• Calici

De antyder att hon har problem

Hej, Ska försöka berätta men känner mig aningen förvirrad själv just nu.

Jag har en dotter som är 8 år och går i klass 1. Häromdagen hade jag ett samtal med hennes lärare (som jag litar på och som är jättebra) om att min dotter uppför sig illa i klassen ibland. Att hon pratar emot, inte vill göra vissa saker, inte visar respekt för vuxna i skolan och har svårt att sitta still. Läraren sa också att hon är som natt och dag de gånger jag är med och när jag inte är med. Det barn läraren beskriver känner inte jag. Jag känner min dotter som en snäll, lugn men aktiv tjej som vi aldrig haft några större problem eller svårigheter med utan som vi snarare har fått lyfta och stärka för att hon ska våga ta för sig och våga stå upp för sig själv och det hon tycker. När det hänt något i skolan vill hon absolut inte att jag eller pappa ska få veta det. Hon vill inte berätta om det hemma heller utan blir ledsen istället. Jag upplever att hon känner sig påhoppad och orättvist behandlad även om hon vet om att hon gjort något fel. Jag hade aldrig kunnat tro att vi skulle ha sådana här samtal med hennes lärare, snarare då angående nåt av hennes syskon men inte henne. Jag hör att de antyder att hon kan ha någon form av problematik inom NPF antar jag. Men jag har så svårt att tro på det för det är så olika från det barn som vi har hemma.

Fråga gärna om det är något som är oklart. Jag vill mest ha lite input utifrån och om det verkligen kan vara frågan om något NPF när hon är så "lätt" hemma och man kan ta med henne överallt utan att behöva oroa sig för att det inte kommer funka. Känner mig mest förvirrad och lite ledsen över allt som händer och förstår inte riktigt varför hon gör så i skolan men ingen annan stans.

• Svar på tråden De antyder att hon har problem
  • blubbblubb

"Att hon pratar emot, inte vill göra vissa saker, inte visar respekt för vuxna i skolan och har svårt att sitta still."

Om du läser på om ADHD (vilken är den diagnos som eventuellt ligger närmast) så ser du att det handlar om konsentrationsförmåga, att ha omfattande problem på minst 2 ställen, att vara lättstörd. Att prata emot, inte vilja göra vissa saker och saknar respekt är inte diagnoskriterier i huvudtaget. Jag tycker det mest låter som att fröken inte lyckats få respekt hos henne.   

• Tant Prysselius

Be läraren om ett rakt svar vad det är hon avser. Om ni aldrig sett något av det här hemma så låter det ju väldigt konstigt. Hur ligger hon till kunskapsmässigt i klassen, kan det vara så att hon helt enkelt är uttråkad och inte får tillräckligt med utmaningar? 

Att påpeka att hon är som natt och dag beroende på om du är där eller inte är faktiskt inte ditt problem. Läraren kan inte förvänta sig att en förälder ska vara med dagligen i skolan. Är det något problem får skolan jobba på att lösa det (såklart i samråd och samarbete med föräldrarna, men det är inte samma sak som att mamma ska vakta barnet i skolan).  

• Vinterankan

Jag skulle gissa att hon känner sig otrygg på något sätt. Min dotter är visserligen inte lätt hemma heller men man märker att hon svarar störigare när hon känner sig osäker. Hon är bara 4 så hon har ju såklart kommit mycket kortare än din dotter i utvecklingen och förstår mindre av det där med artig kontra oartig. Men det är tydligt på henne att när hon känner sig trängd och missförstådd så uppför hon sig mycket sämre än vad hon gör när hon känner sig avslappnad.

• Calici

Tack för era svar. Jag blev så förvånad av lärarens antydningar att jag inte visste hur jag skulle reagera. Det känns så främmande för mig eftersom vi aldrig tänkt i de banorna alls gällande henne så jag blev lite överrumplad. Läraren sa också att hon har ett lite ryckigt rörelsemönster, och ja det kanske hon har men jag har aldrig tänkt på det som avvikande. Hon är helt enkelt ingen dansare, då syns det att hon rör sig inte lika mjukt och följsamt som en del av de andra barnen. Men hon är bra på gymnastik och tränar konståkning och har bra balans och koordination och därför har jag aldrig tänkt att hennes kropp skulle vara konstig på något sätt utan att hon helt enkelt inte har rytmen i blodet om man säger så. Ang. att hon skulle vara understimulerad så tror jag inte det. Hon har lätt för läsning och skrivning och sådant men svårare för mattematik så jag känner att hon är där hon ska vara liksom.

Hennes pappa tänkte lite som dig vinterankan, att hon inte känner sig riktigt trygg i skolan och därför tar på sig en annan roll när hon är där. Jag tror egentligen inte att hon har någon problematik innerst inne men jag vill inte blunda för det om det skulle finnas där och jag inte lyckas se det. Har hon något hon behöver stöd i så ska hon ju få det såklart.

Svar på tråden De antyder att hon har problem