Inlägg från: Ann Cistrus |Visa alla inlägg
  • Ann Cistrus

Pitbulls!

Jag tycker det är lite förvånande att ägare till denna typen av hund kan verka förvånade över att det finns en negativ bild av den ute i samhället. Menar du på fullt allvar att du inte visste om att du skulle få en del negativ uppmärksamhet på grund av ditt val av hund? 

• Ann Cistrus
    Petroleum skrev 2013-05-20 01:10:10 följande:
    Helt rätt. Jag har bara träffat en enda APBT med stamtavla trots att jag umgås med mycket staffe-folk och i WP-sammanhang där de ändå förekommer om än inte så frekvent.

Finns en känd story inom WP här i Sverige.

Två APBT "pitbulls" har bott och levt tillsammans i flera flera år och kommit bra överens. En tredje hund finns också i flocken och det har funkat kanon. En morgon sitter frun och barnet i familjen och äter frukost med hundarna liggandes i köket, barnet tappar en macka på golvet. Helt plötsligt är det vilt slagsmål i köket. Frun hivar ut barnet och hund nr 3 men får inte isär de andra två. En av de fick avlivas pga. sina skador.

Det säger en del om instinkt. Fram till den dagen hade dessa två levt i samma flock.
    Har en liknande historia som visar hur djupt inavlade egenskaper sitter. Jag hade en afghanhund innan och min uppfödare berättade om en kvinna som hade två afghaner och en katt. Hundar och katten hade bott tillsammans problemfritt i flera år men en dag när kvinnan kom hem från jobbet fann hon sitt kök mer eller mindre täckt av blod och på diskbänken låg kattens huvud... Förmodligen hade en leksituation urartat och hetsjaktinstinkten hade vaknat i afghanerna som slitit kattstackarn i stycken. 
  • Ann Cistrus
    GrodanHopp skrev 2013-05-20 10:14:44 följande:
    Du är medveten om att Pitbull och Pitbullterrier är samma ras va?

Och, utan det är av två anledninar de anses vara farliga. Dels okunniga ägare och att att det blandas.

Jag själv har en Cane Corso, en vakthund och jag är fullt medveten om vad jag har i kopplet. Tidigare har jag haft Amstaff och även där medveten om vad jag hade i kopplet. Det stora problemet folk gör är att de förringar rasegenskaperna, detta gäller främst hundar av kamphundsraser. Det är inte ovanligt att det smäller mellan individer av dessa raser, precis som att de tinte är konstigt att en BC vallar. Detta händer dock oftast hos folk som förringar dess rasegenskaper.

Många blandar även kamp med vakt, och det är ett perfekt recpet på en katastrof då rasegenskaperna krockar och det kan slå slint. Detta är inte rasernas fel, var för sig är det underbara hundar, utan det är okunniga människor som mixar hejvilt och då går det som det går. 

Alla kamphundsraser är hårt avlade att älska människor,m det var en förutsättning för att kunna hantera dom när de användes till kamp. Därför är det extremt ovanligt att renrasiga hundar av dessa hundar angriper en människa (förutsatt att hunden är mentalt stabil och väl vårdad, men detta gäller alla raser). Utan när man läser om att en "kamphund bitit en människa" så är det nästan alltid en blandnig mellan kamp och vakt och att egenskaperna krockar.

Just att folk blandar hejvilt, och avlar på mentalt instabila hundar, har gjort att vi idag har den situation vi har med mentalt instabila hundar som hamnar på Aftonbladtes löpsedlar. Det man ska vara oerhört medveten om är att bra avlade hundar inte är hamnar på löpsedlarna eller på Blocket, utan de hamnar i bra och trygga hem. Så problemet är att folk utan kunskaper avlar på hundar som inte bör gå i avel och att de hamnar i fel hem. Det finna faktist ett samband mellan dålig avel och dåliga hem.          

Så nej, raserna i sig är inte farliga om man vet vad man har att göra med, utan det är okunniga människor som förstör och ger raserna dåligt rykte.  
    Jag kan iofs tycka att det räcker för min del att en hund är farlig för andra hundar för att det inte ska vara ok. De hundar av kamphundsras eller blandningar av dem har ofta haft ett par saker gemensamt när de har hamnat i slagsmål och det är 1. det handlar sällan om aggressivitet utan om att något "klickar till" i huvudet på dem och väcker kamplusten och 2. skadorna blir förödande. 

Jag vet inte hur många sura eller snäsiga ägare till kamphundar eller blandningar jag har stoppat i grinden vid rastgården när de velat släppa in sin "jättesnälla" hund för att leka med min hund.  
  • Ann Cistrus
    BodilBerglund skrev 2013-06-16 05:17:33 följande:
    Har bara skumläst tråden! Tycker att många har för dåliga tankar kring dessa hundar! Och oavsett vilken ras det är så beror hundens beteende på ägaren. Är inte rädd för en "pitbull" om jag inte vet att det är "elak" tycker som många andra att med rätt ägare, motion, kärlek och uppfostran kan dessa hundar bli helt underbara! :) Tragiskt att vissa dömmer ut dessa hundar och dess ägare innan man vet hur hunden är! TS din hund verkar super go, försök förbise dumma kommentarer om rasen och njut av din vän. :)
    Ja, beteendet har väldigt mycket med ägaren att göra men för att dra en vapenparallell: Jag ser hellre en ärtpistol (typ dvärgpudel) i händerna på en galning än en älgstudsare (pitbull). Jag lät aldrig min hund leka med pitbullliknande hundar just för att OM det blev slagsmål så skulle skadorna bli så mycket värre. Dessutom, jag vet inte hur många gånger jag har hört frasen "så här har han aaaaldrig gjort förut" från hundägare efter att deras hund startat slagsmål i hundrastgården. 
  • Ann Cistrus
    BodilBerglund skrev 2013-06-16 07:09:08 följande:
    ja det är klart att skadorna blir mindre av en liten hund än en stor. har själv varit med om en hundattack på min hund för några år sedan. min lilla tax blev attackerad av en stor hund. (blandras) ingen "kamphund" blev förödande konsekvenser då min hund fick opereras då den stora hunden bet sönder hans hals totalt. men allt beror ju fortfarande på ägaren! inte hunden i sig. hundar ska vara kopplad oavsett ras, och "kamphund" eller ej så kan andra hundar utföra minst lika stor skada, har själv varit med om det som sagt.
    Det är inte bara storleken som avgör, det är sättet de slåss på också. Om man tar min egen ras, afghan, och jämför med pitbull/kamphund t.ex. så är afghanen förvisso stor men slåss genom att "småhugga" mot den andra hunden medan en kamphund sätter tänderna i en kroppsdel och sitter kvar och sliter och rycker. Gissa vem som gör störst skada. 
  • Ann Cistrus

Hehe, ja... Let´s agree to disagree ;) Jag vet att det finns ett "läger" med människor som gillar dessa hundar och det går vattentäta skott mellan dem och "oss andra". Jag har haft en massa diskussioner i detta ämne på ett hundforum och det slutar aldrig med att någon lyckas omvända den andra. 

Svar på tråden Pitbulls!