• Anonym (Irriterad)

Att bli kallad för svennebanan..

Det gör mig oerhört irriterad. Jag tycker att det är rasistiskt. Är jag ensam om det?

• Svar på tråden Att bli kallad för svennebanan..
  • Julietta

Klart man kan ta illa upp om nu ser svennebanan som ett negativt laddat ord men rasism är att värdera människor olika pga hudfärg, inte livsstil.

• Julietta

Klart man kan ta illa upp om nu ser svennebanan som ett negativt laddat ord men rasism är att värdera människor olika pga hudfärg, inte livsstil.

• Philipsson
    cazh82 skrev 2013-05-20 22:26:13 följande:
    Generellt så är väl svennebanan en riktigt klockren beskrivning på alla förstoppade svenskar?
    Det där lät riktigt oikofobiskt...
  • Gumsegumsan
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-21 10:49:56 följande:
    Aha, så du kan se om en svart person kommer från Nigeria? Oj, det är rätt imponerande!

märkligt svar. vad har det för betydelse i sammanhanget??
    .

Min man, min svåger, mina vänner kallar sig svennar. Jag och många andra kallar oss juggar. Vissa från Finland kallar sig finnar. Inte konstigt alls.

och? vad du och din familj väljer att kalla er är fullständigt ointressant och inte alls något mått för hur olika ord generellt uppfattas.

• siolina

Svennebanan är ju egentligen varken nedsättande eller rasistiskt. Det är ett ord som beskriver "den typiska svensken". Normen, på ett sätt. Medelklassvenskar som äter taco på fredagar och kollar på lets dance och kör volvo och åker på charter och har barn som gillar att hoppa studsmatta i trädgården typ.
    Har inget med rasism att göra.

• Voluptuous Shalimar
    Gumsegumsan skrev 2013-05-21 10:53:41 följande:
    märkligt svar. vad har det för betydelse i sammanhanget??
    och? vad du och din familj väljer att kalla er är fullständigt ointressant och inte alls något mått för hur olika ord generellt uppfattas.

Du förstår inte? Ploppsen pratar om ordet neger som är ett nedvärderande ord för svarta personer. Icke längre använt i den upplysta världen. Man kan inte bara hitta på en ny betydelse och hävda att användandet är OK "för att jag använder ordet på ett annat, icke-kränkande sätt" eftersom omgivningen inte kommer att förstå DIN speciella tolkning.

Att bli upprörd över "svenne" är ungefär lika befogat som att bli upprörd över "skåning". Dvs "jävla svenne" är lika illa som "jävla skåning", liksom "min man är svenne" inte är värre än om han är "skåning".
  • Voluptuous Shalimar
    siolina skrev 2013-05-21 10:57:31 följande:
    Svennebanan är ju egentligen varken nedsättande eller rasistiskt. Det är ett ord som beskriver "den typiska svensken". Normen, på ett sätt. Medelklassvenskar som äter taco på fredagar och kollar på lets dance och kör volvo och åker på charter och har barn som gillar att hoppa studsmatta i trädgården typ.
    Har inget med rasism att göra.
    Ja men precis. Jag tror dock att det är den lilla smygrasisten som tar ordet svennebanan som förevändning för att själv säga neger och blatte och svartskalle. Trots att svenne är en äkta svensk omskrivning av ordet svensk.
  • siolina
    Plopps80 skrev 2013-05-21 10:39:24 följande:

Då kan ju mörkhyade läsa på om Nogger black... Vad finns det där att bli kränkt över mer än ordet svart....????
    Det är ju en jätteskillnad på att som normperson angripa en person ur en diskriminerad eller utsatt grupp.
    Du kan t ex inte jämställa skällsordet "bögjävel" med att någon skulle säga "heterojävel". För heterosexualitet är laddat med mycket mer makt än vad homosexualitet är. Samma sak med svenskar och vissa icke-svenskar i Sverige. Det är helt enkelt värre att sparka nedåt än uppåt.
  • Gumsegumsan
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-21 10:58:40 följande:
    Du förstår inte? Ploppsen pratar om ordet neger som är ett nedvärderande ord för svarta personer. Icke längre använt i den upplysta världen. Man kan inte bara hitta på en ny betydelse och hävda att användandet är OK "för att jag använder ordet på ett annat, icke-kränkande sätt" eftersom omgivningen inte kommer att förstå DIN speciella tolkning.

Att bli upprörd över "svenne" är ungefär lika befogat som att bli upprörd över "skåning". Dvs "jävla svenne" är lika illa som "jävla skåning", liksom "min man är svenne" inte är värre än om han är "skåning".
    jo det är precis det jag förstår och det är precis det jag försöker förklara för dig också, men fortfarande hävdar du att i din familj så kallar ni er för svennar, juggar m.m. och att det inte är konstigt. Nej, för ER är det inte konstigt eller rasistiskt. Andra kan uppfatta det på annat sätt. bara för att någon tycker det är okej att kalla sig själv för neger, slampa eller något annat allmänt otrevligt ord, så tar inte det bort den negativa laddningen. förstår du?

personligen har jag inget problem med ordet "svenne". men som många andra skrivit här inne så har jag aldrig hört/sett ordet i positiv bemärkelse, varför jag har full förståelse för att det kan uppfattas som rasistiskt.   
  • Philipsson
    Min man, min svåger, mina vänner kallar sig svennar. Jag och många andra kallar oss juggar. Vissa från Finland kallar sig finnar. Inte konstigt alls.

Och många blattar kallar sig själva för "blattar".

Hur som helst, "finne" åsyftar ju en person som är svensk medborgare men som har finsk etnicitet, i motsats till "finländare", som är en motsvarighet till "svensk", "norrman", "italienare" etc.

Att somliga hockeykommentatorer kallar alla spelare i Finlands landslag för "finnar" visar bara på hur okunniga de är. De är naurligtvis finländare, eftersom de uppenbarligen tävlar för Finland.

Oavsett det, vare sig "finne" eller "finländare" är pejorativa uttryck. "Jugge" är jag mer osäker på, men jag anade en viss förolämpning i det, när det användes av svenskar om människor från forna Jugoslavien. Det neutrala uttrycket var jugoslav/jugoslaviska.
    ---
    Svenne är nedsättande, det är bara så. Att du vägrar inse att det finns nedsättande uttryck om svenskar, av ideologiska skäl, är ditt fel (skygglappar).
Svar på tråden Att bli kallad för svennebanan..