poirot skrev 2013-06-13 19:26:32 följande:
Alltså, jag har inte läst jättemånga harlequinböcker men utifrån de få jag har läst så skulle jag göra en jämförelse och säga att den stira skillnaden är att de där romanerna är ett bätte hantverk. De kan liksom innehålla samma ingredienser (t.ex. romans över klasshinder, brittiska högreståndsmiljörer, märkliga händelser som hjältinnan försöker reda ut etc. ) men åtminstone jag känner inte att min intelligens blir jätteförolämpad av dem på samma sätt.
Jomen precis så. Man vet att de ska följa samma mall som en Harlequinroman eller Mysrysare - Lorden gifter sig med guvernanten på slutet!

Men det är mer välskrivet - större ordförråd och korrekt och nyanserat språk.
Slottets arkitektur är korrekt beskriven för perioden det ska vara ifrån. De sömnadstekiska finesserna på damernas undersköna klänningar, är beskrivna i detalj och med rätt termer. Om det försiggår en arkeologisk utgrävning på slottets mark, så har författarinnan brytt sig om att ta reda på vilken kultur man kan hitta fynd från på den platsen, och beskrivningen av hur arkeologer arbetar är korrekt. Ibland förekommer det citat ur berömda litterära verk, associationer till historiska händelser, och så vidare. Man känner sig som sagt inte så ointelligent när man läser dem!