• LaDivina

Privat nummer i tjänstemobil?

Hej!

Tänkte höra mig för lite om hur Ni hade gjort i min situation...

Jag har fått tre val av företaget jag arbetar på, då jag skall ha en tjänstetelefon.

Alt 1: Att ha kvar min nuvarande telefon med mitt privata nummer och få en summa i månaden för det jag ringer för.

Alt 2: Lägga om mitt nuvarande nr till företaget och få en ny mobil. Företaget betalar då hela min telefonräkning.

Alt 3: Ha kvar min egnamobil (betala mitt fasta pris 798:- själv) + en tjänstemobil vars räkning företaget står för.          

Hur hade Ni gjort?

Jag funderar på om det är dumt att ha sitt privata nr som tjänstenr också?      
    Jag vill liksom ha kvar mitt nr den dagen jag ev. slutar på företaget... så inte företaget "tar över" det! 

• Svar på tråden Privat nummer i tjänstemobil?
  • Camillapunktslut

3, så du kan stänga av jobb telefonen när du slutat för dagen osv

• Fia 28

Jag valde alternativ 2 själv. Men är risken stor att de ringer mycket utanför kontorstid så kanske alternativ 3 vore bäst.

• Colisa

Jag hade nog valt att ha min egna telefon separat från tjänstemobilen. Irrationellt kanske, men jag tycker inte ens det känns riktigt bra att använda jobbmejl för privatsaker. Och på semestrar o dyl vill jag kunna stänga av jobbmobilen, det går ju inte om den är privattelefon också.

• Gladskit

Nu tycker jag att ditt abonnemang verkade dyrt, 798:- mån? Jag betalar 199:- hos Telenor... Men det kanske bara är jag

Så ur den aspekten kanske det finns en ekonomisk vinst i att ha EN telefon som företaget betalar. Jag har dock alltid kört dubbla telefon för dels vill jag att mitt privata nummer ska vara privat, och jag vill inte behöva få jobbsamtal utöver arbetstid eller efter att jag slutat på arbetsplatsen. Dels tycker jag det är skönt att veta att det inte blir några problem med kostnader osv för det är helt separat.  

• Birgitta2

Jag hade haft min privata mobil och en jobbmobil - separat.

OT - varför betalar du så mycket? Jag vet att för några år sen fanns så dyra fast-pris-mobiler, men idag finns det bra mycket billigare (mellan 245-399). Hade jag varit du hade jag försökt förhandla mig till ett billigare pris.

• LaFontaine

Jag har valt alternativ två. I mitt jobb finns inget "efter arbetstid" och det är enklare att bara ha hand om en telefon än två. Dessutom har jag alltid den med mig och är lätt att nå där.

• Selma1966

Jag har en tjänstetelefon med möjlighet att ringa privat med ett prefix före numret så att jag får en räkning på det jag ringt privat för. Men jag har samtidigt inte släppt min privata telefon eftersom den är bättre och roligare. Jobbtelefonen har ett billigare abonnemang men tyvärr använder jag oftast min privata ändå... Mina privata samtal kommer ju oftast efter jobbet och då är det ju den privata smartphonen jag har närmast till hands.

• Sadie

Nummer 3 hade jag valt... Men 800 kronor i fast pris!?!

Svar på tråden Privat nummer i tjänstemobil?