• Serendipitet

Ni som har haft blindtarmsinflammation eller har erfarenheter av det på annat sätt.

Jag har frågor till er och blir glad för alla svar. 

Ni som har haft själva eller har familj/vänner som haft. Vilka symtom hade ni/dem?

Har någon av er haft inflammationen länge, längre än de tre dygnen som står skrivet överallt?
    Har ni haft smärtan i vågor? 
    Hann den brista?

Visade sänkan något?
    De vita blodkropparna?     

Har ni blivit opererade?
    Fått antibiotika?
    Det har läkt ut av sig själv?

Har ni haft liknande symtom tidigare?

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Svar på tråden Ni som har haft blindtarmsinflammation eller har erfarenheter av det på annat sätt.
  • Majsan70

Min dotter opererades för blindtarmsinflammation förra året.
    Då hade hon först haft symptom några månader tidigare, men efter 8 timmars väntetid på akuten åkte vi hem den gången. Sen kom den tillbaka med full kraft några månader senare.

Hon fick ont i magen i tidigt under dagen o sen blev det värre. Började med molvärk runt naveln som sen flyttade sig neråt till höger. Till slut blev smärtorna så svåra att hon inte kunde stå på benen. Ambulans tillkalaldes o de körde henne till sjukhus. Väl på sjukhus blev smärtorna outhärdliga och h on började krampa.

Hon visade tydligt inflammation på alla prover, men först var de tvugna att kolla så ingen äggstock vridit sig.
    Sen fick vi vänta på operation och hon opererades drgt 20 timmar senare. Det  visade sig vara komplicerat och de gick in precis i tid som tur var.

Antibiotika efteråt pga så många operationnssår o pga hennes värden.

• benenikors2

Blev opererad för blindtarmsinflammation för 17 år sen ungefär, då va jag 6 år. Jag minns som sagt inte så mycket om hur jag mådde och vilja symtom jag hade, men jag vet att jag hade ont och att jag kräkte en massa. Vet också att vi åkte in till sjukhuset men blev hemskickade för att jag inte hade ont där man skulle. 
    Slutade med att jag typ dagen efter blev akut opererad då den brast och jag va väldigt sjuk. Låg inlagd på sjukhuset i sammanlagt 5 veckor och som 6 åring va det inget kul, vet att mamma sagt att jag inte pratade alls med någon utan bara låg i min säng.

Fick komplikationer eftersom den brast då de inte rengjort tillräckligt i magen när de opererade första gången och de fick operera igen och lägga en dränage(?)  för att få ut de som inte skulle vara där och fick medicin för det med. Eftersom den brast och jag fick inflammation fick de samtidigt som de opererade mig igen ta bort 15 cm på tarmen för att det skulle bli bra. och nu har jag ett mycket större och längre ärr på magen än nödvändigt om det kunde opererat i tid istället.. 

Fick även där efter de två operationerna tarmvred och blev inlagd igen, och därav de 5 veckorna på sjukhus..  

• Serendipitet

Tack så mycket för era svar!!!!

Vill gärna höra fler berättelser då jag blev inlagd på kirurgen för trolig blindtarmsinflammation. Fick dropp och det var nära att de opererade mig trots att sänkan inte visade något. Mådde dock bättre och fick åka hem ett dygn senare trots fortsatt "ömmande" kring området med ordinationen att åka in direkt som jag fick lika ont igen eller om febern kom tillbaka. 

Riktigt ont i magen på höger sida, började dock långt upp. Sedan konsentrerades smärtan till naveln lite mot höger sida.. var riktigt öm där vid tryck med, hade ont om jag lyfte höger ben och kunde inte gå upprätt. Det gjorde ont hela tiden men försämrades i vågor och gjorde mer ont vid rörelse. Fick sedan feberfrossa och 1177 rekomenderade mig att åka in. Väl i bilen och halvvägs till akuten började jag må illa och bli yr och min man hann stanna bilen och jag öppna bildörren och sedan tuppade jag av i 20 sek. Vaknade av att jag kräktes. De vita blodkropparna var för många men sänkan visade inget därför avvaktade de men doktorn var övertygad om att det skulle bli op för att det var så tydliga symtom dock något hastit insjuknande. Men de gjorde några tryck test som också visade på blindtarmen. Fick även göra en gynundersökning som inte visade något. Har ingen hungerkänsla alls.  

Idag har jag haft ont i perioder och ett tag riktigt ont men det har nu gått över och blivit mer hanterbart igen. Ringde 1177 när det var som värst idag som sa att blindtarmsinflammation kan gå upp och ned och att det kan bli akut snabbt och upprepade vad de på kirurgen sagt att åka in vid feber osv. Hon sa även att det kunde läka ut av sig själv. Var iallafall på vc idag och tog ny sänka som inte visade något som sa att det inte kunde vara blindtarmsinflammation eftersom jag då hade mått illa och inte haft avföring och att sänkan måste visa något.  

Nyfiken blev jag eftersom det står så olika på nätet, människor i min närhet har sagt olika saker och läkare säger tydligen också olika.   

• Serendipitet

Ingen mer som vill svara på mina frågor ikväll?

• Majsan70

MIn dotter mådde inte illa förens det gått riktigt långt. Hon hade även avföring som vanligt innan.  Symptomen kan komma o gå o precis så vardet ju för min dotter oxå. Ja det kan ju läka ut av sig själv men ofta när man fått sådär ont så lär det komma tillbaka var svaret vi fick.

• annis02

Jag hade blindtarmsinflammation 2011. Åkte till sjukhuset i början på februari då jag hade haft fruktansvärt ont i magen i flera dagar och mådde allmänt dåligt. Lades in över natten då sänkan visade att jag hade en inflammation i kroppen. Dagen därefter var sänkan inte lika hög och jag fick åka hem. I nästan en månad kände jag mig okej men smärtan kom i vågor. Ang. vita blodkroppar minns jag faktiskt inte om de visade något.

En dag i mars hade jag så pass ont att jag svimmade ett flertal gånger och ringde till slut en ambulans eftersom att jag inte förmådde mig att ta mig till sjukhus själv. Låg inne i en vecka med dropp och när jag till slut fick röntgas (de var flera olyckor som hände under veckan jag låg inne, jag var därmed inte prio 1) blev det plötsligt väldigt akut och läkaren kom inspringandes och sade att det blir operation på en gång. Blindtarmen hade dock inte spruckigt. Jag fick inte antibiotika.

• Serendipitet

Skönt att det trots en del kompliktioner har gått bra för er och för er dotter Majsan. Låter ju som om blindtarmsinflammation kan te sig väldigt olika och inte alltid enligt regelboken.  

Jag vill gärna ha fler berättelser eller att någon läkare/sjuksköterska eller liknande svarar med sina erfarenheter. Allt tages tacksamt emot.

• Serendipitet

.. puff ..

• Serendipitet

..

Någon? :) 

• Mio68

Min dotter opererades för blindtarmen när hon var 16 år. Åkte in till akuten en fredagskväll, dottern hade då haft smärtor i magen sedan lunch, men som tilltog drastiskt på några timmar under kvällen. Hon blev kallsvettig, och hyperventilerade, 1177 ville skicka en ambulans, men vi valde att åka själva.
    Inne på akuten togs prover, sänkan var på nästan 100 ( en frisk människa har mellan 5-10)och hon fick läggas in. Tyvärr tog det tre dygn av smärta och olika undersökningar, gyn, ultraljud, bla, innan man sent på söndagskvällen gjorde en skiktröntgen och kunde under natten konstatera att det var blindtarmen, och den var shitful. Dottern opererades akut under måndagen, blindtarmen hade spruckit och hon hade hela buken full med var. Hon hade dessutom en sänka på 357 när hon äntligen lades på op bordet. Det gjordes en sk titthålsoperation, det gick bra, och efter 10 dagar med dunderpenecillin var hon på benen igen.

Svar på tråden Ni som har haft blindtarmsinflammation eller har erfarenheter av det på annat sätt.