• Anonym (Förklara)

Varför så dumma regler kring pregotime ?

Snälla kan nån förklara.....

Har haft en kille vi har försökt bli gravida i ca 1 år!

Jag har haft oftast 44 dagar mellan min mens..

Så det har varit " svårt " att ha sex på Äl då vi inte vetat när den varit!!

När jag gick till Gynläkare så framkom det att " troligen" behöver jag ägglossnings stimulerande  medel typ prego time! då jag har så långt mellan mensen.

( då jag inte längre är ihop med dåvarande killen ) så kunde gyn-läkaren inte kolla hans spermier! ( han har inga barn sen tidigare) Jag har ett barn som blev till på naturlig väg!

Men nu när jag träffat en ny kille å vi vill ha barn

ska jag då säga " a men så du vet så kan jag nog inte bli gravid utan att få pregotime"

och då måste vi försöka 1 år!

Jag tycker det är samma sak som att ha sex med en kille som är steriliserad och man VET att jag inte kan bli gravid!!

Varför ska vi behöva försöka i 1 år ?

Varför kan inte läkare skriva ut Pregotime så jag får igång Älglossningen ?

ska han behöva lämna sina spermier när det är 99% chans att det är för att jag ej har äl som det ej kommer att gå!

varför ska vi behöva vänta..... är det omöjligt att få utskrivet pregotime typ nu till mig...
    står juh i journalen att jag troligen saknar ägglossning!

• Svar på tråden Varför så dumma regler kring pregotime ?
  • Anonym (Förklara)

NÅN ???

• Anonym (...)

Pergotime... 

Tja, jag vet inte. Ngn gräns måste de väl dra? Men om ni inte kan vänta ett år (vilket är ganska normalt i de flesta fall när folk vill ha barn, så de inte längre är främlingar för varandra på ngt plan) så gå till en ny gyn och ljug om hur länge ni försökt? Fast det bästa är kanske att vänta det där året... Känns som att det är en bra grej. 

• LillaVanilla

Jag fick pergotime direkt. Har PCO och väldigt sällan äl. Min gyn sa: Inte lönt att testa ett år när man inte har något att testa på.
    Hon menade att har man ingen äl så kan man ju inte heller "träffa den". Jag har mens kanske 3 ggr/år, så antar att de föregås av äl, alltså tre äl/år?

• Anonym (Qwe)

Inte för att vara sådan men bör man inte ha varit tillsammans mer än1 år innan man planerar barn? På ditt sätt att skriva låter du både ung och nykär så jag ser inga konstigheter med att ni väntar ett år faktiskt...

• Anonym (Förklara)
    LillaVanilla skrev 2013-05-14 22:36:23 följande:
    Jag fick pergotime direkt. Har PCO och väldigt sällan äl. Min gyn sa: Inte lönt att testa ett år när man inte har något att testa på.
    Hon menade att har man ingen äl så kan man ju inte heller "träffa den". Jag har mens kanske 3 ggr/år, så antar att de föregås av äl, alltså tre äl/år?
     okey så ska jag testa kontakta en annan gyn då?

jag gillar din gyn=) hon har samma tänk som mig...

men jag har ju mens var 44 dag...

dock 2 senaste ggr så har det varit  31 dagar mellan mensen...
  • Anonym (Förklara)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-05-14 22:52:29 följande:
    Inte för att vara sådan men bör man inte ha varit tillsammans mer än1 år innan man planerar barn? På ditt sätt att skriva låter du både ung och nykär så jag ser inga konstigheter med att ni väntar ett år faktiskt...
     JA men JAG är sån som vet om jag vill ha barn med den jag älskar eller inte!

Förra tog det slut med för att han började slå mig....

å vi blev gravida efter bara några månader  typ 5-6 hade vi varit ihop då jag blev gravid!

Nej är INTE ung 27 år!
  • Pastell1983

Ja jösses säger jag bara. Planera barn när man vart tillsammans nån månad. Grattis!

Jag tycker det är bra att de har reglerna, och självklart ska mannen lämna spermaprov då det annars är helt onödigt att börja med hormoner om det ändå är något fel på spermierna. Så gör de här vid utredning och man får absolut inget utskrivet innan dess. Sedan för att göra utredning ska man även ha bott tillsammans en viss tid, om det var 1-2 år. Så tänk på det!

PERGOtime är ingen mirakelkur och verkligen inget man ska ta lätt på heller egentligen. Man kan må grymt dåligt av tabletterna.

/från en som varit där

• Anonym (Progesterall)

Testa ProgesterAll då? Receptfritt och funkade toppen för mig att få mer regelbundna cykler. :)

• Anonym (Förklara)
    Anonym (Progesterall) skrev 2013-05-15 09:08:27 följande:
    Testa ProgesterAll då? Receptfritt och funkade toppen för mig att få mer regelbundna cykler. :)
     ah låter bra =)

var hittar man det ?
Svar på tråden Varför så dumma regler kring pregotime ?