• Fidelis ad urnam

Vad händer egentligen? Går inte ner i vikt!

Jag blir galen! De senaste fyra veckorna går jag knappt ner i vikt. Jag äter enligt viktväktarna och ingen behöver försöka värva mig till någon ny diet då detta har fungerar för mig. Har gått ner 40 kilo med hjälp av viktväktarna. Har dock 30 kilo kvar tills jag är nöjd så det segar sig inte på grund av att jag är nära min målvikt. 
    Hur som helst så har jag skött mina veckor, ätit mina points och promenerat, men ändå står jag antingen still eller går upp.
    Denna vecka har jag gått en hel del, gått upp 6 på morgonen för att hinna gå ut och gå innan dagens sätter igång och har tagit en till promenad på eftermiddagen. Jag har ätit regelbunden och bra, känner mig bättre i kroppen men trots det visade vågen +0.7 kilo i morse!
    Jag hade mens från i fredags förra veckan så det beror inte på någonting sådant.
    Sedan för fyra veckor sedan har jag gått ner totalt 1 kilo!

HJÄLP! 

• Svar på tråden Vad händer egentligen? Går inte ner i vikt!
  • izgo

Om du kollar på biggesr looser, där ser du att de tar stopp i viktnedgången efter ett tag.
    Pang bom i början vips 15 kg ner sen 8 sen 2-4... Kanndå få in extra träning? Personligen tror jag att du behöver lite mer tränig för att din kropp har nu vant sig med dina promenader :)

• Fidelis ad urnam

Jag hade faktiskt en paus i promenerandet då jag inte hade tid pga c-uppsats osv. Så denna vecka tog jag mig tid, gick upp tidigare och gick, men ändå UPP i vikt. Blir så frustrerad!

• Tjolanta

Det brukar komma viktplatåer då man står still eller går upp i vikt. Frustrerande! Men fortsätt så kommer det säkert släppa. Prova annan träning? Kanske måste ändra på maten om du äter för mycket/lite? Jag tränar orbitrek 30min för frukost varje dag och en promenad senare med barnvagn på minst 4,4 km och ändå går viktnedgången TRÖGT! Man tappar motivationen. ...

• Fidelis ad urnam
    Tjolanta skrev 2013-05-17 10:01:37 följande:
    Det brukar komma viktplatåer då man står still eller går upp i vikt. Frustrerande! Men fortsätt så kommer det säkert släppa. Prova annan träning? Kanske måste ändra på maten om du äter för mycket/lite? Jag tränar orbitrek 30min för frukost varje dag och en promenad senare med barnvagn på minst 4,4 km och ändå går viktnedgången TRÖGT! Man tappar motivationen. ...
    Ja men visst gör man, tappar motivationen alltså. Att ställa sig på vågen och få ett + efter en strikt vecka är INTE roligt
  • Tjolanta

Ja man tappar allt Tränade som en tok på orbitreken nu och hade "bara" gått ner 2hg... Inget kul alls! Visserligen fick jag barn för 6mån sen så det tar tid! Men ändå man vill ju se resultat på en gång! Men du, fortsätt en vecka till å se vad du får för resultat? Mäter du dej nåt? Vågen visar ju inte alltid helt rätt... Man kan ha gått ner utan att vågen visar nåt.

• Fidelis ad urnam
    Tjolanta skrev 2013-05-17 10:12:29 följande:
    Ja man tappar allt Tränade som en tok på orbitreken nu och hade "bara" gått ner 2hg... Inget kul alls! Visserligen fick jag barn för 6mån sen så det tar tid! Men ändå man vill ju se resultat på en gång! Men du, fortsätt en vecka till å se vad du får för resultat? Mäter du dej nåt? Vågen visar ju inte alltid helt rätt... Man kan ha gått ner utan att vågen visar nåt.
    Mäter mig ingenting då det enda sjukvården vill se (IVF osv) är kilon på vågen. Känner mig helt sönderstressad av allt som har med vikt att göra. När jag fick mitt senaste missfall, efter IVF, var den första frågan jag fick från min fertilitetsläkare hur mycket jag vägde. Det är otroligt stressande att hela tiden ha det hängande över sig och när jag sedan står still i vikt eller ökar i vikt fastän jag gör allt rätt blir jag ju helt knäckt. 
  • Tjolanta
    Fidelis ad urnam skrev 2013-05-17 10:37:20 följande:
    Mäter mig ingenting då det enda sjukvården vill se (IVF osv) är kilon på vågen. Känner mig helt sönderstressad av allt som har med vikt att göra. När jag fick mitt senaste missfall, efter IVF, var den första frågan jag fick från min fertilitetsläkare hur mycket jag vägde. Det är otroligt stressande att hela tiden ha det hängande över sig och när jag sedan står still i vikt eller ökar i vikt fastän jag gör allt rätt blir jag ju helt knäckt. 

Mät dig en gång i månaden för din egen skull.. Kanske kan väga dej en gång i månaden också? Det är svårt att låta bli å väga sej, jag vet Men du kanske inte blir lika stressad? Tråkigt att de bara går efter kilon!
  • hälsocoachen

Hej,
    Förstår din besvikelse. Är allitd lättare i början pga vätskesamlingen m.m.
    Sen ska du inte kolla för mycket på kg, utan hur många cm du tappar på olika ställen.
    Är lite tveksam med viktväktarna då alla olika points m.m är felbedömda där. Det kanske är så att du äter för lite fett och för mycket socker.

Sen ett annat tips är att börja motionera om du kan och få jobba med hög puls. Antagligen är det så att du hade väldigt dålig kondition i början och jobbade med hög puls. Då tar kroppen mer på fettet än kolhydraterna. Nu har kroppen hittat en jämn nivå för dig och det du bör göra är att jobba med mer puls.
    Sen desto bättre kondition du får, desto mer använder kroppen fettet som energi istället för kolhydraterna.

Sen din kost så kanske du äter väldigt mycket fruksocker vilket är vanligt med folk som använder sig av viktväktarna.

En kost till dig dagligen kan vara att satsa på gröt till frukost och sen 2 huvudmål. Va inte rädd o dricka ett extra glas mjölk, ägg och nötter som mandlar, pistage som mellanmål. Att skippa vissa speciella sorter energikällor som kolhydrater är idiotiskt. Men minska kolhydrater kan vara klok och byta ut potatis, pasta m.m mot matvete.  

• Fidelis ad urnam
    hälsocoachen skrev 2013-05-17 10:53:20 följande:
    Hej,
    Förstår din besvikelse. Är allitd lättare i början pga vätskesamlingen m.m.
    Sen ska du inte kolla för mycket på kg, utan hur många cm du tappar på olika ställen.
    Är lite tveksam med viktväktarna då alla olika points m.m är felbedömda där. Det kanske är så att du äter för lite fett och för mycket socker.

Sen ett annat tips är att börja motionera om du kan och få jobba med hög puls. Antagligen är det så att du hade väldigt dålig kondition i början och jobbade med hög puls. Då tar kroppen mer på fettet än kolhydraterna. Nu har kroppen hittat en jämn nivå för dig och det du bör göra är att jobba med mer puls.
    Sen desto bättre kondition du får, desto mer använder kroppen fettet som energi istället för kolhydraterna.

Sen din kost så kanske du äter väldigt mycket fruksocker vilket är vanligt med folk som använder sig av viktväktarna.

En kost till dig dagligen kan vara att satsa på gröt till frukost och sen 2 huvudmål. Va inte rädd o dricka ett extra glas mjölk, ägg och nötter som mandlar, pistage som mellanmål. Att skippa vissa speciella sorter energikällor som kolhydrater är idiotiskt. Men minska kolhydrater kan vara klok och byta ut potatis, pasta m.m mot matvete.  
    Jag har faktiskt tagit delar av anta metoder, som GI, och äter det men under beräkning av points. 
    Så jag äter inte massvis med frukt, fastän de är pointsfria. Jag äter 40 gram kolhydrater (ris, pasta eller potatis) till maten, grönsaker (isbergssallad, vitkål, morötter osv) och sedan är det proteiner (olika fetthalter på matlagningsgrädde, créme fraiche och matlagningsyoghurt och köttsorter med lite fett i).
    Jag försöker undvika lightläsk, dricker aldrig sockrade drycker. Dricker 2-3 dl lättmjölk i kaffet per dag.

Min frukost består antingen av två grova brödskivor med lite kalles randiga kaviar på ena och 5 gram bregott, skinka och paprika, gurka eller tomat på den andra. Kaffe till det. Det är min standardfrukost. På mackan med skinka kan jag byta ut skinkan mot 17% ost, kalkon, tunna skivor leverpastej eller liknande bara det är samma pointsvärde. 
    Äter jag inte macka blir det råggröt med bär och lite lättmjölk eller några kokta ägg.

Mellanmål: Finn Crisp (1-2 skivor), 1 banan eller 1 äpple. Kaffe eller vatten

Lunch: Gårdagens middag. Exempel kan vara köttfärsås på lättmjölk med en liten potatis och rivna morötter till. Vatten till det.

Mellanmål: 1 kokt ägg eller en halv avokado

Middag: Exempel från veckan: Kycklinggryta med 4% matlagningsgrädde, paprika, purjolök, stekt i 5 gram smör. Kryddat med curry och 1 msk sweet chili. 40 gram kokt ris till.

Så ser mina dagar ut, men lite olika måltider till lunch och middag.  
  • Vinterankan

Använder du pointsen som du får av träningen? När jag var med i viktväktarna så tyckte jag att man nog fick lite väl mycket points för träning för de veckor jag använde de pointsen så gick jag inte ner. Några av pointsen kunde jag använda typ 5 om jag tjänat in 15 men inte allihop.

• Fidelis ad urnam
    Vinterankan skrev 2013-05-17 11:42:30 följande:
    Använder du pointsen som du får av träningen? När jag var med i viktväktarna så tyckte jag att man nog fick lite väl mycket points för träning för de veckor jag använde de pointsen så gick jag inte ner. Några av pointsen kunde jag använda typ 5 om jag tjänat in 15 men inte allihop.
    Aldrig. Jag redovisar motionspoinsen för att se dem men rör dem aldrig. 
  • Vinterankan

Det kommer säkert lossna igen. Ge inte upp bara. Det kan ju vara så att du just nu kommit in i en period där viktminskningen i fett motsvaras av samma viktökning av muskler eller något. Även om det inte syns på vågen så händer det säkert en massa grejer inne i kroppen och snart kommer du säkert att se resultat i ren vikt igen.

• Fidelis ad urnam

Jättekorkad fråga kanske men sedan en vecka så tar jag omega-3 kapslar samt jättenattljusolja-kapslar två gånger per dag, båda är ju oljor. Kan detta göra att jag går upp i vikt? Är det inte samma sak som att jag tar en tesked eller matsked olja extra per dag?

• emmakatta

Testa att chocka kroppen med en riktig ätdag och hoppa sen tillbaka på dieten. Kroppen har nog kommit på att den tappar en massa i vikt och håller hårt på sina kära kilon. Men om du äter ordentligt med fett/kolhydrater en dag så brukar det komma igång igen

• Pastell1983

Håller med föregående skribent, chocka kroppen med att äta mycket mer en dag. Det har jag gjort när jag stått still och då har viktnedgången kommit igång igen.
    Står själv still just nu men jag tror det beror på att mensen kommer vilken dag som helst här, men står jag fortfarande kvar sen ska jag chocka den lite

• telgebo

Äter du kanske för lite? Då kan kroppen reagera med att behålla allt för kroppen tror den utsätts för svält.
    Även om du tränar så bygger du muskelmassa och då kan vågen gå uppåt, kanske bättre att mäta sina krippsmått, känna hur kläderma sitter än att stirra på vågen. Även vid mens, om du dricker mycket vätska ger ju vikt på vågen.
    jag själv går alltid upp ca 2 kg vid mens och det dröjer sedan flera dagar innan jag tappar detta.

Svar på tråden Vad händer egentligen? Går inte ner i vikt!