• violen1

Rengöring av tvättmaskin

Vår tvättmaskin luktar väldigt illa. Har kört tom maskin med ättika på 95 grader.
    Tom maskin med citronsyra. Inget har hjälpt. Vad skall vi göra? Hur rengör man tvättmedelsfacket lättast och med vad? Tvättmedel har fastnat i facken och sitter fast, går inte att få bort. Har ni några tips som fungerar?

• Svar på tråden Rengöring av tvättmaskin
  • Fia 28

Går det inte att ta bort tvättmedelsfacket helt och lägga i blöt en stund?

• BuoBä
    violen1 skrev 2013-05-15 10:42:42 följande:
    Vår tvättmaskin luktar väldigt illa. Har kört tom maskin med ättika på 95 grader.
    Tom maskin med citronsyra. Inget har hjälpt. Vad skall vi göra? Hur rengör man tvättmedelsfacket lättast och med vad? Tvättmedel har fastnat i facken och sitter fast, går inte att få bort. Har ni några tips som fungerar?

Det brukar alltid gå att ta bort tvättmedelsfacket och diska det ordentligt. Kolla om det sitter någon spärr under eller på sidan. Det brukar vara som en plastgrej man håller in. Annars kan tricket vara att man ska dra ut facket och lyfta uppåt.

Städa även luddfiltret, och kolla alla slangar, Låt luckan stå öppen när maskinen inte används.  

• Fia 28
    BuoBä skrev 2013-05-15 10:49:59 följande:

Det brukar alltid gå att ta bort tvättmedelsfacket och diska det ordentligt. Kolla om det sitter någon spärr under eller på sidan. Det brukar vara som en plastgrej man håller in. Annars kan tricket vara att man ska dra ut facket och lyfta uppåt.

Städa även luddfiltret, och kolla alla slangar, Låt luckan stå öppen när maskinen inte används.  

Ja och töm stanklåset eller vattenlåset eller vad det nu heter.
  • werner

Ta bort facket helt å lägg i blöt. Det brukar vara som en spärr man ska trycka ner. Du behöver rensa filtret också. På min maskin sitter det en lucka på framsidan nere vid golvet nästan. Där blir det fullt av hår å annat som måste bort - annars leds vattnet inte bort ordentligt=det luktar illa!

• BuoBä

Och glöm inte att torka ur bälgen vid luckan. Där kan det hamna massa äckligt guck.

• lovea01
    werner skrev 2013-05-15 10:52:59 följande:
    Ta bort facket helt å lägg i blöt. Det brukar vara som en spärr man ska trycka ner. Du behöver rensa filtret också. På min maskin sitter det en lucka på framsidan nere vid golvet nästan. Där blir det fullt av hår å annat som måste bort - annars leds vattnet inte bort ordentligt=det luktar illa!

Detta filtret man måste rengöra är de det som sitter i luckan den med typ galler, där på framsidan? Och är det någon som vet hur man rengör tvättmaskinen på insidan? Ska jag köra den i 90 grader med tvättmedel eller med något annat? Tips?
  • Fia 28
    lovea01 skrev 2013-05-15 11:06:53 följande:

Detta filtret man måste rengöra är de det som sitter i luckan den med typ galler, där på framsidan? Och är det någon som vet hur man rengör tvättmaskinen på insidan? Ska jag köra den i 90 grader med tvättmedel eller med något annat? Tips?
    90 grader med lite medel, eller om den luktar illa så kan du ta lite ättika.
    Iaf mitt filter ligger innanför luckan nere på framsidan. Kom ihåg att fylla på vattnet tillbaks efter du tömt det.
  • lovea01
    Fia 28 skrev 2013-05-15 11:11:25 följande:
    90 grader med lite medel, eller om den luktar illa så kan du ta lite ättika. Iaf mitt filter ligger innanför luckan nere på framsidan. Kom ihåg att fylla på vattnet tillbaks efter du tömt det.

Okej då ska jag fixa det nu, tack :)
  • lovea01
    werner skrev 2013-05-15 11:29:07 följande:
    www.nettoparts.se/shop/luddfilter-electrolux-.... Ungefär såhär ser mitt filter ut. Jag brukar bara göra rent tvättmedelsfacket,, filtret o torka insidan av luckan. Lukten försvinner när man gjort rent filtret tycker jag.

Jag har oxå en Electrolux, öppnade luckan nu och det rann ut massa vatten, vet nu vart lukten kom ifrån iallafall...men den verkar inte gå att ta bort?
  • lovea01
    werner skrev 2013-05-15 12:55:37 följande:
    Vrid moturs. Sedan får man liksom vinkla ut filtret.

Okej, ska testa det. Tack :)
Svar på tråden Rengöring av tvättmaskin