kändes det inte så där överdrivet speciellt. Något annat man inte bör missa där i närheten? Vi ska nog åka ner till ALV, en resa på kanske 100 mil, så vi passar gärna på och gör något mer när vi lika är söderut. 

Vi kombinerade Alv och Borås djurpark, det kan kanske vara ngt?!
  • glassen

Vi var inne en dag på High Chaparall förra året, men hela familjen är överens om att nästa gång blir det två dagar istället. Det finns mycket att uppleva och vi hann inte alls med så många shower som vi önskat heller. Priserna är väl som på de flesta familjeaktiviteter. Det kostar en slant, men det gör det ju överallt. Vi sov över en natt på hotellet (lägenhet) och det ska vi absolut göra nästa gång vi åker också.

• pigglet

Glassen: så där kände vi med ALV. Vi var där 2 dagar, men det räckte inte alls. Nästa gång stannar vi tills vi upplevt allt klart   :)
    Jaja, vi får väl se hur det blr med High Chaparral. Verkar ju vara blandat hur man upplever det -som med allt annat.  Flört

• talia

Tack för svar. Tror vi bestämmer oss när det närmar sig, beror ju lite på vädret också, slänger med ett tält och håller det lite enkelt så. Bara att tälta är ju ett äventyr ;)

Svar på tråden High Chaparral