hälsocoachen skrev 2013-05-17 10:53:20 följande:
Hej,
Förstår din besvikelse. Är allitd lättare i början pga vätskesamlingen m.m.
Sen ska du inte kolla för mycket på kg, utan hur många cm du tappar på olika ställen.
Är lite tveksam med viktväktarna då alla olika points m.m är felbedömda där. Det kanske är så att du äter för lite fett och för mycket socker.
Sen ett annat tips är att börja motionera om du kan och få jobba med hög puls. Antagligen är det så att du hade väldigt dålig kondition i början och jobbade med hög puls. Då tar kroppen mer på fettet än kolhydraterna. Nu har kroppen hittat en jämn nivå för dig och det du bör göra är att jobba med mer puls.
Sen desto bättre kondition du får, desto mer använder kroppen fettet som energi istället för kolhydraterna.
Sen din kost så kanske du äter väldigt mycket fruksocker vilket är vanligt med folk som använder sig av viktväktarna.
En kost till dig dagligen kan vara att satsa på gröt till frukost och sen 2 huvudmål. Va inte rädd o dricka ett extra glas mjölk, ägg och nötter som mandlar, pistage som mellanmål. Att skippa vissa speciella sorter energikällor som kolhydrater är idiotiskt. Men minska kolhydrater kan vara klok och byta ut potatis, pasta m.m mot matvete.
Jag har faktiskt tagit delar av anta metoder, som GI, och äter det men under beräkning av points.
Så jag äter inte massvis med frukt, fastän de är pointsfria. Jag äter 40 gram kolhydrater (ris, pasta eller potatis) till maten, grönsaker (isbergssallad, vitkål, morötter osv) och sedan är det proteiner (olika fetthalter på matlagningsgrädde, créme fraiche och matlagningsyoghurt och köttsorter med lite fett i).
Jag försöker undvika lightläsk, dricker aldrig sockrade drycker. Dricker 2-3 dl lättmjölk i kaffet per dag.
Min frukost består antingen av två grova brödskivor med lite kalles randiga kaviar på ena och 5 gram bregott, skinka och paprika, gurka eller tomat på den andra. Kaffe till det. Det är min standardfrukost. På mackan med skinka kan jag byta ut skinkan mot 17% ost, kalkon, tunna skivor leverpastej eller liknande bara det är samma pointsvärde.
Äter jag inte macka blir det råggröt med bär och lite lättmjölk eller några kokta ägg.
Mellanmål: Finn Crisp (1-2 skivor), 1 banan eller 1 äpple. Kaffe eller vatten
Lunch: Gårdagens middag. Exempel kan vara köttfärsås på lättmjölk med en liten potatis och rivna morötter till. Vatten till det.
Mellanmål: 1 kokt ägg eller en halv avokado
Middag: Exempel från veckan: Kycklinggryta med 4% matlagningsgrädde, paprika, purjolök, stekt i 5 gram smör. Kryddat med curry och 1 msk sweet chili. 40 gram kokt ris till.
Så ser mina dagar ut, men lite olika måltider till lunch och middag.