• Mamama75

Tacka ja till två skolor..?

Hej!

Ja jag vet detta är en lite ful fråga. 
    Men, jag frågar ändå.

Lilla tjejen har fått plats på en kommunal och en friskola. Friskolan ringde för någon dag sedan då de hade fått återbud, känns jättesvårt att välja då det finns för och nackdelar med båda. Men friskolan vill gärna ha svar väldigt snart, och vi känner vi behöver mer tid att fundera.

Kan man rent teoretiskt tacka ja till båda? Eller kommer den kommunala skolan få redan på att man har tackat ja till den andra skolan..?

Dottern kommer ju så klart att börja på en av skolorna, det är inte så att vi tänker "prova" och sedan byta. Men det är just nu som jag undrar om någon har gjort något liknande.

Hälsar en rådvill förälder...

• Svar på tråden Tacka ja till två skolor..?
  • pigglet

Inskolningarna håller på som bäst här i alla fall. Tänkte ni inskola henne på båda skolorna? Fritids?
    För barnets egen skull tänker jag att det är bra att få förbereda sig på vilken skola hen ska till, träffa sina blivande klasskamrater, lärare, kolla in klassrum, matsal osv. 
    Jag vet inte hur det fukar rent teoretiskt, från skolans sida. 

• Anne69

Vi räknar stenhårt med att göra så, tacka ja till två skolor och sen bestämma oss. Till barnet säger vi naturligtvis inget innan vi har bestämt oss!

I vår kommun ska man också lämna in en blankett som jag gissar så småningom hamnar hos skolförvaltningen, men allt detta lär ta tid. Och det är den tiden vi behöver just nu. 

• Punkster

Själv kan jag tycka att det är lite fult att tacka ja och sedan tacka nej. Det gör ju att någon annan erbjuds platsen med ännu kortare varsel och på så sätt kan tänkas hamna i en ännu tajtare sits än den ni sitter i. Men om det verkligen är så att ni absolut inte kan bestämma er på en gång så är klart att man kan göra så. Även om jag personligen inte tycker att det är speciellt schysst.

• Mamama75

Tack för tankar..
    Nu blev det så att vi tackade nej till friskolan ändå.
    Så då känner man väl sig lite sjysst iaf...

Svar på tråden Tacka ja till två skolor..?