Inlägg från: Anonym (OJ!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (OJ!)

Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?

Jag överdriver inte det minsta nu, det här är helt klart det värsta jag sätt någonsin. Jag  har fått munsår, det är tydligen herpes också när det stickker/bränner och består av blåsor. Har haft ett liknanade för 4 år sedan men inte såhär stort. Använde Anti då under ett par dagar  och sen va det borta.

Igårmorse kände jag hur det stack på en punkt i läppen, förstod direkt att det va det här. Igår gjorde det ont men man kunde dölja det utseendemässigt med smink. La på anti igår eftermidda och en omgång innan jag gick och la mig. Har vaknat flera gånger inatt för att det gör så jäkla ont. När jag såg mig i spegeln nu så fick jag PANIK. Det är ju skitstort och sen nån blåsa på ena sidan av det som ser ut som var. Och inte nog med det, på undre läppen har jag börjat få ett också. Kan varken dricka eller äta med det här och jag kan inte gå runt utan vätska och näring en längre tid, börjar redan känsla mig yrslig eftersom jag är van vid att äta frukost vid sju. Men det värsta är väl smärtan.

Kan man åka till akuten med en sån här sak? Dom kanske kan trycka ut varet så den blir lite mindre. Jag som inte har något körkort heller, vägrar att visa mig ute bland folk, barn kommer ju bli rädda.

• Svar på tråden Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?
  • Anonym (OJ!)
    Anonym (Anti) skrev 2013-05-20 08:28:58 följande:
    Låter som munherpes det har jag med. Kan få sådana blaffemunsår  som går upp till näsan.
    Absolut inget kul och det ser för jävligt ut.
    Men det enda som hjälper på mig är att ta på anti flera gånger om dagen.  
    Okej då vet du hur det känns. Men hur ska jag få i mig mat? Skulle jag försöka dricka skulle allt hamna utanför munnen. Hur gör du? Va äter du? Jag har ju på undre läppen nu också, dock inte riktigt lika stort.
  • Anonym (OJ!)

Hur lång tid tog det för er innan det värsta var över? Visade ni er ute när det såg ut som värst?

• Anonym (OJ!)
    Anonym (aj aj) skrev 2013-05-20 08:39:52 följande:

Med sprit som duttas på, kanske 2 dagar, då syntes bara lite ljusrött där såret varit, som efter en sårskorpa trillat av ungefär. Ja, min chef tog inte munsår som ursäkt för att inte jobba
    Har duttat på alsolsprit nu runt om, stavas det så? :P Men anti får ligga kvar på själva såret, när det försvunnit så lägger jag på sprit där också. Vi som tänkte boka en sista minuten resa nu och fara iväg på onsdag/torsdag, det kan vi ju glömma. :-/
  • Anonym (OJ!)
    Anonym (Munsår) skrev 2013-05-20 08:45:03 följande:
    Mitt bästa munsårstips är att ha compeed munsårsplåster hemma, och sätta på så fort du känner av några stickningar i läppen... Det döljer, smärtdämpar, läker och hindrar spridning på samma gång. Men men, är det ett gigantiskt sår du har nu, så kanske dessa plåster är för små..? Värt att kolla upp i alla fall. Få i sig något kan man ibland få göra med sugrör. Litet extra blaskig nypponsoppa eller blåbärssoppa, samt Keldas kylda soppor utan bitar i rekommenderas... Eller någon annan slät soppa.
    Bra tips!
  • Anonym (OJ!)
    LindaR skrev 2013-05-20 14:12:30 följande:
    TS, om du har så mycket så hjälper inget från apoteket!! Jag fick receptbelagdt, jag hade i halva ansiktet och det är inget skämt. Jag fick även några andra tabeletter som jag tar när jag känner att jag får munsår eftersom det sprider sig så mycket på dig. Kan kolla upp vad de heter om du vill.
    Ja kolla gärna upp va medicinen heter för jag börjar känna stickningar i ena kinden och hakan, jag får panik om det blir värre än såhär. Det gör ju så ont. Ska ta och ringa VC nu för svullnaden har blivit värre under dagen. HELA överläppen är stor som en.. ja va säger man? Ser förjävligt ut. Undre läppen är inte riktigt lika svullen men den kommer nog ifatt.
  • Anonym (OJ!)

Ser lite roligt ut nu såg jag med "hornen" på hakan hehe, men jag la anti där eftersom jag börjar känna stickningar där med.

• Anonym (OJ!)

Okej vårdcentralen nästa då! Ringde nu och det är stängt nu för att boka tid, får ringa imorgon igen. Fan, kommer inte kunna sova någonting inatt. Kan man inte åka till akuten med det så att någon läkare där får skriva ut? Måste det vara VC? 

• Anonym (OJ!)
    Anonym (SSK med herpes) skrev 2013-05-20 14:41:51 följande:
    Anonym (OJ!) skrev 2013-05-20 14:34:38 följande:
    vart ute i solen sista dagarna? Ser ut som en klassisk herpes simplex som brutit ut av att solen bränt sönder läpparna. Tycker så synd om dig, har vart med om exakt det där. jag brukar även få hög feber samtidigt.

Kyla kan lindra smärtan liten, så en kylklamp som du lindat in i en tunn handduk.
    Aa det har jag faktiskt, har solat mer än jag brukar för att öka på brännan till den tänkta resan på onsdag, den lär inte bli av kan jag ju lova om det ska se ut såhär.

Okej tack för tipset, ska lägga på kallt nu genast.

Känner mig febrig/klen/yrslig med.. kan ju bero på att jag knappt ätit något. Ska se om jag får i mig lite mjölk med ett sugrör nu.
  • Anonym (OJ!)

Ringde 1177 nu iaf som sa att det inte finns så mycket att göra åt, jag skulle försöka få i mig vätska med en sked eller försöka sulta på en isglass eller liknande så att jag inte får vätskebrist. Hon sa att VC kunde ge ut något i tablettform men hon trodde att det skulle se bättre ut imorgon så jag kanske inte behöver  ringa dom. Blir att be sambon köpa hem ett lass panodil och päronsplitt till mig efter jobbet. 

• Anonym (OJ!)

Tur att jag skapade tråden för jag måste få gnälla av mig lite.. alltså jag orkar snart inte ha ont mer. Sa innan att det började sticka i haka och högra kind.. min högra kind gör SKIT ont nu, kommer inte få en blund inatt. VC öppnar inte förens åtta imorronbitti. Tycker så synd om min sambo som försöker vara så gullig mot mig när jag är så grinig tillbaka..

• Anonym (OJ!)

Jag stod inte ut igår, vid 22 åkte vi in till akuten, va väl sambon som ville mest för han blev orolig när jag blev så klen och hade så fruktansvärt ont.. det kändes som om någon stod och pillade sönder mina läppar med nålar. Väl där inne sa dom "det där ser inte bra ut, kom med här direkt så ska vi titta på dig, herregud vilken svullnad". När jag kom in där så hade det ju svullnat upp ännu mer under kvällen så den bilden som ligger här nu är ju inte så farlig. Det var svullet från tiningen ner till "körtlarna" under hakan. Jag fick kortisoner i vätskeform och 4 medicintabletter efter att dom rengjort allt. Dom tog odlingar på varet. Det va tydligen inte bara herpes munsår utan även en infektion bakom också. Fick två mediciner utskriva som jag ska äta i 10 dagar, en mot herpes och en antibiotika. Den mot herpes fick jag fem behandlingar av så att jag har lite hemma att ta vid minsta pirret nästa gång så att det inte behöver bryta ut. Köpte en kräm på apoteket också som hon sa va smärtstillande, den hjälper massor. Så nu gör det inte så ont längre, bara att vänta tills svullnaden lagt sig så att  jag kan gå ut igen. Tur att barnen är hos sin pappa den här veckan.

• Anonym (OJ!)
    Anonym (Van) skrev 2013-05-21 13:47:43 följande:
    Vilken tur att ni åkte in och att du fick hjälp! Glad Men läppar blir känsligare efter ett sånt där utbrott så var försikiga med dem. Smörj alltid med solskydd när du solar eller bara ska vara ute i solen länge. Förkylningar och ägglossning kan också ge utbrott tyvärr.
    Okej nä jag kommer inte gå ut utan solskydd nu. Men börjar bli orolig för att resa utomlands nu ju, jag har aldrig varit det innan och är livrädd för att se ut sådär efter.. den oron kommer ju förstöra hela resan. :-/
  • Anonym (OJ!)
    Anonym (j) skrev 2013-05-21 15:11:18 följande:
    vad heter krämen du köpte för smärtlindring?
    Xylocain 5%, receptfritt
  • Anonym (OJ!)

Men kan säga att svullnaden har börjat gå ner nu, ser inte alls lika farligt ut längre. Panodil och den smärtlindande krämen håller smärtan borta . Skulle tro att det ser helt bra ut fredag/lördag.

Svar på tråden Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?