• Isbit

Varför säger man cool och inte coolt?

Är det inte konstigt att man säger " det är cool" istället för "det är coolt"  ???
    Det låter helt fel i mina öron.

• Svar på tråden Varför säger man cool och inte coolt?
  • mde

Cool betyder väl lugnt typ och coolt häftigt, kanske olika i olika sällskap

• litengunnarolle

Cool är ett låneord, på vissa ställen har man försvenskat det och säger "det är coolt" och på andra ställen behåller man den ursprungliga formen. 

• Isbit

Jamen det sägs ju liksom "ja det var cool"
    Det borde sägas " ja det var coolt"

Likasom man säger "  åh vad skönt" när man får massage.
    Man säger ju inte " åh vad skön" åt massagen..

• litengunnarolle
    Isbit skrev 2013-05-18 22:57:21 följande:
    Jamen det sägs ju liksom "ja det var cool"
    Det borde sägas " ja det var coolt"

Likasom man säger "  åh vad skönt" när man får massage.
    Man säger ju inte " åh vad skön" åt massagen..
    Jo, men det är det jag menar. På vissa ställen i Sverige säger man "det var coolt" (där jag kommer från gör man det). Man har då försvenskat ordet genom att böja det efter svenska regler. På andra ställen behåller man fortfarande den engelska formen "det är cool" (som en direktöversättning från "it's cool"). De flesta låneord börjar som direkta importeringar från orginalspråket för att sedan så sakteligen bli svenska, genom hur man böjer dem eller uttal. 
  • Isbit
    litengunnarolle skrev 2013-05-18 23:03:29 följande:
    Jo, men det är det jag menar. På vissa ställen i Sverige säger man "det var coolt" (där jag kommer från gör man det). Man har då försvenskat ordet genom att böja det efter svenska regler. På andra ställen behåller man fortfarande den engelska formen "det är cool" (som en direktöversättning från "it's cool"). De flesta låneord börjar som direkta importeringar från orginalspråket för att sedan så sakteligen bli svenska, genom hur man böjer dem eller uttal. 
    okej då förstår jag
  • litengunnarolle
    Isbit skrev 2013-05-18 23:12:50 följande:
    okej då förstår jag
    Glad
  • HannaHYLK

Jag säger coolt. Folk över 40 kan man höra säga cool och det låter helt konstigt i mina öron.

• Zizzy Zimsson

Jag är över 40 och har bott både i norra och södra Sverige, även i Stockholm.

Jag säger coolt. 

Svar på tråden Varför säger man cool och inte coolt?