• Evighetsmaskin

Lista bilar med el.-handbroms?

Vi har vanlig handbroms i en 5 år gammal bil och blev sugna på en C4 Picasso men den har el.-handbroms som vi inte vill ha. Så jag tittade på Caddy och Touran istället men tydligen risk för samma skit. Finns det en varningslista?

• Svar på tråden Lista bilar med el.-handbroms?
  • Evighetsmaskin

Googla så kan du läsa otäcka saker

• Topps

Blir svårt att lista alla bilar med. då det typ är standard på alla nya. 
    Varför man inte ska ha elektrisk handbroms är för att den inte funkar om bilen blir strömlös.
    Det finns massa mer anledningar.

Eleonor01 skrev 2013-05-17 06:41:26 följande:
    Varför vill ni inte ha det? Funkar fint i både passaten å astran jag kör
    Testa bromsa med "handbromsen" från 50km/h så har du en till anledning varför men inte vill ha den.

Handbroms/parkeringsbroms borde egentligen heta nödbroms då den ska kunna stanna fordonet även från högre hastigheter än gångfart om det skulle hända något med färdbromsen.

• Sweet life

Använder aldrig handbromsen... Möjligtvis om jag ska parkera i backe. Men lägger man i en växel så rullar ju inte bilen om den är av...

• Sweet life

Alla nyare toyotor har det vad jag vet.. Vår är från 2010 och har elhandbroms.

• Topps
    Sweet life skrev 2013-05-19 15:37:56 följande:
    Använder aldrig handbromsen... Möjligtvis om jag ska parkera i backe. Men lägger man i en växel så rullar ju inte bilen om den är av...
    Dumt att inte använda den. En av dom vanligaste anledningarna varför handbromsen inte fungerar på besiktningen. 
  • Topps

Volvo, Vw, Audi, Opel, Toyota, Ford är några jag kommer på just nu 

• Sweet life
    Topps skrev 2013-05-19 15:48:52 följande:
    Dumt att inte använda den. En av dom vanligaste anledningarna varför handbromsen inte fungerar på besiktningen. 
    Min sambo använder den dock alltid. Så den avänds väl 50% av året..
    iof har vi aldrig besiktigat nån av våra bilar. Vi byter bil när den är 3 år..
Svar på tråden Lista bilar med el.-handbroms?