• frappa

Citodon och abstinens???

TS, det är ingen skam att vara beroende av ett läkemedel man helt uppenbart behöver.
    Problemet är väl mer att medicinen i sig blir mindre effektiv emot dina smärtor med tiden.
    Den nivån du nu hållit dig på kommer ge minimal abstinens.

Men det är en jävla balansering mellan smärta och medicinering.
    Haft smärta i olika art genom livet, och jag har valt att medicinera när den tiden på dagen/natten som är värst.
    Och detta oftast resulterat i att man medicinerar inför man går och lägger sig.
    Nu kör jag alternativ medicinering mot smärtan, och är betydligt enklare att behovs ta.
    Än vad opiater är, som man vid länge medicinering inte bara kan skippa några dagar utan må skit.

• frappa
    Anonym (22) skrev 2013-05-19 09:32:34 följande:
    Citodon är vanebildande och därför ska man vara försiktig med dom. Se till att inte överskrida dosen och drick aldrig alkohol eller ät några andra tabletter med paracetamol samtidigt.
    Annars är Citodon en bra tablett vid värk.
    Citodon räknas som en beroendeframkallande medicin.
    Om man dricker alkohol ansvarsfullt, så kan man dricka alkohol utan vara det minsta rädd för några problem pga sitt paracetamol intag.

Kodein är en okey smärtstillare, men den ligger längst ner bland opiater/opioder.
    Sen kodein på viss del av befolkningen har ingen effekt.
    Och på annan del av befolkningen, så har den ~dubbel effekt.
    Det har med att göra vilket folkslag man har ursprung från.
  • frappa
    belisema skrev 2013-05-19 14:49:33 följande:
    Jag har varit beroande av CITADON o har varit inlagd i en månads tid på sjukhus för att få hjälp.
    Aldrig mer kommer jag att ta dom tanletter för abstinensen är hemskt o den kommer en vecka efter att man trappar ner,jag e hemma nu o e glad att jag klarade det . 
    Kodeins abstinens är en smekning mot tex tramadol abstinens.
    Benzo och antidepp mediciner skapar svåra abstinenser också.
  • frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2013-05-25 10:30:25 följande:
    Inte tagit någon sen lunch i onsdags
    När man har smärta som fibro, så är det svårt att inte bli beroende.
    För att ta smärta är  nått som är destruktivt för en som person.
  • frappa
    Anonym (morfin) skrev 2013-07-30 12:12:35 följande:
    jag har endometrios, fibro, samt en tarmsjukdom. varje dag e en kamp av smärta. nu har jag haft ett jätte skov me alla sjukdomar o har ätit morfintab som godis. Dom e på 20 mg. Jag har med hjälp av läkare fått hjälp att trappa ner då jag e livrädd för beroende. Men jag fattar ju att jag e beroende. Har haft dessa i ett par år o beh höja. Nu till problemet. Ska egentligen ta max 5 tab per dag o e uppe i ca 10-14. Doktorn vet. Hon vet osså att jag e jäkligt envis. Jag ska fixa detta. Vid ett tillfälle så åt jag upp alla tab o blev skitdålig då ingen läkare ville skriva ut. Fy fasiken!!! Min bror e missbrukare o nu kan jag ju säga att jag vet vad han pratar om. Trodde jag skulle dö. Tänker att jag ska gå ner till 5 tab igen som e bestämt. men e livrädd för att abstinens ska kicka in. Finns det nåt jag kan göra för att förhindra el lindra abstinensen? Jag slutade självmant me stesoliden o d gick bra. Men jag vet att morfin abstinens e skit. När e d dax att lägga in sig?
    Om du trappar ner, så är du redan beroende.
    Det är inget konstigt att bli beroende av en medicin man behöver.
  • frappa
    Anonym (benzo) skrev 2013-08-03 08:59:11 följande:

grattis du är jättestarkt jag beundrar alla som slutat o klarar leva utan tabl... jag hoppas snart jag beundrar mig själv med ( skämtar) håller på me en uttrappming på stesoliddet är jättejobbigt... undrar bara kan det inte va farligt  för kroppen med cold turkey, nu gick det bra för dig men från stora doser kan det va farlig i vissa fall va? jag har provet några ggr att sluta tvärt från stesolid men har inte gått , ändå har jag bara låga doser, fick för svår abstinens sp har valt en långsam nedtrappning nu 
    Jo, det kan vara farligt, tom dödligt farligt.
    Sen beror ju det på vilken dos man är på och hur länge man tagit.
  • frappa
    Anonym (benzo) skrev 2013-08-03 10:51:25 följande:

ja för mig känns det säkrare o trappa ner , har alltid varit på låg dos men  dock ätit de i minst 5 år så kroppen vant sig
    Sök på Heather Ashton, hon är professor i Benzo, och har scheman i hur man trappar ut benzo, Z-mediciner och SSRI.
Svar på tråden Citodon och abstinens???