Inlägg från: Djursonen |Visa alla inlägg
  • Djursonen

125 i Iq är väl inte så jävla speciellt??

Att en människa är intelligent behöver inte märkas. Likaså kan en ointelligent framstå som intelligent. Det har mycket att göra med personlighet. T ex har självförtroende mycket med saken att göra. Även utseende, intressen, sättet att prata, har stor betydelse, och mycket annat. Dessutom: en ointelligent har svårt att förstå vem som är intelligent. Den ointelligente tolkar ofta intelligenta som det motsatta, eftersom intelligenta ofta har kontroversiella tankar och idéer. Det är bevisat att ointelligenta tror sig förstå saker bättre än vad de egentligen gör, medan intelligenta är mer medvetna om hur mycket de inte förstår, vilket ofta innebär att den intelligente intar en ödmjuk ställning istället för att vara tvärsäker.

• Djursonen
    Anonym (Well) skrev 2013-05-16 13:00:01 följande:
    Mensa är en fånig klubb för inbördes beundran, vad är det att känna "tyvärr" över?

"Inte kvalificerad" innebär ju inte nödvändigtvis att han vill gå med i Mensa, men han vill ha hög IQ.
  • Djursonen
    MrsPenn skrev 2013-05-16 14:14:16 följande:
    Men precis, man är inte "smartare" än någon annan. En är mer booksmart, en är bättre på matematik, en är bättre på att göra konstverk. Jag vet att jag är smartare än min ena vän, men min andra vän är å andra sidan klart smartare än vad jag är. Det jämnar ut sig.
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.

Jag har tyvärr ingen källa, men är ganska säker på att det oftast är så att om man är intelligent så innebär det att man är intelligent i alla sju av intelligensfaktorerna. Är man dum när det gäller t ex matte, så är man sannolikt dum när det gäller orientering också.
  • Djursonen

Jag har tyvärr ingen källa, men är ganska säker på att om man är intelligent inom ett område så är man oftast det inom andra områden också. Är man dum när det gäller t ex matte så är man sannolikt dålig på orientering också.

• Djursonen

Det har att göra med att man har lätt för att lära sig. Skulle man ha tusen personer som är mycket duktiga på matte och lika många som är mycket dåliga på matte, och alla tyckte lika mycket om fotboll och alla tränade exakt lika mycket, skulle den första gruppen bli bättre. Tror di inte? (Menar såklart inte att alla av dem skulle bli bättre).

• Djursonen
    MrsPenn skrev 2013-05-16 15:24:19 följande:
    Nej, det är inte så det fungerar. Det är DU som hävdar att det är på ett visst vis. Då är det också du som ska upp till bevis. Jag väntar gärna.

Haha! Hur är det med logiken? Jag hävdar en sak och du en annan. Eller menar du att din åsikt på något sätt är bevisad och att jag måste motbevisa?
  • Djursonen

Driver du med mig? Ingen av oss har bevis. Vi har olika åsikter. Jag tror det ena och du det andra. Har inte sagt att jag är säker heller, till skillnad från dig. Så varför bara jag ska komma med bevis är naturligtvis helt befängt.

• Djursonen
    petersson skrev 2013-05-17 02:22:58 följande:
    Ja om man pratar om den generella intelligens som tex Spearman benämner "g" eller övergripande intelligens så är det så. Men när jag nämnde intelligenstest dvs IQ test så är dessa ofta uppbyggda så att man kan få bra poäng på ett enskilt test genom att man har en specifik kunskap inom ett område som just detta test tar upp. Detta betyder att ett även om ett bra resultat på ett iq test ofta borgar för ett bra resultat på  andra iq tester så KAN det vara så att man får sämre på de övriga ifall det första testet innehöll delar som man redan behärskar. Övergripande intelligens är alltså förmågan att samordna övriga funktioner i hjärnan men om testet är inriktat på en viss funktion så kan resultatet alltså visa denna funktion istället för "g" dvs den övergripande intelligensen.

Om man pratar om generell intelligens så är det så? Är det större chans att personer med hög begåvning för t ex logiskt tänkande, har möjlighet att bli bättre på t ex idrott, än personer med det motsatta? Det var bara det jag undrade. Och som sagt är jag övertygad om att det är så.
  • Djursonen
    MrsPenn skrev 2013-05-17 13:13:23 följande:
    Det stämmer nog, det där med spridning och 119, för jag satt och slöade mig igenom svenska Mensas korta provtest, bara 20 frågor (jfr med typ de vanliga ca 100) och då fick jag 120, tog 7 min. Skulle säkert kunnat fått bättre om jag bara skärpt mig mer. Tack för infon!

Jag är nyfiken på en förklaring till varför du tycker det är helt absurt att jag tror att den som är smart på det ena ofta även är smart på det andra. Som sagt, vi tror olika saker men båda saknar bevis. Du anser att jag måste bevisa det jag tror, medan du inte ens behöver komma med en förklaring. Är det för att din teori är bevisad? Visa i så fall bevisen. Samtidigt som du för detta mycket ologiska resonemang, skryter du om din höga intelligens. Det framstår som ganska patetiskt,
  • Djursonen

Jag är nyfiken på en förklaring till varför du tycker det är helt absurt att jag tror att den som är smart på det ena ofta även är smart på det andra. Som sagt, vi tror olika saker men båda saknar bevis. Du anser att jag måste bevisa det jag tror, medan du inte ens behöver komma med en förklaring. Är det för att din teori är bevisad? Visa i så fall bevisen. Samtidigt som du för detta mycket ologiska resonemang, skryter du om din höga intelligens. Det framstår som ganska patetiskt

• Djursonen
    Wizard skrev 2013-05-20 17:40:30 följande:
    Känner du att du behöver ett uttömmande svar från någon som uppenbart inte vet vad h*n pratar om?   

Ja :) Eftersom mitt antagande tydligen var fullkomligt idiotiskt enligt den personen, skulle det vara intressant att höra hur den tänker.
  • Djursonen
    petersson skrev 2013-05-26 11:34:26 följande:
    beror väl på idrott. men jag kan på rak arm inte komma på någon idrott som rimligtvis kräver en högre intelligens än normalbegåvning

Om man har hög kinestetisk intelligens (kroppslig intelligens) så är det en fördel då man sysslar med idrott. Det jag tror är att om man har hög intelligens när det t ex gäller logiskt tänkande, har man nog generellt sett oftare högre kinestetisk intelligens också.
  • Djursonen
    petersson skrev 2013-05-26 12:26:32 följande:
    Det skulle vara intressant att få se en studie om detta. Det kan absolut vara så även om jag inte har den blekaste om det verkligen är så. Däremot finns det flera sporter som utvecklar intelligensen hors utövarna förutom den kinetiska intelligensen. Ett exempel är tex kampsport konstigt nog.

Jag skulle också vilja se en studie och jag är övertygad om att det finns, så om någon vet, länka gärna. Motsatsen till en jämnt välutvecklad hjärna med hög intelligens på alla intelligenser, är ju savant, vilket är extremt ovanligt.
  • Djursonen

Jag var otydlig. Savant, alltså att ha väldigt hög iq på en viss intelligens och vara mer eller mindre utvecklingsstörd när det gäller de övriga intelligenserna.

• Djursonen
    mmeline skrev 2013-05-26 15:42:23 följande:
    Vadå "med råge"? Antingen får man alla rätt och kvalar in, eller så får man inte alla rätt och kvalar inte in. Mensas test mäter bara upp till 131, antingen har man det eller högre, eller så har man det inte. Det finns ingen plats för något "med råge", testet mäter inte mer än vad som krävs för att komma in. IQ är ett mått på att se logiska mönster. Det är inte ett kunskapsmått eller ett mått på "smarthet" . 125 är ganska högt, men det är inte detsamma som att hon vet bättre/kan bättre/är smartare än andra. Det går dessutom att träna upp sin test-IQ genom att lära sig vilka mönster uppgifterna brukar vara baserade på. Att gå omkring och påpeka sitt IQ i alla möjliga irrelevanta sammanhang känns ganska drygt.

Nja, som jag spekulerat kring tidigare i tråden, den som har välutvecklat logiskt tänkande har sannolikt välutvecklad hjärna överlag.
Svar på tråden 125 i Iq är väl inte så jävla speciellt??