• Trixxy

Åt utav Rydbergs Caesar dressing!!!

Jag åt hemmagjord sallad och hällde glatt på rybergs caesar dressing...efter halva tallriken läser jag på baksidan ""opastöriserad italiensk hårdost"....

Jag är i v.35.
    Jag fick världens panik, gråtattack,.,,,faaaan!!

nu är jag jätteorolig!!! 

• Svar på tråden Åt utav Rydbergs Caesar dressing!!!
  • Trixxy
    Fantasilös skrev 2013-05-17 18:27:46 följande:
    Vad fick du panik över?
    är du allvarlig??
    jag är gravid och får INTE INTE INTE äta opastöriserad ost!!! pga liseria! 
  • LinneaJosie

Det är pga RISK för listeria som man rekommenderas att undvika detta. Listeria är dock väldigt ovanligt, och chansen att du blivit smittad är försvinnande liten. Ingen fara på taket :)

• gavlemamma

Men så farligt är det inte, ta det lugnt.
    Att du stressar upp dig så är skadligare.

• Fantasilös

Jo så långt har jag förstått. men hårdost är okej att äta. Äter du inte ost på mackan heller? Att inte äta andra opastöriserade ostar är bara rekomendationer för att det KAN innehålla listeria. Chansen att bli smittad blir dock inte större för att du är gravid. Har själv ätit både brieost och grönmögelost, är inte det minsta orolig.

• Skitoxå

Men tagga ner! Listeria finns ju inte obligatoriskt i varje opastöriserad produkt. Då skulle ju alla vi som dricker mjölk direkt från tanken (mjölktanken i ladugården på bondgården) få listeria jämt o ständigt. Lugn lugn, risken för din del är mikroskopisk.

• JoBa

Lugn, som sagt.

Det är nog farligare både för dig och bäbisen att korsa gatan eller att ta bilen till Ica, än att käka lite dressing.

Såna här rekommendationer är både hängslen och livrem - på overallen.

• honeydew

Är det inte ganska så lång hållbarhet på en sådan dressing? Om det är det så måste dressingen ha varit upphettad vid tillverkningen(?) och alltså dör eventuella listeriabakterier. Det är ju ok att äta upphettad opastöriserad ost. Rätta mig någon om det inte stämmer..

Sedan så kan jag tillägga att jag har druckit opastöriserad mjölk (direkt från svärföräldrarnas bondgård) under båda mina graviditeter utan att ha oroat mig en endaste sekund.

• Trixxy
    honeydew skrev 2013-05-17 19:12:16 följande:
    Är det inte ganska så lång hållbarhet på en sådan dressing? Om det är det så måste dressingen ha varit upphettad vid tillverkningen(?) och alltså dör eventuella listeriabakterier. Det är ju ok att äta upphettad opastöriserad ost. Rätta mig någon om det inte stämmer..

Sedan så kan jag tillägga att jag har druckit opastöriserad mjölk (direkt från svärföräldrarnas bondgård) under båda mina graviditeter utan att ha oroat mig en endaste sekund.
    den går ut i juli nångång....
Svar på tråden Åt utav Rydbergs Caesar dressing!!!