• Trixxy

Åt utav Rydbergs Caesar dressing!!!

Jag åt hemmagjord sallad och hällde glatt på rybergs caesar dressing...efter halva tallriken läser jag på baksidan ""opastöriserad italiensk hårdost"....

Jag är i v.35.
    Jag fick världens panik, gråtattack,.,,,faaaan!!

nu är jag jätteorolig!!! 

• Svar på tråden Åt utav Rydbergs Caesar dressing!!!
  • honeydew

Det är ju ganska så lång hållbarhet. Ägg håller inte så länge, då borde den väl ha blivit upphettad och processad på något vis?

Tycker att du ska vara lugn. Är du orolig så ät den inte fler gånger, men för just nu är det ingen fara (anser jag iaf). Hoppas den var god! kram

• Trixxy
    honeydew skrev 2013-05-17 19:43:40 följande:
    Det är ju ganska så lång hållbarhet. Ägg håller inte så länge, då borde den väl ha blivit upphettad och processad på något vis?
    Tycker att du ska vara lugn. Är du orolig så ät den inte fler gånger, men för just nu är det ingen fara (anser jag iaf). Hoppas den var god! kram
    det är inte äggen jag var orolig för, läs trådstarten...
  • The Fugly

Opastöriserad hårdost är ok!

Från www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

"Listeria kan finnas i opastöriserad mjölk och i ost gjord på opastöriserad mjölk. Även ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, eftersom osten kan ha förorenats under tillverkningen. I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg."

• La Lola
    The Fugly skrev 2013-05-17 19:49:42 följande:

Från www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../

"Listeria kan finnas i opastöriserad mjölk och i ost gjord på opastöriserad mjölk. Även ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, eftersom osten kan ha förorenats under tillverkningen. I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg."
    Exakt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Trixxy
    The Fugly skrev 2013-05-17 19:49:42 följande:

Från www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../

Säker???? ...åhhh!!!! Jag har haft panik här hemma.....
  • honeydew
    Trixxy skrev 2013-05-17 19:45:54 följande:
    det är inte äggen jag var orolig för, läs trådstarten...

Nej jag vet, uttryckte mig kanske lite oklart. Förstår att det är osten. Men dressingen innehåller även äggula och rå äggula håller sig inte så länge. Alltså måste dressingen och även osten ha blivit processad, och eventuell listeria dör. Så tänkte jag...
  • La Lola
    Trixxy skrev 2013-05-17 19:57:38 följande:
    Säker???? ...åhhh!!!! Jag har haft panik här hemma.....
    Säkert till 100%.
  • Trixxy

Satt och tänkte på en sak...
    för att få in den opastöriserade hårdosten i dressingflaskan, så måste de väl ha smält den först? och för att smälta ost så måste man väl upphetta den?
    men då är den ju å andra sidan inte opastöriserad om den är upphettad...fan blir galen. 

• La Lola
    Trixxy skrev 2013-05-17 21:17:44 följande:
    Satt och tänkte på en sak...
    för att få in den opastöriserade hårdosten i dressingflaskan, så måste de väl ha smält den först? och för att smälta ost så måste man väl upphetta den?
    men då är den ju å andra sidan inte opastöriserad om den är upphettad...fan blir galen. 
    Läste du inte nyss att opastöriserad hårdost är ok?
  • Trixxy
    La Lola skrev 2013-05-17 21:23:50 följande:
    Läste du inte nyss att opastöriserad hårdost är ok?
    jodå
    men jag är väl extra nojjig som har förlorat ett barn sen tidigare...skrev bara vad jag tänkte  
  • La Lola
    Trixxy skrev 2013-05-17 21:26:27 följande:
    jodå
    men jag är väl extra nojjig som har förlorat ett barn sen tidigare...skrev bara vad jag tänkte  
    Ja men nu är det ingen fara. Nu kan du lägga detta åt sidan och sluta tänka på det. Bra va?
  • Trixxy
    La Lola skrev 2013-05-17 21:28:14 följande:
    Ja men nu är det ingen fara. Nu kan du lägga detta åt sidan och sluta tänka på det. Bra va?
    ja, jag litar på dig=) du är ju ändå bra på kostråd här på familjeliv
  • La Lola
    Trixxy skrev 2013-05-17 21:29:30 följande:
    ja, jag litar på dig=) du är ju ändå bra på kostråd här på familjeliv
    Nej nej, lita inte på mig, lita på kostråden som det länkats till.
  • HannaS83

Italiensk hårdost (typ parmesan) är helt ok att äta även oupphättad som många redan berättat :) för övrigt har jag en kompis som hade ätit nått olämpligt och oroade sig så mycket att hon lyckades få barnmorskan eller läkaren att ta ett blodprov och skicka in det för att testa för listerna, några dagar senare får hon ett samtal från labbet där dom undrar om hon har några symptom alls då det inte finns nån som kan testa för listerna i Norden utan provet måste skickas till kanada... Så det kan nog inte vara så värst vanligt allsmed listerna :)

• Trixxy
    HannaS83 skrev 2013-05-17 21:41:12 följande:
    Italiensk hårdost (typ parmesan) är helt ok att äta även oupphättad som många redan berättat :) för övrigt har jag en kompis som hade ätit nått olämpligt och oroade sig så mycket att hon lyckades få barnmorskan eller läkaren att ta ett blodprov och skicka in det för att testa för listerna, några dagar senare får hon ett samtal från labbet där dom undrar om hon har några symptom alls då det inte finns nån som kan testa för listerna i Norden utan provet måste skickas till kanada... Så det kan nog inte vara så värst vanligt allsmed listerna :)
    vet inte vad det var för sorts hårdost som var blandad i den där dressingen, har länkat till vilken dressing det var. men nu är ju opastöriserad hårdost ok, italiensk eller svensk, så nu litar jag på det.
Svar på tråden Åt utav Rydbergs Caesar dressing!!!