Inlägg från: Skarpa |Visa alla inlägg
  • Skarpa

Vår dåliga smak

Jag älskar Abbas fiskbullar i hummersås. Och burkravioli. Men mest fiskbullarna.

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • Skarpa
    Petrol skrev 2013-05-15 10:19:29 följande:
    Burkravioli går inte av för hackor, äter man den direkt ur burken och värmer den ställd på spisplattan sparar man även vansinnigt mkt disk:)
    Det har jag inte testat, men med tanke på hur vårt kök ser ut nu pga renovering så låter det som en bra idé Tungan ute
  • Skarpa

Brukar göra egen punsch med hjälp av essens som jag blandar med billig sprit.

• Skarpa
    puss skrev 2013-05-15 12:20:47 följande:
    skarpa

det kan inte vara gott
    Punschen? Jo, det tycker jag Speciellt i varm choklad med vispgrädde!
  • Skarpa
    Ernst Hugo skrev 2013-05-15 19:36:40 följande:

Alla svaren i tråden gör minst sagt munter ehuru din ditt inlägg skarpa kräva en tydlig replik för att leda in dig på den rätta vägen

Ordet punsch kommer från hindi, "panc" vilket betyder fem.  Alltså det antal ingredienser som ursprungligen skulle ingått. Antalet i nedanstående nordskånska recept är som synes lite fler. Dock finns kopplingen till Indien kvar i form av arraken som kom med engelsmännen till oss så småningom. Punchen som vi känner den har tillverkats i Sverige sedan 1730-talet.

Punsch är icke något man skojar om, utan skall behandlas med den kärlek och respekt så som denna dryck kräva. Därför vill jag råda dig att följa detta recept när du gör din egen punsch.

Veterinärens punch  

2 l sockerlag (recept nedan)
    50cl arrak
    50cl conc (läkarsprit)
    10cl konjak
    10cl portvin
    100ml Angostura Aromatic Bitter

Tant Sandbergs sockerlag   
    2,2 kg strösocker
    3,8 l vatten
    0,8g citronsyra
    "Kokas" i 45 min
    Ta det "nätt" sa tant Sandberg annars blir golv & spis så klibbigt.              

Måste testas
Svar på tråden Vår dåliga smak