• lyckligtill3hjärtan

Liten bebis, ni med erfarenhet!!!

Hej tjejer!!

Jag var på RUL i veckan. De mätte och tittade och bebis ville liksom inte visa ansikte framifrån hur vi än vände och tryckte. Inget konstigt med det men mätningarna visade oxå att bebis var -11, vilket var inom ramen för ok men precis (+ - 12 dagar är tydligen inom ramen). Vet när jag hade ÄL och när vi sexa så min tidigare BF från kub vecka 12 stämmer.. De ändrade inte BF men ska på nytt RUL nästa vecka för att få se ansikte och ta nya mätningar :)

Har läst och googlat och sett artiklar där det framgår att flickfoster kan visa sig vara mindre även i början av andra trimestern och att man ska vara vaksam så de inte flyttar fram BF för att få överburenhet??

Någon med erfarenhet eller annan vetskap om just små bebisar i vecka 18, står ju oftast att alla foster är i stort sätt lika fram till vecka 20??

Tack på förhand!!!

• Svar på tråden Liten bebis, ni med erfarenhet!!!
  • Mercurialis

Jag har fött två tillväxthämmade barn. De har båda två varit mindre än förväntat vid RUL båda två. BF har blivit flyttat ungefär 14 dagar båda gångerna. Inte ens med andra barnet, när det fanns en historik med tillväxthämning i bagaget, tyckte BM att det var något som var underligt. 

Jag kommer att följa den här tråden med stort intresse. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • lyckligtill3hjärtan

Intressant!! Mitt dilemma är ju oxå att jag VET när bebis blev till eftersom vi körde äl-stickor plus att efter ÄL dagen sexa vi INTE på flera veckor! När jag tog grav test visade vecko indikator gravid i vecka 4-5 och enligt de nu varande mätningarna skulle jag knappt ens varit gravid då jag tog gravidtestet Obestämd

Har du pojkar/flickor?

Sen tror jag inte detta än räknas som tillväxthämmande då bebisen är inom ramen på + - 12 dagar?

• Mercurialis
    lyckligtill3hjärtan skrev 2013-05-16 11:18:37 följande:
    Intressant!! Mitt dilemma är ju oxå att jag VET när bebis blev till eftersom vi körde äl-stickor plus att efter ÄL dagen sexa vi INTE på flera veckor! När jag tog grav test visade vecko indikator gravid i vecka 4-5 och enligt de nu varande mätningarna skulle jag knappt ens varit gravid då jag tog gravidtestet Obestämd

Har du pojkar/flickor?

Sen tror jag inte detta än räknas som tillväxthämmande då bebisen är inom ramen på + - 12 dagar?
    Jag har två pojkar. Första barnet var 25% tillväxthämmat vid födseln och andra barnet var 44% tillväxthämmat.

När jag väntade andra barnet fick jag ett BF som korresponderade med ett datum för ÄL som inföll nästan tre veckor efter sista gången vi hade sex i den cykeln. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • lyckligtill3hjärtan

OK, härligt att allt gick bra!!

Jag kommer inte att godkänna en framflyttning då jag är 100% säker på mens, ÄL, och efter jag läst artikeln i Läkartidningen "Ultraljudsdatering ger högre dödlighet hos överburna flickor" där en läkare från Uppsala universitet skrivit en artikel. Självklart gäller detta oxå små pojkar men tydligen är det vanligare att flickfoster är mindre i storlek. . .

• JustMe00

Åååå, precis vad jag letade efter.. Födde 2010 en gosse som på första tul läg på -11 och på andra tul - 14.

Nu väntar jag ännu en gosse och har även jag kört med äl test och vi hade bara sex en gång (dagen innan äl). Fick + på äl + 10 och på äl + 12 fick jag gravid + 3 på clear blue digital m veckoindikator.

Bf räknades ut till 28 dec men på rul flyttades jag till 2 jan. Bara 5 dagar ja men nej jag köper det ändå inte med tanke på testerna.

Skiljer 2 dagar på mina gossar (med mitt bf) o när jag kollar måtten e denna gossen mindre än den andra.

Här i Lunds kommun får vi nu mera bara ett rul och jag tyckte att jag borde få 2 med tanke på tillväxten, min bm köper mitt argument o har nu skickat remiss för ett rul 2, väntar med stor spänning...

• Lowika

Min lille kille föddes -40% tillväxthämmad i v 39 (enligt min räkning)
    Blev också flyttad redan på RUL nästan två veckor bakåt. Enligt dem var jag inte gravid när jag fick positivt test.

Stå på dig om att det åtminstone noteras att du har en annan uppfattning om BF i din journal.

Det är inte sant att alla bebisar är lika stora till v 20. Ren bullshit.

• ReasonWhy

Min flicka var ovanligt stor. Både tidigare i magen och sen när hon kom ut... Vet inte riktigt om det går att generalisera sådär....

• JustMe00

Min bm vet att jag bestrider flytten. Ja ren bull e det att alla skulle växa lika fram till 20 så blev så lack på denna ul bm!!

Till saken hör att jag förmodligen ska ha planerat ks o då vill man ju ännu mindre bli flyttad så de går igång o behöver bli akut.

• Lowika

Det är ingen BM som gör RUL, det är en ultraljudstekniker. Men man kan tycka att de borde vara lite ödmjukare....

• hjärnladyn

Vem som gör UL verkar variera. Jag gjorde ett TUL i Lund igår och hon som utförde det presenterade sig som barnmorska.

Jag kommer också att välja den här tråden, blev flyttad 14 dagar på mitt UL. Igår såg fostret ytterligare 3 dagar yngre ut (v 23). Liten bebis är min gissning.

• Kravmärkt
    JustMe00 skrev 2013-08-19 15:01:11 följande:
    På min kallelse stod det barnmorska namn namn så trodde det va det.

Har du varit på ditt extra ul?
  • RebeccaR

Hur gick det ts? Du borde väl få/ha fått din bebis snart?

*Ängeln Aaron* Turid och Triton
  • JustMe00
    Kravmärkt skrev 2013-10-23 16:37:01 följande:

Har du varit på ditt extra ul?
    Har lyckats dra på mig antikroppar pga min struma så kommer få en hel del extra ul. Va på första ul (efter rul) förra veckan o då va gossen -14%, ska på nästa nu om en vecka.
Svar på tråden Liten bebis, ni med erfarenhet!!!