• Anonym (låna ut pengar)

Har du lånat ut pengar till en vän någon gång?

Jag har alltid fått höra att man inte ska låna ut pengar till vänner eftersom det nästan alltid förstör vänskapen, så jag är nyfiken på om någon här har lånat ut pengar till en vän/bekant/släkting någon gång och i så fall vad hände sedan? Fick du tillbaka pengarna? 

OBS jag menar pengar i storleken 20.000 kronor och uppåt. Inte en hundring hit eller dit. 

• Svar på tråden Har du lånat ut pengar till en vän någon gång?
    Smulan 89 skrev 2013-05-19 00:30:01 följande:
    Ja, det har jag och har inte fått tillbaka dom ännu.
    Hur länge sedan var det och kom ni överens om återbetalning som sen personen struntade i eller hur gick det till?
  • Anonym (M)

Jag och mitt ex lånade ut 20 000 till hans bror en gång och jag har även lånat ut samma summa till min syster. Har utan problem fått tillbaka pengarna från båda. 
    En tumregel man bör ha är dock att inte låna ut mer pengar än man kan undvara.  

• Anonym (Inga fler lån)

Ja, vi lånade ut ca 60 000 kr för 7-8 år sedan och än har vi inte fått tillbaka pengarna trots påstötningar flera gånger, tror tyvärr inte att vi får tillbaka dom.

Anonym (M) skrev 2013-05-19 00:33:26 följande:
    Jag och mitt ex lånade ut 20 000 till hans bror en gång och jag har även lånat ut samma summa till min syster. Har utan problem fått tillbaka pengarna från båda. 
    En tumregel man bör ha är dock att inte låna ut mer pengar än man kan undvara.  
    Sant! Kanske är det lättare att få tillbaka pengar från sin bror eller syster eftersom man alltid kommer vara bror och syster och inte som en vän som kan försvinna ut ur ens liv? Jag vet inte, men tack för ditt svar!
    Anonym (Inga fler lån) skrev 2013-05-19 00:35:27 följande:
    Ja, vi lånade ut ca 60 000 kr för 7-8 år sedan och än har vi inte fått tillbaka pengarna trots påstötningar flera gånger, tror tyvärr inte att vi får tillbaka dom.
    Oj, stor summa...var det till en vän eller släkting? vad ger personen för anledning till att inte betala tillbaka?
  • Whitetrash86

Skulle aldrig låna ut en sådan summa. Låna ut 2000kr till en god vän (ja vi ä vänner än idag) med efter 2 år och bara fått tillbaka 600kr, trots avbetalning på 100kr i månaden. Så krävde jag att FÅ en soffa som dom skulle sälja för 1600kr.. så skulden är ju betald.

Men aldrig att jag kommer låna ut pengar igen. Behöver man pengar kan man gå till banken eller spara ihop själv. 

• Smulan 89
    Anonym (låna ut pengar) skrev 2013-05-19 00:32:00 följande:
    Hur länge sedan var det och kom ni överens om återbetalning som sen personen struntade i eller hur gick det till?
    Det är några år sen och de vi lånade ut till hade och har fortfarande dåligt med pengar, men nu när hon börjar jobba efter att varit mamma ledig i 5 år (fått tre barn tätt) så ska de börja betala tillbaka. De skulle betala tillbaka 500-1000 kr i mån men vi fick bara någon utbetalning, sen uteble de.
  • Anonym (M)
    Anonym (låna ut pengar) skrev 2013-05-19 00:36:08 följande:
    Sant! Kanske är det lättare att få tillbaka pengar från sin bror eller syster eftersom man alltid kommer vara bror och syster och inte som en vän som kan försvinna ut ur ens liv? Jag vet inte, men tack för ditt svar!
    Visst är det skillnad på att låna ut till familj eller till vänner. Vissa av mina vänner skulle jag låna ut pengar till utan att tveka (förutsatt att jag har pengar då) och till vissa skulle jag tänka både en och två gånger. Vad som avgör för min del är deras inställning till pengar överlag och förmåga att betala tillbaka. 
  • Anonym (Inga fler lån)

Det är (var) en nära vän, och anledningen är hela tiden att det finns inga pengar, men kanske "nästa år", "nästa månad" och så fortsätter det. Vi hade en avbetalning först på en summa i månaden, den hölls i ett par månader, sen kom dålig månad och ursäkterna. Vänskapen har fått sig en törn, det kan jag inte komma ifrån. Ansöka om utmätning är inte aktuellt idag, skulder finns redan och ingen utmätningsbar inkomst finns heller, det har vi kollat. Så vi får nog räkna med att pengarna är borta för all framtid.

Svar på tråden Har du lånat ut pengar till en vän någon gång?