• Fidelis ad urnam

Myror inomhus! Vad göra?!

Upptäckte nyss runt 30 små äckliga myror i köket och hallen som leder till köket. Dammsög upp dem och torkade sedan golvet. Men vad kan jag göra mer? Hur får jag bort äcklet?! 

• Svar på tråden Myror inomhus! Vad göra?!
  • La Lola

Rek också myrdosor.
    Det hjälpte mot myrorna i vårt hus.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Fidelis ad urnam

och nu ska jag ringa anticimex. Vår villaförsäkring hade hjälp från anticimex utan självrisk. Så då är jag ju bara dum om jag inte ringer dem

• Zchimla

Jag ringde anticimex (eller jag blev kopplad från vårt försäkringsbolag) och fick 2 myrdosor och granulat att strössla ute. 

• Fidelis ad urnam
    Zchimla skrev 2013-05-17 10:06:07 följande:
    Jag ringde anticimex (eller jag blev kopplad från vårt försäkringsbolag) och fick 2 myrdosor och granulat att strössla ute. 

Tjejen som jag pratade med på anticimex rekommenderade mig inte att spraya eller strössla utomhus, såvida jag inte vet vart boet är, då jag stänger in myrorna i huset. Vi får hem dosor på måndag, ska köpa egna tills dess. 
  • Zchimla
    Fidelis ad urnam skrev 2013-05-17 10:07:34 följande:
    Tjejen som jag pratade med på anticimex rekommenderade mig inte att spraya eller strössla utomhus, såvida jag inte vet vart boet är, då jag stänger in myrorna i huset. Vi får hem dosor på måndag, ska köpa egna tills dess. 
    Vi vet var de kommer ifrån (har gamla slipers) 
    Vi fick med vänta över helgen, jag fick tipset att tvätta med rengöringsmedel så länge för då tar man bort myrornas doftspår. men det fattade jag som att du redan gjort 
  • werner

tänk på att det tar några dagar innan dosorna verkar... Typ fyra, fem dagar. skulle inte slösa pengar på dosor - du kommer ändå ha myror under helgen...

• Fidelis ad urnam
    werner skrev 2013-05-17 10:16:47 följande:
    tänk på att det tar några dagar innan dosorna verkar... Typ fyra, fem dagar. skulle inte slösa pengar på dosor - du kommer ändå ha myror under helgen...
    Jo men om jag börjar redan nu, 79 kr för två dosor är ju inte mycket pengar att tala om, så försvinner de ju också två dagar tidigare även om det tar några dagar. 
    Nu spenderar jag min tid med att dammsuga, våttorka golvet och sanera alla ytor i köket så att det inte ska finnas någonting frestande där inne för myrorna att vilja komma åt  
  • Fidelis ad urnam
    Zchimla skrev 2013-05-17 10:15:25 följande:
    Vi vet var de kommer ifrån (har gamla slipers) 
    Vi fick med vänta över helgen, jag fick tipset att tvätta med rengöringsmedel så länge för då tar man bort myrornas doftspår. men det fattade jag som att du redan gjort 
    Ja jag har våttorkat huset och speciellt de ställen där jag har hittat myror. Vi har en långsmal hall från ytterdörren till köket och längst hela högra listen i den hallen hittade jag som en rand av myror samt inne i köket (eller jag, det var katterna som var helt galna och gjorde att jag såg dem). Så jag tror att de kommer in genom ytterdörren. Så där har jag torkat och dammsugit likt en galning
  • Saragbg

Fyy va äckliga dom är Asså :P nån som vet hur det funkar med myrdosor samt medel att strö ut när man har en 1 åring? Det är väl giftigt? Sen om nån har Länsförsäkringar som försäkringsbolag och kollat upp om anticimex?!

• Beautifuldarkness

Det där problemet hade jag i min förra bostad som låg i källaren i ett hyreshus. Ring hyresvärden och be om myrdosor, då försvinner dem. Men tills dess gäller det att inte ha sötsaker framme, strö gärna kanel och bakpulver där du ser att dem går. Det förvirrar dem och gör att de försvinner ett tag. 

Lycka till! 

Svar på tråden Myror inomhus! Vad göra?!