• Vitsippor

Sova på mage?

Hej allihopa! Jag har en liten kille på nästan 6 veckor som verkligen totalvägrar att sova på rygg och att sova själv. Enda gången han sover är när han får sova på mig, mage mot mage. Annars ligger han och skriker så han verkligen kiknar. Jag försöker att lägga honom ifrån mig när han somnat in, men så fort han kisar lite Och inser att han ligger själv så vaknar han direkt och gallskriker. Man hör ju så mycket om plötslig spädbarnsdöd och att de absolut inte ska sova på mage, Utan ALLTID på rygg. Men vad ska man göra när barnet inte vill sova i någon annan ställning Än på mage? Och på mig. Jag blir ju orolig. Folk skrämmer ju upp en så otroligt mycket. har försökt att lägga honom på sidan också och det har fungerat några gånger men han glider väldigt Lätt ned på mage igen. Är det någon som haft samma problem som kom på någon bra lösning till detta? Mvh Orolig mamma

• Svar på tråden Sova på mage?
  • chrissepisse

Jag låter bebisen sova på mig. Jag har för mig att risken för psd inte är lika stor när de sover på en eftersom man hjälper dem med sin egen andning. Jag minns inte var jag har läst det, så jag kan inte hänvisa till någon källa.                

• chrissepisse

Och som uppmuntran - min bebis är tre månader och sov inatt själv, på rygg, mellan 22 ochh 06. Vid sex veckor var han som en plåsterlapp, så det är inte för evigt även om det känns så ibland.

• anka22

min son sov oxå på våra magar, och när han började sova själv(nån månad/månader gammal) så sov han BARA på mage. Hade ett såkallat andningslarm till honom i hans säng så kände mig ju trygg i psd. Han är nu 2,5år och sover fortfarande på mage!

• eliljeholm

Min dotter kunde vända sig vid 2 månader, och då vägrade hon ligga på rygg, så hon sov på mage i egen säng, hon är 8 månader nu och sover fortfarande på mage, köp ett andninglarm om du är orolig :)

• ModestyBlaze

Hej, skaffa andningslarm är också mitt råd. Baby sense 2 och nanny 2  är två mycket välbeprövade larm.

• cosinus

har 4 barn varav 3 inte alls kunnat sova på något annat än mage. Verkligen inte alls.

De har fått sova på mage, de har haft så mycket strul med magont, allergier, kräkningar och annat och bara funkat hyggligt om de iaf fått sova någorlunda på magen.

Han som inte hade några problem alls utan var en nöjd och glad spädis fick sova på rygg, då fanns det ju ingen anledning att ha honom på magen.

• LindaMamman

Har 2 söner, den ena 3,5 år sov oftast på mage när han var liten. När han låg på rygg låg han och krumbuktade sig pga gaser (antar jag). På mage gick det mycket bättre, de nätter som det var värst låg han på min sambos mage och sov, mage mot mage. Vi tänkte att om det är det enda sättet han sover måste det ju vara bättre än att inte sova alls. 

Nu har jag en son som är 3 veckor och här är det samma sak! Mag-läge om inget annat funkar. Han vill inte ligga på rygg, men sidan funkar ibland.

Skönt att höra att det är fler!  

• Vitsippor

Verkligen skönt att höra att det är fler som har det så. Så fort man nämner det på bvc så får man bara till svar att de MÅSTE sova på rygg, inga undantag. Och utöver det så ska man tydligen också få honom att ligga med huvudet åt andra hållet än det han tycker mest om för att han inte ska bli sne(??!!!!?). Hm...

Men Vad kostar ett sådant larm och vart hittar man de? :)

• Reboot81

De kostar 1-3000kr.
    Kika på:
    www.stellaris.se/index.php/sova-snuza-andningslarm-c-26_51
    andningslarm.se/

Självklart måste personalen på BVC propsa på ryggläge, tänk om det skulle hända något och de vetat om att mamman lät barnet sova på mage? Då ryker deras karriär, vilket de inte kan riskera.
    Beslutet ligger hos dig och din partner. Vi lät våran lilla somna in på mage de gånger hon var helt ifrån sig och upprörd. Inga gosedjur eller annat nära som kan hamna i vägen, inte för varm med täcke och så. Dessutom kollade vi till henne rätt ofta.
    På våra magar sov hon nästan varje dag i början, inga problem där heller.

Huvudproblemet, åt höger eller vänster kan man lösa genom att vända på sängen ett halvt varv.

Barn som sover på mage löper ökad risk för PSD än de som sover på rygg, dvs risken finns där även för ryggsovande barn.
    Vår lilla vägrar sova på våra magar nu (10v), saknar det lite :)

Gör vad ni kan och tycker passar er, sen får du slappna av och vara trygg i erat beslut!

• kantele

detta funderade jag pà inatt! och sà ràkar jag pà denna tràden. min bebistjej Är 4 veckor nu och hon kan sova pà ryggen, pà dagen! men inte pà natten dà hon "màste" sova. hon kan altsà sova pà rygg i sin babysitter men inte i sängen. hon somnar bäst om hon fàr ligga pà sidan och man stryker henne pà ryggen.dà kan jag t.o.m flytta henne till sin egen säng och sova skönt i min egen säng 2-3 timmar.
    det där med huvudet är vel sà det inte ska bli platt pà ena sidan, vi brukar stödja upp hennes huvud med en liten kudde eller sà sà hon inte ska kunna vända huvudet àt det hàll hon alltid annars ligger det vänt mot. 

• spökplumpen

När mina var små så rullade jag ihop badlakan och la på båda sidorna så att de inte kunde vända på sig. Trångt och gosigt och de slutade att rulla över på mage.

Svar på tråden Sova på mage?