• Anonym (bidragstagare)

Behöver jag betala tillbaka studiebidraget till CSN?

Jag hoppade nyligen av en kurs på universitet på 30p och som var på helfart, till denna kurs hade jag tagit studiebidrag (alltså inte lån), jag klarade två av de tre tentor jag gjorde vilket innebär att jag fick ihop 10p av de 20p som jag tentade. Riskerar jag att behöva betala tillbaka studiebidraget efter detta avhopp? 

Jag fick också ett meddelande från CSN om att de fått information från skolan att jag hoppat av där det stod:

"Skolan har meddelat att du avbrutit dina studier den _____ 2013. 

Är uppgifterna inte riktiga ska du kontakta skolan som i så fall får skicka nya uppgifter till oss. Du ska kontakta CSN om du har bytt till en annan skola eller sjukanmält dig till Försäkringskassan och vill behålla dina studiemedel när du är sjuk, eller om du har andra synpunkter på uppgifterna.

Om vi inte fått några nya uppgifter, kommer vi att ändra ditt beslut om studiemedel utifrån de uppgifter din skola har lämnat. Det kan innebära att du får betala tillbaka en del av studiemedlen. Har du fått beslut om studiemedel för fler terminer, gäller ändringen även de terminerna."

Vad för nya uppgifter jag behöver skicka in till dem? Behöver jag göra något eller kan jag bara låta det vara som det är, tycker det hela är väldigt otydligt formulerat när de inte definierar "uppgifter"...

Tacksam för svar då CSNs hemsida inte riktigt bidrar med några klara. 

• Svar på tråden Behöver jag betala tillbaka studiebidraget till CSN?
  • Millan91

Du säger ju själv att du inte tagit lån utan bara fått bidraget. Bidraget är inget man betalar tillbaka, det är pengar man får från CSN för att man studerar. Om du är osäker så är det bästa att ringa CSN och prata med dem så får du svart på vitt.

Lycka till!

• Anonym (Bidrag)

Nej, det är ett bidrag och det betalar du inte tillbaka. Det du kan få betala tillbaka är om du har fått pengar för veckor du inte har läst, säg att du slutade studera vecka 12 och du inte anmälde det till CSN förrän vecka 16, dså kan du ha fått pengar för de fyra veckorna och du kan behöva betala tillbaka det.

Däremot kan du få problem i framtiden om du vill studera mer med studiemedel, då får du inget bidrag eller lån innan du läst upp tillräckligt med poäng för att vara berättigad.

Säg att du börjar på ett program, då kanske du inte får några pengar för första halvan av terminen, däremot får du dem när du har klarat tillräckligt många poäng.

• Anonym (C)
    Millan91 skrev 2013-05-15 10:30:53 följande:
    Du säger ju själv att du inte tagit lån utan bara fått bidraget. Bidraget är inget man betalar tillbaka, det är pengar man får från CSN för att man studerar. Om du är osäker så är det bästa att ringa CSN och prata med dem så får du svart på vitt.

Lycka till!
    Har man inte studerat som man "ska" för att få bidraget kan man få betala tillbaka det.
  • Vinterankan

Jag är inte säker men jag tror att det är så att du måste ta fler poäng om du vill ha CSN vid ett senare tillfälle. När jag läste så var det en gräns att man måste klara 15 poäng (20 poäng = 1 termins heltidsstudier, det har väl ändrats nu) för att få fortsatt bidrag. Om man inte klarade så fick man helt enkelt läsa utan studiemedel tills man tagit tillräckligt med poäng för det studiemedel man redan fått. Men jag är som sagt inte säker.

• Anonym (bidragstagare)

Lycka till!
    Så de kan inte påpeka att t.ex. studieresultatet är för lågt och kräva ersättning för detta?
  • LFF

Lycka till!
    Jo, man kan bli återbetalningsskyldig även för bidraget om man fått mer pengar än man borde fått (genom tex avbrutna studier eller för hög inkomst från extrajobb). Men det bästa är som sagt att ringa CSN och fråga dem direkt vad som efterfrågas.
  • Anonym (Bidrag)
    Anonym (bidragstagare) skrev 2013-05-15 10:37:12 följande:
    Så de kan inte påpeka att t.ex. studieresultatet är för lågt och kräva ersättning för detta?
    Nej, det gör de inte. Däremot om du fått för mycket bidrag, alltså för veckor du inte har läst.
  • Anonym (bidragstagare)
    Vinterankan skrev 2013-05-15 10:36:46 följande:
    Jag är inte säker men jag tror att det är så att du måste ta fler poäng om du vill ha CSN vid ett senare tillfälle. När jag läste så var det en gräns att man måste klara 15 poäng (20 poäng = 1 termins heltidsstudier, det har väl ändrats nu) för att få fortsatt bidrag. Om man inte klarade så fick man helt enkelt läsa utan studiemedel tills man tagit tillräckligt med poäng för det studiemedel man redan fått. Men jag är som sagt inte säker.
    Jag frågade studievägledaren (som man skulle kontakta vid avhopp) det här och hon sa att det inte bör vara några problem att få studiemedel framöver iallafall, men när man läser liknande som du sagt på CSNs hemsida så blir man ju lite rädd...
  • Anonym (Bidrag)
    Anonym (bidragstagare) skrev 2013-05-15 10:41:10 följande:
    Jag frågade studievägledaren (som man skulle kontakta vid avhopp) det här och hon sa att det inte bör vara några problem att få studiemedel framöver iallafall, men när man läser liknande som du sagt på CSNs hemsida så blir man ju lite rädd...
    Det är inga problem att få studiemedel framöver, förutsatt att du tar poängen du saknar. Det kan du behöva göra utan studiemedel. Men det kan vara något så enkelt som en sommarkurs så är du klar med den saken.
  • Anonym (+)

jag fick betala tillbaka för att jag hoppade av en kurs, tog bara bidragsdelen.

Svar på tråden Behöver jag betala tillbaka studiebidraget till CSN?