"Importera" pojkvän från USA? HJÄLP!?
Det underlättar om du har ett jobb och kan bevisa att ni kan klara er. Givetvis vill man inte att folk ska komma till Sverige och sedan leva på bidrag. Han kan ta med bevis på att han har pengar tills vidare, och också förklara sin önskan att lära sig språket så snabbt som möjligt.
Kanske kan han ta en kurs i USA i väntan på att ansökan ska beviljas?
Min man kom till Sverige med mig från USA och jag vill bara säga att det kanske inte är så lätt att bo i ett annat land och lära sig ett nytt språk och få jobb. Det gäller att ni båda är väldigt drivkraftiga, bor i en bra stad eller nära en större stad där det finns fler alternativ och att ni är beredda på att det kan vara skittufft till en början. Svenska är svårt. Tyvärr gick vi lite på att "men alla pratar engelska i Sverige och det är såå lätt att få jobb om man pratar engelska". Beror på var man bor och vad man jobbar med.
Är ni villiga att ha det tufft ett tag och jobba hårt på språk och att få jobb så kommer det att gå bra.
ps, Givetvis så finns det också de som har haft det väldigt lätt att lära sig språk och skaffa jobb, men de människorna är just drivkraftiga!!