• vitatiger

    Skjuta upp mensen med primolut nor, någon med erfarenhet?

    Hej!
    Ska fixa tabletter på vårdcentralen idag för att skjuta fram mensen inför utlandssemester. Läst om att de oftast skriver ut primolut nor , någon som har erfarenhet av dessa? funkar det?
    Läste även  FASS att man ska genomgå en gynekologisk undersökning före man börjar med dessa tabletter, men det är ju bara vårdcentralen som skriver ut dom, inte barnmorskor.. inte gör de väl en koll på vårdcentralen?
     

  • Svar på tråden Skjuta upp mensen med primolut nor, någon med erfarenhet?
  • Pimpinellan
    vitatiger skrev 2013-05-20 18:48:55 följande:
    Idag har jag haft en telefontid med en annan läkare, och det var inga som helst problem att få tabletterna utskrivna! 

    Det ska det normalt sett inte vara heller-precis som vi sa!
  • vitatiger

    Det var nån nyutexaminerad ung kille på förra stället som ville vara lite viktig tror jag

  • greeneyes

    För mig funkade de inte så bra tyvärr. Hade bruna/blodiga flytningar och PMS från helvetet... Efter en vecka gav jag upp och välkomnade mensen istället.

  • USA1111

    Jag fick det utskrivet genom att ringa. nu måste jag ha det igen. Men hittar inget ställe som ej tar undersökning...när jag ringde andra stället nu sa de. hur känner du läkaren då eftersom jag fått medicin utan att besöka stället!.

  • USA1111

    Jag fick det utskrivet av en läkare utan att besöka stället. Det var 2011. Nu när jag ringe dit igen sa subban i luren. Hur känner du doktorn. Jag känner han ej men jag ringde runt till ca 7 ställen och han skrev ut utan undersökning. Liksom är man oskuld kan man ej göra gyn undersökning!

  • MajaVira
    USA1111 skrev 2014-03-25 11:05:03 följande:
    Jag fick det utskrivet av en läkare utan att besöka stället. Det var 2011. Nu när jag ringe dit igen sa subban i luren. Hur känner du doktorn. Jag känner han ej men jag ringde runt till ca 7 ställen och han skrev ut utan undersökning. Liksom är man oskuld kan man ej göra gyn undersökning!
    Självklart går det att göra gynundersökning på en oskuld, varför skulle inte det vara möjligt??!!
  • Mirre1991

    Jag var tvungen att boka tid med läkare för att få det utskrivit eftersom det är första gången som vårdcentralens läkare ska skriva ut. Jag har tidigare fått recept bara genom att ringa UM. Tur att jag fick en tid fort men lite trist att behöva betala för besöket, men det kommer vara väl värt det när jag är på semester Jag tycker för övrigt de funkar super, har tagit tabletterna vid 3 tillfällen tidigare. Har ganska oregelbunden mens så jag började 5 dagar innan jag trodde att jag skulle få mens (safade lite) tog tabletterna i 2 veckor, mensen kom exakt 2 dygn efter jag tagit sista tabletten alla gånger

  • Halloj01

    Är de åldersgräns på dem? För ja är bara 16.


    Och måste man göra en gynekologundersökning? Har aldrig gjort de och ja har ingen lust att blotta hela underlivet för en främmande person :/ 

  • hej ull

    skjuter man upp mensen för det gångerna framöver också då? skulle under lätta så mycket dä jag ska både på klassresa sedan bal och utlandssemestern! tacksam för svar

  • Lovisens

    Jag har ätit det i både som syfte att skjuta upp mensen samt att få den regelbunden och den funkar jättebra på mig. Varje gång har jag ätit de under 3 månader och varje gång jag får mens under dessa 3 månader så blöder det mycket och jag har en hemsk mensvärk. Det är det enda negativa.

Svar på tråden Skjuta upp mensen med primolut nor, någon med erfarenhet?