• Miinlillagroda

Blir en Maja kallad Maja baja och så vidare?

Jag gillar Maja men min man är orolig och tror att hon kommer bli retad! Att hon är ett lätt offer! Är det så? Eller var det så förr? Nu kan man väl bli retad för var som? Vad rycker du om namnet Maja? Låter det för barnsligt? Vill man heta det dom vuxen verkligen? ;)

• Svar på tråden Blir en Maja kallad Maja baja och så vidare?
  • Emmyl

Jag tycker det är ett fint namn.

Vill man reta hittar man väl alltid en anledning till det? Är det inte namnet så är det väl kläderna eller vad som helst. Det går ju inte att garantera att ens barn aldrig blir retat.  

• Miinlillagroda

Det är så jag tänker men mannen min tänker mer att man bidrar med att hon ska bli retad..

• LillLouise84

Vill barn retas så retas de. Om det är namn, fräknar, hårfärg, kläder inget spelar någon roll. Visst har man skitiga och/eller trasiga kläder så visst det är mer att ta på då. Men ett barn med otur kan ha alla märkeskläder som finns men blir mobbad ändå.

• Annsiss

Jag gillar Kajsa, även mannen men han menar att vi inte kan utsätta ett barn för det namnet. Jag blev retad för mitt efternamn som inte rimmar på nått men en lärarvikarie sa en gång fel efternamn till ett som rimmar på snopp och efter det fick jag ju ofrivilligt ett nytt efternamn och smeknamn, barn är hemska.

• greeneyes

Äh, man kan bli retad för alla namn om barnen vill. Maja är ett fint och populärt namn

• Miinlillagroda

Någon som jobbar på förskola /skola eller känner någon Maja! Blir hon retad mer än andra? Ska man stava Maja eller Maya?

• fluu

Aldrig hört faktiskt. Inte hört någon som blir mobbad för sitt namn faktiskt(inte av barn i alla fall...),det är vanligt med ovanliga namn idag och var det till och med när jag var liten(född 93).

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

För övrigt så tycker jag att Maja är ett av få söta smeknamnsaktiga namn som funkar även i vuxen ålder. Gillar Maj bättre dock.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mrs M

Min dotter heter Maja , men nu är hon bara tre och har inte hunnit till varken skola eller dagis än. Jag gillar det skarpt (obviously) och här i Nordamerika har det inte varit konstigt eller svårt att uttala heller. Hon heter Maja på både Svenska och Engelska. Och min Maja är en riktigt kavat tjej. 

Som sagt, retad kan man bli för vad som helst. Min son har en pojke som heter Turkey (kalkon) i sin klass och han har aldrig blivit retad för det fastän man kanske skulle kunna tro att det lätt blir så. Han är nyinvandrad och hans föräldrar hade nog inte kunnat anta att de skulle hamna i engelsktalande delar av världen när de gav hans namn. 

• Mayya

Jag heter Maya har inte blivit kallad för baja men man får otroligt fin smeknamn av folket! som maysen mayisen mayis osv

Svar på tråden Blir en Maja kallad Maja baja och så vidare?