• Cmittliv

Till er hemmaföräldrar med barn under 1 år

Hej,

Jag undrar hur ni föräldrar som är hemma med ett barn runt 6-7 månader gör gällande umgänge med barnet. Hur mycket Umgås ni med ert barn? Hur ser era dagar ut från det att ni vaknar tills det är dags att sova?

Jag är själv hemma med min 6 månader, och ibland kan jag komma på mig själv sitta med min mobil när hon är sysselsatt i sitt babygym eller gåstol. Jag får dåligt samvete och sätter mig bredvid henne och pratar och leker.

Men hur mycket Är ni med barnet och hur mycket får barnet vara självständigt, om ni exempelvis lagar mat eller så? Det är av ren intresse jag frågar för jag undrar hur det ser ut i andra hushåll. Jag känner att jag har mycket social kontakt med mitt barn, men ändå får jag dåligt samvete när hon leker för sig själv, även om hon ser ut att trivas med det.

• Svar på tråden Till er hemmaföräldrar med barn under 1 år
  • caaroline

Det är ju självklart svårt att passa upp ett barn hela den vakna tiden, ser du att hon lugnt kan leka själv en stund medans du pysslar med något annat så tror jag inte att det är någon fara, bara man är nära och att barnet lätt kan se dig

• Lilia

Jag har varit barnflicka till en tjej 45 timmar/vecka mellan att hon var 3 månader tills hon var drygt ett år. Så jag svarar fast det inte är mitt barn. Jag började 08:00 och slutade 16:30. Då jag kom hade hon ätit frukost.

Då jag lagade mat hade jag henne i en barnstol på golvet (inte en sådan man äter i utan en låg i tyg) hon tyckte det var intressant att titta på medan jag lagade mat och jag visade ofta alla sakerna jag hade i och förklarade vad de hette. Hon fick känna på mycket, det gillade hon. Hon fick en egen slev att leka med. Jag pratade med henne samtidigt om maten mest. De ska lära sig tidigt. ;)

Medan hon lekte med sitt babygym på golvet passade jag på att stryka eller vika tvätt. Hon fick ibland en tröja att "hjälpa till" med. Och jag pratade med henne samtidigt.

Det var många sysslor som hon var med på då jag pratade och tittade på henne samtidigt. Ibland låg hon på golvet, ibland var hon i bärsele och ibland i en babystol. Men jag ägnade inte så mycket tid åt bara och endast henne även om det hände.

• lövet2

Jag har alltid ägnat mig åt mitt och haft barnet med mig i samma rum. Är barnet nöjt med sina leksaker, så har allt varit gott och väl. Har barnet blivit missnöjt, så har jag kollat upp vad problemet har varit. Jag har bara gett ungarna 100% av min uppmärksamhet korta stunder, men å andra sidan har de haft en del av min uppmärksamhet dygnet runt.

• mammas 2 hjärtan

Jag har tre små barn men den mista är 5,5 månader. Henne tar jag med i varje rum jag är även när jag städar och lagar mat. Sen får hon ligga och pyssla lite när jag tex läser sagor för de andra

Svar på tråden Till er hemmaföräldrar med barn under 1 år