• 7feb

Hjälp innan vi går under

Har en 5 åring som utreds för Asberger eller högfungerande autism. Våra dagar är ett helvete. Förstår att alla är olika men snälla ge mig tips på hur man får en fungerande vardag utan konstanta bråk och utbrott.
    Hur mycket ska man tolerera?
    Hur når man dessa barn????

• Svar på tråden Hjälp innan vi går under
  • UnikFamilj

Man lär sig själv, kravanpassar och strukturerar. Nyckeln är din egen kunskap.

• 7feb

TACK!
    Hur gör ni när det blir utbrott? Glåpord, skrik kastas saker?

• Elin 885

jag har högfungerande autism fick jag reda på i vuxen ålder, och hemma hos oss var det mkt utbrott och skrik.
    hos oss så blev man utvisad till sitt eget rum och fick sitta där tills man lugnat ned sig.
    kasta saker har aldrig och kommer aldrig att vara okej, då blev det konsekvens på en gång.
    glåpord är hellet inte okej och det blev konsekvens där med.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • 7feb

En frustrerande sak är att jag upplever att jag gör allt som behövs men det funkar ändå inte?! Vi har en 1 åring som hamnar i korselden ständigt. Hur mycket "jag hatar dig" ska man tolerera? 100 om dagen ? 50? När "hjälper det" att bli arg?
    Hur gör man när vardagen inte går att ha samma varje dag?
    Hur får man hen att göra saker utan mutor eller belöning

• UnikFamilj

Vi förebygger och ser till att inte hamna där. OM det någon gång skulle fäktas eller kastas saker, så blir det ett tydligt nej och då räcker det.

• Elin 885
    7feb skrev 2013-05-14 12:30:36 följande:
    En frustrerande sak är att jag upplever att jag gör allt som behövs men det funkar ändå inte?! Vi har en 1 åring som hamnar i korselden ständigt. Hur mycket "jag hatar dig" ska man tolerera? 100 om dagen ? 50? När "hjälper det" att bli arg?
    Hur gör man när vardagen inte går att ha samma varje dag?
    Hur får man hen att göra saker utan mutor eller belöning
    säger man sådanna saker så blir det konsekvenser.
    man kan inte häva ur sig vad som helst.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • 7feb

TAck Elin, vad fick du för konsekvenser?
    Vi försöker att under "ordnade former" flytta honom till sitt rum.  Är det bra? Eller lämnas de ensamma med sin ångest?
    Idag säger vi till v a r j e gång glåpord eller kast men vad kan man göra?

• 7feb

Hur förebygger ni att inte hamna där? I dagsläget kan jag inte räkna ut vad som triggar? Och det eskalerar!
    Om jag har varje sekund planerad så fungerar det "bättre" men hur lyckas man med det???

• UnikFamilj

Om det kommer utbrott och elaka ord, så betyder det att killen inte mår bra. De gör det inte för att vara elaka - kids do well if they can. Han behöver stöd, ni behöver anpassa kraven och stressnivån, skapa struktur som är tillräcklig, och om belöning är vad som krävs i början så är väl det ett litet problem..?

Nyckeln är kunskap som sagt, du kan inte förvänta dig att lösa problemet så som du skulle göra med ett neurotypiskt barn. Du måste lära nytt, göra annorlunda, lära dig vad det handlar om. Ligg på om föräldrakurs, läs på nätet,  lär dig förstå vad det handlar om.

Svar på tråden Hjälp innan vi går under