• Tallkotten

Jag behöver komplettera amningen med ersättning. Fler?

Sonen är 2 1/2 månad och går inte upp i vikt som han ska tom gått ner sen sista vägningen för en vecka sedan.

Hur mycket ersättning kompletterar ni med?

Kör ni både och vid varje mål eller kör ni varannan?

• Svar på tråden Jag behöver komplettera amningen med ersättning. Fler?
  • hannis

Hur mycket ammar du då? Hur ofta? Har han bra grepp och äter och dricker du ordentligt?

• Maddi

Vad jag vet så får dom äta fram bröstet så länge som de går och när dom ätit klart så blandar man ersättning och hur mycket beror ju på hur mycket mjölk du har. Blanda första gången alldeles för mycket så ser du då på ett ungefär hur mycket ersättning han äter.

• Emmis

Nu var mitt barn mycket yngre då jag både ammade och flaskmatade. Men man fick testa sig fram. Ammade så mycket hon ville först och sedan flaska med ersättning tills hon inte ville ha mer. Tog ju några gånger innan man märkte ungefär hur mycket ersättning det krävdes.
    Detsamma gäller ju om du ska ge vissa hela mål ersättning. Tabellerna på pakten är riktlinjer. Man får blanda lite "på chans" och se vad som verkar gå åt. Göra mer om flaskan blir tom och det verkar som att han vill ha mer.

• Tallkotten

Jag använder amningsnapp, men tror att han inte har rätt teknik så det är första dagen med ersättning. I eftermiddag har han varit betydligt nöjdare än tidigare. Trodde tidigare att hans mage var bullrig och trög, men har antagligen inte blivit mätt. Gav första ersättningen (enbart) vid 13.30 och sen ammade vi vid kl 15.30 på ett bröst, sen andra bröstet vid kl 17 +ersättning.

• johannawe

Konstigt att det kommer behov för det först nu, trodde det var i början främst som man kan behöva komplettera. Min son hade för kort tungband och tog tokigt grepp och gick därför inte upp i vikt. Dessutom hade jag stooora sår av amningen så matade bara med det ena bröstet vilket ledde till att han behövde få ersättning vid varje amning. Hur reagerar din bebis på hungern? Man kan nog antingen köra lite ersättning per gång eller vid vissa tillfällen mellan amningen ge hela flaskor (rekommenderad mängd står på förpackningen) beroende på hur han signalerar. Har BVC rekommenderat att du kompletterar med ersättning? För fördelen är ju att de går upp i vikt och är mätta, nackdelen att tillgång och efterfrågan på bröstmjölken blir skev, tar rätt lång tid att göra sig av med ersättningen sen (för min del tog det en månad att fasa ut). Har du varit på amningsmottagning och kollat att greppet är tillräckligt stort? Det brukar kunna påverka hur mycket mjölk bebisen får i sig. Sen finns det amningsthe som ska kunna öka mjölktillgången. Annars gäller amma amma amma för att få upp mjölkproduktionen. Har du ngn infektion eller äter medicin kan mjölken sina tillfälligt men kommer tillbaks när allt är som vanligt igen!

• Emmis
    Tallkotten skrev 2013-05-16 21:26:15 följande:
    Jag använder amningsnapp, men tror att han inte har rätt teknik så det är första dagen med ersättning. I eftermiddag har han varit betydligt nöjdare än tidigare. Trodde tidigare att hans mage var bullrig och trög, men har antagligen inte blivit mätt. Gav första ersättningen (enbart) vid 13.30 och sen ammade vi vid kl 15.30 på ett bröst, sen andra bröstet vid kl 17 +ersättning.
    Vill du fortsätta amma så skulle jag rekommendera att alltid amma först och sedan komplettera med ersättning så att du ser till att hålla igång brösten ordentligt.
    Ammar du alltid bara på ett bröst åt gången?
  • johannawe

Tallkotten: såg nu ditt inlägg om amningsnapp, vet inte så mkt om det förutom att jag läst på nätet att bebisen har svårare att tömma bröstet och att man gärna ska kompletteringspumpa ett antal ggr per dag. Har du inte varit i kontakt med amningsmottagning än så rekommenderar jag det starkt. :) hoppar du över vissa amningstillfällen och bara ger ersättning kommer du dessvärre behöva öka ersättningen under tidens gång

• Alexi

Jag tror att om du tog bort amningsnappen så skulle din produktion öka. Dessutom bör du nog amma mycket oftare om du vill amma så mycket som möjligt. Det handlar ju helt om vad du vill men med det upplägget du kört idag tror jag du kommer få sämre och sämre mjölkproduktion och få väldigt svårt att amma särskilt mycket till.

• Emmis
    Tallkotten skrev 2013-05-16 21:42:26 följande:
    nu tänkte jag testa att amma på båda och sedan ersättning
    Ja, brukar du bara amma på ett per gång så börja att erbjuda även det andra vid varje tillfälle.
    Risken med ersättning är ju just att det glesar ut amningstillfällena och därmed gör att din produktion inte kommer ifatt. Allt beror ju på hur "helig" amningen är för dig också. Ett alternativ kan ju vara att komplettera med ersättning bara vissa mål och annars amma mycket tätare för att se om det får igång brösten mer.

Svar på tråden Jag behöver komplettera amningen med ersättning. Fler?