• Almis11

LCHF:are och övriga kloka människor, hjälp en sjuk person ang kosthållning! =)

Hej!

För ett år sen fick jag reda på att jag har aktiv reumatism. Fick höra att mitt liv nu var begränsat och alltid skulle vara det med massa behandlingar. Idag står jag på smådoser cellgifter och en del andra mediciner. Detta har fått mig att forska vad jag själv kan göra åt detta, föreläsningar, experter utomlands m.m. Jag har fått rådet att undvika kolhydrater i form av pasta,ris,potatis, socker, charkprodukter, butiksmjölk och att jag ska köpa alla mina produkter som kött och ägg ute i gårdsbutiker. LCHF liknande men inte samma mängd fett och man kunde äta frukt. Nu har jag dock ett par frågor som jag tror ni kloka människor här kan hjälpa mig med!

För tillfället ser min kost ut såhär:

Lax 3 gånger veckan, ca 150 gram per gång. Detta är middag hemma. Jag köper min i vanlig affär men någon kanske vet om det går att köpa samma lax (ni vet såna där bitar) färsk? Tänker mig att den kanske är bättre. Övriga dagar varierar jag mig med en köttbit (1-2 grr veckan), kycklingfile, kalkon.

Kycklingfile 4-5 dagar i veckan, ca 100 gram per gång. Detta är till lunch på jobbet. Samma sak här, någon som vet om man kan köpa kycklingfile hos riktiga bönder? Jag vet att man ska äta kyckling med ben men jag fullkomligt avskyr att pilla i sånt med ben så det är oförändrat på den punkten. 

Övrigt innehåller min kost allt från gurka,paprika,tomat, grönsallad. Mängder med broccoli. Hallon och blåbär.
    Keso, kvarg, ägg är  huvudprodukter till alla mina mål men frågan är här.. ska jag äta hög fetthalt eller låg? Någon som köper ägg hos riktiga bönder? Frukt - jag avgudar frukt och äter väldigt mycket per dag. Uppväxt med att det innehåller mycket vitaminer men i efterhand hört att kvinnor ska akta sig för frukt och att det är mycket fruktsocker.   

Skräpmat, godis, chips, läsk, glass - detta är helt klart något jag vill unna mig ibland men man menar på att jag aldrig borde äta detta. Vilket man löser enkelt genom att inte köpa hem men ibland känns det som det vore kul att ta en glass eller en fika när man träffar vänner, nu syftar jag mest på när man fikar ute där det inte finns så bra grejer att välja mer än vatten t ex eller när man blir bortbjuden på middag, hur förklarar man att man ratar deras potatis t ex? Jag har alltid känt att det är okej att unna sig  men inte alltid. Men jag har läst mig fram till att för varje gång man väljer att inta något sött t ex så sätter man igång processen och riskerar att bli beroende.                    

Proteinpulver har jag slutat med helt eftersom jag fick höra att det är bara tillsatser och socker.
    Jag dricker heller inte mjölk längre och tycker pulver smakar skit med vatten.   

Den stora frågan: Enligt rekom. ska reumatiker inte äta för mycket proteiner och hålla sig till kanske veggo kost men där går min gräns liksom, jag är redo att förändra mycket men någonstans vill jag leva också.  

Ska jag ta bort frukt helt? Ska jag aldrig unna mig? (Vet att det är mitt val men tänker ur hälsoskäl, vad sker om jag unnar mig) och hur mycket fett ska jag äta per dag? Väger ca 78 kg. Har fått höra att olivolja, kokosfett och valnötter är bra fettkällor.  Mejeriprodukterna - hög eller låg fetthalt? 

Aja, hoppas det inte är för otydligt vad det är jag frågor. Tack på förhand! :)      

Svar på tråden LCHF:are och övriga kloka människor, hjälp en sjuk person ang kosthållning! =)