Blodpudding är ett bra tips. Min dotter har ätit blodpudding själv sedan ca 6 månader och det är en av favoriträtterna. Jag värmer hennes i mikron även om det är OK med lättstekt från 8 månader men då hon är van att äta den så fortsätter jag på det spåret. Hon äter som en häst när hon får det och skriker nästan mmmm.
Mackor med kladdiga pålägg som mjukost, färskost, leverpastej, mandelsmör funkar också bra. Ja, händerna blir kladdiga men pålägget ramlar inte av.
Pålägg utan macka, tex ost eller kött. Vid tio månader kan man ge mat med salt i bara man tänker på att inte packa barnet fullt med salta saker. Lite är inte farligt.
Kokta/ungsbakta grönsaker. Sötpotatis och pasternacka är min dotters favoriter just nu.
Riven frukt och rivna råa grönsaker.
Bitar av frukt (ja barnet kan klökas lite om de försöker svälja för stora bitar men små barn har känsligt svalj och normalt får de upp bitarna utan något obehag)
Flingor tex havrefras.
Kom ihåg att allt du ger inte måste vara lätt för barnet att äta utan man kan ge saker som barnet få kämpa med, det lär de sig också av. Jag brukar i sådana fall ha mindre bitar av det som de får kämpa med redo så de i alla fall får smaka och får något resultat att jobbet även om de inte lyckas själv första gången.
Vi kör blandat plockmat och matning och min dotter är också 10 månader som ditt barn. Vi har blandat från början dock och nu vill jag få henne att kunna äta mer själv så vi jobbar mycket med plockmaten så jag snart ska slippa mata henne.