• Anonym (Förklara)

Varför så dumma regler kring pregotime ?

Snälla kan nån förklara.....

Har haft en kille vi har försökt bli gravida i ca 1 år!

Jag har haft oftast 44 dagar mellan min mens..

Så det har varit " svårt " att ha sex på Äl då vi inte vetat när den varit!!

När jag gick till Gynläkare så framkom det att " troligen" behöver jag ägglossnings stimulerande  medel typ prego time! då jag har så långt mellan mensen.

( då jag inte längre är ihop med dåvarande killen ) så kunde gyn-läkaren inte kolla hans spermier! ( han har inga barn sen tidigare) Jag har ett barn som blev till på naturlig väg!

Men nu när jag träffat en ny kille å vi vill ha barn

ska jag då säga " a men så du vet så kan jag nog inte bli gravid utan att få pregotime"

och då måste vi försöka 1 år!

Jag tycker det är samma sak som att ha sex med en kille som är steriliserad och man VET att jag inte kan bli gravid!!

Varför ska vi behöva försöka i 1 år ?

Varför kan inte läkare skriva ut Pregotime så jag får igång Älglossningen ?

ska han behöva lämna sina spermier när det är 99% chans att det är för att jag ej har äl som det ej kommer att gå!

varför ska vi behöva vänta..... är det omöjligt att få utskrivet pregotime typ nu till mig...
    står juh i journalen att jag troligen saknar ägglossning!

• Svar på tråden Varför så dumma regler kring pregotime ?
  • Anonym (Förklara)
    Pastell1983 skrev 2013-05-15 15:18:45 följande:
    Förhoppningsvis kollar de upp om ts och killen vart folkbokförda på samma adress tillräckligt länge!
    Nä inte måste man bo ihop....

vars har du fått det ifrån??
  • Pastell1983
    Anonym (Förklara) skrev 2013-05-16 23:44:46 följande:
    Nä inte måste man bo ihop....

vars har du fått det ifrån??
    Om du vill ha pergotime måste ni oftast göra en utredning och för att göra en utredning måste ni bo ihop ett visst tag. Så är det.
  • LängtansBlåaBlomma

Ljuga om att hon provat ett år?! Hm.... Är du en sån som ringer 112 och påstår dig sväva i livsfara fast du egentligen bara behöver ett plåster? Så att du får gå före i kön.

• Anonym (T)
    Anonym (Förklara) skrev 2013-05-16 23:44:46 följande:
    Nä inte måste man bo ihop....  vars har du fått det ifrån??

Vis utredning kollas folkbokföringen...
  • LängtansBlåaBlomma
    Anonym (T) skrev 2013-05-18 00:10:51 följande:

Vis utredning kollas folkbokföringen...
    Och om man varit särbos?
  • Anonym (T)

Frågade inte om det när vi gjorde utredning eftersom det inte var aktuellt för vår del...

• Anonym (Qwe)
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-05-18 21:50:38 följande:
    Och om man varit särbos?

Enligt reglerna ska man varit sammanboende i ett år. Så var det iallafall när vi var aktuella för utredning för ett par år sedan.
  • kärolajnan

Håller med en del av föregående talare.. De reglerna om att man måste ha försökt i ett år finns ju av en anledning? Blir rent ut sagt förbannad att folk som knappt känner varandra (det tycker jag tar ett par år) ska få ta platser i kön när vi andra som försökt länge ska få vänta längre pga det. Orättvist och omoget om du frågar mig.. Jo, kanske tar i lite väl mkt men här har du ett par som väntar och väntar och vill inget hellre än att få tid hos läkaren..

• Anonym ()

såklart ni måste försöka ett år då du innan blivit gravid på naturlig väg!
    med denna kille kanske det går :) 

vissa "matchar inte" bara tyvärr.... 

• Anonym (Hmm)

Jag tror inte att du får tabletterna av en annan läkare heller, för den förre har ju skrivit i journalen! Och kanskeär bra om killen också kollar sig. För varför käka massa medicin och det så är det fel på din kille!

• Anonym (Äntligen mamma)

Det är inte alltid det krävs en utredning för att få pergotime, speciellt inte om det redan finns en misstanke om att du är ÄL-problem. Jag fick Pergo av min vanliga gynläkare, när det sen inte fungerade så fick vi gå vidare till fertilitetsmottagningen och göra en utredning och sambon fick lämna spermaprov. Och vi hade bara försökt i ett halvår innan vi fick Pergo då jag hade väldigt gles mens.

Kontakta din gynläkare, finns det ingen som helst anledning att försöka i ett år om du redan vet att du har ÄL-problem.

Svar på tråden Varför så dumma regler kring pregotime ?