• Anonym (ts)

Kompis gjorde tatuering, nu vill han ha 300 för den...

Har en bekant som bor i en annan stad som tatuerar (ej utbildad utan självlärd). 

Vi pratar då och då, och jag rekommenderar mina vänner till honom så han får fler kunder.
    Han skrev ett sms att han är påväg till den stad jag bor på, och frågade om jag har några vänner som vill hänga med eftersom jag ville göra en liten tatuering.

Åkte till hans systers lägenhet där han var, och tog med med två utav mina vänner som var var sugna på att tatuera sig. Han tatuerade en ganska stor text på min vän, och tog 300 för det.

Min andra vän ville inte, utan ville vänta lite och tänka ut ett bra motiv eftersom hon var lite osäker.

Jag tatuerade en liten bokstav, ett ''A'' på armleden. Ca lika stor som en krona. Och sa att jag betalar slutet av månaden eftersom jag får lön då.

Nu fick jag sms utav honom och han frågade när jag ska skicka pengarna. Då sa han 300 kr till mig med.. Då förklarade jag att jag får ut lite pengar denna månad och att jag gjorde ju en liten tatuering bara! och iomed att jag rekommenderar kunder till honom och att vi är vänner så borde han ju inte ta sådant fantasi pris.

Då säger han att han alltid tar startavgift vilket är 300 kr.. och att han har skulder och betala så han sparar varje slant.

Vad ska jag göra?  Får ut så att det räcker till hyra, hundmat, hundförsärkning, el samt mat. (tuff månad) 

Skrev ett långt sms till honom igen och förklarade att det är väldigt dyrt för en liten bokstav och han borde förvarna mig så jag skulle veta i förväg priset! Och att vi är vänner o att jag berättar gott om honom så att han får kunder pga mig är ju....

Vad ska jag göra tycker ni?  Tatueringen är supertunn och tog 5 min och göra..  

• Svar på tråden Kompis gjorde tatuering, nu vill han ha 300 för den...
  • Lilia

Det låter som att du fick ett billigt pris. Det är dyrt att tatuera sig. Du ska naturligtvis betala. Vad du har för ekonomi är inte intressant, du har köpt en tjänst då måste du betala den.

• Niju

Varför frågade inte du om priset innan du lät honom tatuera dig? Drömmer

• Anonym (April)

Eh alltså jag vet ju inte vad du ska göra, du kan ju välja att ge han 300 kr och känna dig "blåst" eller så skiter du i det och ger mindre och han blir arg? I vilket fall som helst låter det som en oseriös tatuerare och inte så jäkla bra alltså. 
    Lite ot, men fasen folk sluta tatuera er hemma hos hobbytatuerare det ser allt som oftast ut som crap. :/ 

• kossan

Betala! Att du inte har råd skulle du tänkt på lite tidigare och kanske frågat INNAN vad det skulle kosta! ;)

• Petrol

Du visste att det skulle kosta right?
    Och som jag fattar det så tar han inte betalt för sin arbetstid, utan för materialåtgång och då är 300kr rätt vettigt, hade kunnat vara mindre, men inte orimligt egentligen då jag gissar att han med det vill täcka engångstippar, koppar, nålar etc och nån krona i fickan om han har det klent ekonomiskt.

bara att betala skulle jag säga.

• Tittij

Säg till honom att du betalar men att det var sista gången du skaffade kunder åt honom då du har svårt för giriga människor. 

• Thotis90
    Lilia skrev 2013-05-14 16:24:40 följande:
    Det låter som att du fick ett billigt pris. 
    Jag håller inte med. Det är ett väldigt saftigt pris för en sketen bokstav... Jag har en kompis som också är självlärd vad gäller tatuerandet och som har det kämpigt ekonomiskt. Jag har dock bara behövt betala 500:- (en text som tog upp hela underarmen!) som mest när jag har tatuerats av henne. 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Ida 112

Fråga om du kan betala månaden efter eller om du kan dela upp betalningen, betala tycker jag att du ska göra i vilket fall som helst. Det är ju känsligt det där med kompispriser, men jag kan ju tycka att eftersom du raggar kunder til honom borde du få billigare på grund av det. Nä, betala och låt honom själv ragga kunder hädanefter.

• Petrol
    Thotis90 skrev 2013-05-14 16:28:26 följande:
    Jag håller inte med. Det är ett väldigt saftigt pris för en sketen bokstav... Jag har en kompis som också är självlärd vad gäller tatuerandet och som har det kämpigt ekonomiskt. Jag har dock bara behövt betala 500:- (en text som tog upp hela underarmen!) som mest när jag har tatuerats av henne. 
    Att de finns de som gör det billigare är inte liktydigt med att något är dyrt.
  • Thotis90
    Petrol skrev 2013-05-14 16:30:49 följande:
    Att de finns de som gör det billigare är inte liktydigt med att något är dyrt.
    Huruvida någonting är dyrt eller inte är väl en smaksak. Jag tycker i alla fall att 300:- för en sketen bokstav är dyrt. Jag hade aldrig betalat för det.  
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Kompis gjorde tatuering, nu vill han ha 300 för den...