• Anonym (ledsen)

Bebis skriker när den ska sova

Jag blir galen snart. Varenda gång min halvårsbebis ska sova måste hen skrika, dag som kväll, oavsett det är i famnen, vagnen, egen säng. De enda gångerna bebis inte skriker är när jag går vagnpromenad vilket löser de flesta av middagssömnstunderna. Ibland går det lite bättre, bara lite gnäll. Men vissa kvällar är det skrik, skrik och skrik. Tar upp bebis som fortsätter skrika och åla sig. Alternativt så blir bebis pigg och pratar och tittar på allt. Varför kan inte bebis lugna ner sig lite. Ligger och fäktar, rullar m.m så jag blir stressad.

Börjar nästan känna för att låta bebis ligga själv och skrika sig till sömns då det känns som att inget hjälper, fast det är mig emot.

Detta har nu pågått i drygt två månader. De första månaderna kunde bebis somna av sig själv, blicken blev klar och ögonen gick sakta igen. Nu blir bebis bara gnällig när hen är trött och blir arg om man försöker söva. 

• Svar på tråden Bebis skriker när den ska sova
  • livbojen

har precis samma problem! Har inga råd tyvärr. Här hjälper ingenting :/

• Orkide

Vi fick bära o vagga i flera månader. Men ni har säkert provat det.. :/

• Anonym (ledsen)

Ja, har vi i famnen vill bebis bara titta på allt omkring. Händer enstaka gånger att bebis är lugn i famnen men det är inte så ofta. Och om bebis ligger i sängen och skriker och jag lyfter upp så bara ålar hen sig och skriker, alternativt blir pigg och vaken och glad, lägger man då ner igen blir det gallskrik

• Anonym (1)

Ungen kanske är överträtt eller inte finner nattproceduren tillräckligt rogivande, kanske tänder på g

• Anonym (ledsen)
    Anonym (1) skrev 2013-05-18 20:51:26 följande:
    Ungen kanske är överträtt eller inte finner nattproceduren tillräckligt rogivande, kanske tänder på g
    Har testat olika tider med nästan samma resultat.
    Vet inte hur vi ska göra nattproceduren mer rogivande 
    2 tänder har kommit upp för ett par veckor sen 
  • Anonym (1)

Vet inte hur nattningen ser ut men vår ena skrek så länge den inte fick vara själv i sovrummet när den skulle somna och den andra konstant i 3 mån ingen vet varför men BVC är inne på att den inte gilla att sova över huvudtaget för den kunde missa nåt

• Lena

Ingen av våra två barn har gillat att somna som bebisar. Vi har antingen knutit in dem i sjal, ammat dem till söms eller hållit om dem så de inte kunde snurra runt och greja tills de somnade. Då har de ofta skrikit en stund tills de har slappnat av och somnat. Vid 1.5-2års ålder slutade den äldsta, den yngsta är bara drygt ett än.

• Anonym (6-månaders)

Vi har också en 6-månaders här hemma. Hon brukar somna ganska bra men det händer emellanåt att hon får perioder då hon har svårt att komma till ro. Jag vet inte om det beror på övertrötthel eller något annat. Det som brukar fungera bäst är att lägga henne i sängen med en snuttis för ansiktet. I famnen vill hon INTE somna, det är inte många gånger som det har gått. Ibland sitter jag och rör hennes ben eller ansikte så hon ska känna närhet, vilket verka hälpa. Ni har säkert provat allt redan...
    Det är påfrestande när de inte somnar fast man ser hur trötta de är, men jag lovar dig att det går över tillslut! Du får försöka se det positivt och att varje dag är en dag närmare en bättre nattning.

• Anonym (var sådan)

Enligt min mamma var jag likadan, skrek alltid innan jag skulle sova som bebis. Till slut ( i ren desperation) lät hon mig skrika i fred i spjälsängen (hon var kvar i rummet). Jag somnade på fem minuter (tog timmar annars).

Svar på tråden Bebis skriker när den ska sova