• 840116

pappan vägrar skriva över dagar och vägrar vara pappa ledig vad gör jag ????

Hej jag har ett litet problem som ja skulle behöva råd med mig. Jag är ensamstående mamma till min son som är 10 månader .. Jag och barnets pappa har gemensam vårdnad .. men vi är inte sams han o jag tyvärr av massa olika anledningar... Men de ja behöver råd med är min mamma dagar är slut och ja måste börja jobba För att klara mig ekonomiskt blandannat .. Och jag så till barnets pappa att hanfår lov att vara pappa ledig nu måndagar till torsdagar 7-18.. Men fick tillsvar att ja kan inte kräva att han ska vara pappa ledig nu .. Och ja skulle dra åt helvete ..... Vet inte va jag ska göra han vill inte skriva över dagar heller behöver tips va gör jag ja måste jobba eftersom mina dagar e slut ....

• Svar på tråden pappan vägrar skriva över dagar och vägrar vara pappa ledig vad gör jag ????
  • Queenie70

Låter som en god anledning att söka ensam vårdnad då era samarbetsproblem orsakar stora svårigheter för barnet.

• Trolle40

Han har ju rätt , han kan ta sin pappaledighet när han vill till barnet är 8 år

• LinneaJosie
    Queenie70 skrev 2013-05-18 21:31:11 följande:
    Låter som en god anledning att söka ensam vårdnad då era samarbetsproblem orsakar stora svårigheter för barnet.

Man är inget mindre än dum i huvudet om man agerar som han gör. En tiomånaders behöver åtminstone ett par månader till med en förälder. Vill han varken vara fl eller ge dig dagar hoppas jag att han mister sin vårdnad då han verkligen inte agerar i barnets intresse.
  • flena

Då får han väl lösa omvårdnaden på något annat sätt. Barnet får ju inte börja förskolan än. Vet inte vem du ska kontakta för att få hjälp. Men situationen är ju ohållbar, och ditt ex vill ju inte förstå det.

Hör med familjerätten och få råd hur du ska gå tillväga.

• FOA

Kontakta Försäkringskassan. Kan ha helt fel men har för mig att jag läste om någon för ett tag sedan där FK gått in och överfört dagar från pappan (mot hans vilja) till mamman då han vägrade vara hemma och barnet inte gammalt nog att gå på FS. Läste även om någon som fått dispens så att barnet kunde börja FS innan 1 år ålder. Kommer inte ihåg var jag läste detta och har därför tyvärr inga källor.

• Ettantian

Man har väl inte ens rätt till barnomsorg innan barnet fyllt 1år? Snacka med pappan igen. Om inte han inser att barnet är alldeles för litet för att börja förskola redan nu så skulle jag söka ensam vårdnad. Hoppas allt löser sig.

• Pudel

En fråga bara, hur kan dina dagar vara slut redan? Det är ju 480/2 dagar. Tar du 7 dagar i veckan och inte vill ta de där lägstadagarna?

• FlitigaLis

Man kan söka dispens så barnet kan börja förskola innan ettårs ålder. Men det är kanske inte den bästa lösningen

• Trolle40

Man har som mamma ett antal dagar o som pappa ett antal dagar sen måste ju man som mamma planera sina dagar så dom räcker o pappan oxå

Svar på tråden pappan vägrar skriva över dagar och vägrar vara pappa ledig vad gör jag ????