• morsaigen

Förslag på plockmat för 10-månaders?

Jag inser att jag är både sen och lat, men min dotter har liksom varit ett riktigt burkmatsbarn och plötsligt inser jag att det är hög tid att hon får börja plockäta själv! Hon är inte jättevan vid bitar, vi ligger fortf kvar på 8-månaders burkar, eftersom hon har haft väldigt svårt att vänja sig vid bitarna i maten. Men vad skulle jag kunna prova att ge henne att plocka med själv? Tips emottages tacksamt!  

• Svar på tråden Förslag på plockmat för 10-månaders?
  • Ramborg
    Hera78 skrev 2013-05-21 21:35:27 följande:
    Favoritar. Har en 11-månaders som kräks av det mesta som inte är puré. Rivet päron provades häromdagen med samma resultat som vanligt; klökningar och kräk.

Vad tycker han om majskrokar? De är mest luft, försvinner nästan när de kommer i munnen. Låt honom hålla den själv och bestämma om den ska in i munnen eller inte.
    42.
  • I969

Hos oss har risbollar varit ett vinnande koncept. Kokar jasminris med lite extra vatten så det blir klibbigt, mosar lätt med gaffel och formar till bollar antingen med vatten eller olja/smör på fingrarna. De dippas hos oss med fördel i lite smält smör på tallriken, av bebis själv alltså. Jättegott har våra tyckt. Sen har jag gjort matiga grönsakspannkakor av vanlig pannkakssmet och tillsatt grönsakspuré, samt lite bakpulver. Steks tjocka, blir pösiga och passar utmärkt att skära i delar att plocka. Polentagryn har vi kokat i liten teflonkastrull till tjock gröt och låtit svalna, kan då skäras i bitar och avnjutas med smörklick tänk på att 10-11 månader är en övergångsperiod när plockmaten inte ska behöva vara huvudfödan, man kan vilja ha bröst/flaska när man tröttnat på den "riktiga" maten. Sen innehåller burkmat mkt lite fast föda och mkt vatten, så har man ätit en köttbulle eller en fiskboll så har man fått i sig typ lika mkt proteiner som i en barnmatsburk.

• Mrs Vader

Pannkaka i små bitar, blodpudding, mogen banan, macka, smörgåsrån, majskrokar, pastaskruvar, kokta morotstavar, kokta ärtor, korvbitar. Typ =)

• Hera78

Ramborg: Hon älskar majskrokar och smörgåsrån. Hon suger på de tills de smälter sönder och sväljer sen så det är inga problem. Frukt och mat funkar inte.

• Ramborg
    Hera78 skrev 2013-05-22 17:08:57 följande:
    Ramborg: Hon älskar majskrokar och smörgåsrån. Hon suger på de tills de smälter sönder och sväljer sen så det är inga problem. Frukt och mat funkar inte.

Hm. Knepigt.

Jag antar att du provat att ge henne lite större bitar? Tex en halv banan att kladda med. (Vad gör man förresten åt intorkade bananfläckar, det är de värsta fläckarna hittills!)
    42.
  • mikroE
    Ramborg skrev 2013-05-22 20:59:50 följande:

Hm. Knepigt.

Jag antar att du provat att ge henne lite större bitar? Tex en halv banan att kladda med. (Vad gör man förresten åt intorkade bananfläckar, det är de värsta fläckarna hittills!)
    Ingen aning om bananfläckarna, de är orsaken min dotter får äta banan som jag matar henne med för att jag orkar inte hålla på och kämpa med fläckarna. Hon älskar banan så jag får ge henne den precis hur jag vill...
  • morsaigen

Har glömt att gå in här och titta på ett tag men - ÅH! - vad mycket bra svar! Stort tack till er alla! Sluta inte för all del ;)

Svar på tråden Förslag på plockmat för 10-månaders?