• Majso88

Bila Göteborg - Hässleholm med 1,5 åring

Hej!

Jag ska köra från Göteborg till Hässleholm (ca 4 timmar enkel väg) med en 1,5 åring, en 3 åring och en vän. Vi åker tidigt på morgonen och ska hem igen sen eftermiddag/kväll. Detta är våran första långa resa med bil och jag efterlyser lite goda råd och tips. 

Jag är inte så orolig för att treåringen ska bli uttråkad eller så, men min 1,5 åring blir lätt lite kinkig i bilen om han sitter för länge eller inte blir ständigt road... Han kommer sitta i baksätet pga airbag fram.

Hur hade ni lagt upp det?
    Tips på mat man kan ta med som inte måste värmas?
    Hur ofta bör vi stanna och sträcka på benen?
    Vad bör jag ta med mig? Tänker på filtar, kläder, salvor, plåster etc.  

Alla tips och goda råd mottages tacksamt!       

• Svar på tråden Bila Göteborg - Hässleholm med 1,5 åring
  • nirakanna2

Jag hade nog tvekat inför t/r samma dag om varje resa tar 4 timmar. Kan ni inte sova över? Annars är pannkakor grym matsäck. Kan din vän sitta mellan barnen bak och vara nöjesansvarig?

• cosinus

Vi bilar varje år 90 mil enkel resa när vi ska på bilsemester. Brukar dela upp det på en etapp på 25 mil och en på 65 (mina föräldrar bor efter 25 mil).

Bananer, något att dricka, leksaker, barnsånger o s v gör att det funkar. Ner brukar vi få stanna 3 ggr på 65 mil, upp brukar barnen vara så möra efter en veckas semester att det räcker med 2 stopp.

Vi har bilat med allt från 3 månaders till 8-åringar och det brukar funka bra, 1.5-åringar är ju knepigast men den som sitter bak får leka, roa, muta och förhoppningsvis somnar barnet en stund iaf.

• Majso88
    nirakanna2 skrev 2013-05-14 20:52:07 följande:
    Jag hade nog tvekat inför t/r samma dag om varje resa tar 4 timmar. Kan ni inte sova över? Annars är pannkakor grym matsäck. Kan din vän sitta mellan barnen bak och vara nöjesansvarig?

Jag tycker också det känns lite jobbigt med tur & retur på samma dag, men har tyvärr ingen möjlighet att sova över då treåringen behövde vara hemma igen på kvällen, av någon anledning. :/ Hon kan säkert sätta sig bak om det skulle vara kinkigt så länge hon får plats mellan bilstolarna. 
  • Majso88
    cosinus skrev 2013-05-14 20:55:46 följande:
    Vi bilar varje år 90 mil enkel resa när vi ska på bilsemester. Brukar dela upp det på en etapp på 25 mil och en på 65 (mina föräldrar bor efter 25 mil).

Bananer, något att dricka, leksaker, barnsånger o s v gör att det funkar. Ner brukar vi få stanna 3 ggr på 65 mil, upp brukar barnen vara så möra efter en veckas semester att det räcker med 2 stopp.

Vi har bilat med allt från 3 månaders till 8-åringar och det brukar funka bra, 1.5-åringar är ju knepigast men den som sitter bak får leka, roa, muta och förhoppningsvis somnar barnet en stund iaf.

Tack för tips!
    Min "plan" är ju att han kommer somna efter en stunds åkande då vi kommer åka tidigt (och även att han kommer sova på hemvägen också då vi åker hem ganska sent), men det återstår att se om han nöjer sig med att sova ;) Vad brukar ni göra när ni stannar? Bara äta, sträcka på benen och åka? Hur långa är stoppen?  
  • Pandamamma79

Men du...det tar ju 3 timmar att köra till Malmö. 4 timmar är nog lite för mycket...

Har kört hur många gånger som helst till Malmö och Gnosjö med vår äldsta dotter sen hon var 5 veckor. Nu ska ni ju köra tidigt men det bästa tipset är att barnen ska vara mätta och trötta. Det bästa för oss har varit att inte stanna på vägen alls.
    Sen sover ju klart barn olika. Våra barn somnar i bilen oavsett.
    Så om de somnar så kör på.
    Vaknar de så försök ta en stund för lek så de blir lite uttröttade.
    Ta med frukt och yoghurt. Kanske smörgåsar eller något annat du vet att de gillar. Vår äldsta äter nästan vad som helst i bilen, det är mysfaktor för henne, hon är 2,5 år. Om det finns tillgång till egen musik kan ni sjunga tillsammans. Låt de ha gosedjur och filtar hos sig som luktar och tillhör hemma.

• Majso88
    Pandamamma79 skrev 2013-05-14 21:00:51 följande:
    Men du...det tar ju 3 timmar att köra till Malmö. 4 timmar är nog lite för mycket...

Har kört hur många gånger som helst till Malmö och Gnosjö med vår äldsta dotter sen hon var 5 veckor. Nu ska ni ju köra tidigt men det bästa tipset är att barnen ska vara mätta och trötta. Det bästa för oss har varit att inte stanna på vägen alls.
    Sen sover ju klart barn olika. Våra barn somnar i bilen oavsett.
    Så om de somnar så kör på.
    Vaknar de så försök ta en stund för lek så de blir lite uttröttade.
    Ta med frukt och yoghurt. Kanske smörgåsar eller något annat du vet att de gillar. Vår äldsta äter nästan vad som helst i bilen, det är mysfaktor för henne, hon är 2,5 år. Om det finns tillgång till egen musik kan ni sjunga tillsammans. Låt de ha gosedjur och filtar hos sig som luktar och tillhör hemma.

Jag förstår inte heller varför det tar så lång tid, jag kör den vägen sonens pappa sagt att jag ska köra och då kör man av mot Laholm och då är det inte motorväg längre. Finns det någon annan väg som går snabbare?

Många bra tips, tack ska du ha! Sonen får välling innan vi åker så förhoppningsvis somnar han gott på det. :)   
  • cosinus
    Majso88 skrev 2013-05-14 21:00:48 följande:

Tack för tips!
    Min "plan" är ju att han kommer somna efter en stunds åkande då vi kommer åka tidigt (och även att han kommer sova på hemvägen också då vi åker hem ganska sent), men det återstår att se om han nöjer sig med att sova ;) Vad brukar ni göra när ni stannar? Bara äta, sträcka på benen och åka? Hur långa är stoppen?  
    Vi brukar stanna på skol/dagisgårdar om det är helg. Då hinner barnen leka 20 minuter, äta lite och så kör vi vidare. Supersmidigt och snurrar man bara lite i villaområden så brukar lämplig dagis/skolgård dyka upp :)

40-45 min brukar nog våra pauser vara, min erfarenhet är att ungarna bara blir ännu argare om man startar för tidigt, efter typ 10-15 minuter.
  • Pandamamma79

Ja, antagligen är det väl för att det är mindre väg efter Laholm. Nja, det är nog den vägen du får ta...ja, ja! Är ju klart skillnad på att köra 110 och 70 el 90 som det nog är på den mindre vägen!
    Lycka till!

• Majso88
    cosinus skrev 2013-05-14 21:10:55 följande:
    Vi brukar stanna på skol/dagisgårdar om det är helg. Då hinner barnen leka 20 minuter, äta lite och så kör vi vidare. Supersmidigt och snurrar man bara lite i villaområden så brukar lämplig dagis/skolgård dyka upp :)

40-45 min brukar nog våra pauser vara, min erfarenhet är att ungarna bara blir ännu argare om man startar för tidigt, efter typ 10-15 minuter.

Aah, det har jag aldrig tänkt på :) Är så rädd att man ska snurra bort sig, haha.
  • Majso88
    Pandamamma79 skrev 2013-05-14 21:15:56 följande:
    Ja, antagligen är det väl för att det är mindre väg efter Laholm. Nja, det är nog den vägen du får ta...ja, ja! Är ju klart skillnad på att köra 110 och 70 el 90 som det nog är på den mindre vägen!
    Lycka till!

Ja, precis :) Enligt Eniro ska det ta 2 timmar och 40 minuter, men jag vet inte riktigt hur de räknat ut det där... Tack, det ska nog gå bra!
Svar på tråden Bila Göteborg - Hässleholm med 1,5 åring