Inlägg från: Anonym (SSK med herpes) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SSK med herpes)

Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?

Är det herpes hjälper inga antivirala medel när det redan brutit ut. Då ska man börja behandla vid första stickningen i läppen.
    Så får du återkommande ska du kontakta VC så att du kan få asiclovir utskrivet att ha hemma vid skov.

Asolsprit är bara jävligt dumt eftersom det torkar ut och gör att du börjar blöda lättare. smörj med anti, ta värktabletter och drick med sugrör och ät sådant som gör att du inte behöver gapa så jättestort.

Sen jag födde barn för snart 1 år sen har jag haft 9 skov.

Anonym (OJ!) skrev 2013-05-20 14:34:38 följande:

Visar en bild nu så ni förstår

www.familjeliv.se/hem/livehappy/gallery/phpld... 

vart ute i solen sista dagarna? Ser ut som en klassisk herpes simplex som brutit ut av att solen bränt sönder läpparna. Tycker så synd om dig, har vart med om exakt det där. jag brukar även få hög feber samtidigt.

Kyla kan lindra smärtan liten, så en kylklamp som du lindat in i en tunn handduk.
    Anonym (OJ!) skrev 2013-05-20 14:43:21 följande:
    Okej vårdcentralen nästa då! Ringde nu och det är stängt nu för att boka tid, får ringa imorgon igen. Fan, kommer inte kunna sova någonting inatt. Kan man inte åka till akuten med det så att någon läkare där får skriva ut? Måste det vara VC? 
    Ring 1177 och hör med dom. Det klassas ju inte som något akut tyvärr, även fast man tycker att det är urakut själv.

har ni inte en "lättakut" eller "jour" som har öppet kvällstid och helger? Vi har iaf sån här och då ringer man dit när dom öppnar för kvällen och får en tid hos deras jourläkare som brukar vara någon av läkarna från husläkarmottagningarn i kommunen.
    Elin 885 skrev 2013-05-20 14:46:46 följande:
    recptbelagd medicin då?
    Som sagt, herpes är ett virus, och antivirala läkemedel fungerar bara om man tar det precis innan det bryter ut. Annars har det knapp lindrande effekt.
    Anonym (OJ!) skrev 2013-05-20 14:48:14 följande:
    Aa det har jag faktiskt, har solat mer än jag brukar för att öka på brännan till den tänkta resan på onsdag, den lär inte bli av kan jag ju lova om det ska se ut såhär.

Okej tack för tipset, ska lägga på kallt nu genast.

Känner mig febrig/klen/yrslig med.. kan ju bero på att jag knappt ätit något. Ska se om jag får i mig lite mjölk med ett sugrör nu.
    Jag fick alltid så där när jag var utomlands tidigare och fattade inte varför (innan jag läste till SSK), tills jag sökte läkare när jag kom hem.

85% av svenska befolkninge har herpes simplex i cellerna, men det är ett elakt virus som ligger där och vilar tills den dagen immunförsvaret försvagas och då blossar det upp. För många bara en gång, men vissa får det återkommande.

Om du inte kan äta så är det iaf viktigt att du får i dig vätska.
    Elin 885 skrev 2013-05-20 14:51:59 följande:
    öh okej...jag har medicin när jag får herpes i underlivet och första gången jag fick den så hade jag ett utbrott a la grande och det hjälpte på ett par dagar.
    Herpes typ 1 och herpes typ 2 är olika sorter av samma virus. Men har olika uppbyggnad och det finns vissa medel som biter på genital herpes. Men dom biter inte på "munherpes".
    Anonym (OJ!) skrev 2013-05-21 13:43:18 följande:
    Jag stod inte ut igår, vid 22 åkte vi in till akuten, va väl sambon som ville mest för han blev orolig när jag blev så klen och hade så fruktansvärt ont.. det kändes som om någon stod och pillade sönder mina läppar med nålar. Väl där inne sa dom "det där ser inte bra ut, kom med här direkt så ska vi titta på dig, herregud vilken svullnad". När jag kom in där så hade det ju svullnat upp ännu mer under kvällen så den bilden som ligger här nu är ju inte så farlig. Det var svullet från tiningen ner till "körtlarna" under hakan. Jag fick kortisoner i vätskeform och 4 medicintabletter efter att dom rengjort allt. Dom tog odlingar på varet. Det va tydligen inte bara herpes munsår utan även en infektion bakom också. Fick två mediciner utskriva som jag ska äta i 10 dagar, en mot herpes och en antibiotika. Den mot herpes fick jag fem behandlingar av så att jag har lite hemma att ta vid minsta pirret nästa gång så att det inte behöver bryta ut. Köpte en kräm på apoteket också som hon sa va smärtstillande, den hjälper massor. Så nu gör det inte så ont längre, bara att vänta tills svullnaden lagt sig så att  jag kan gå ut igen. Tur att barnen är hos sin pappa den här veckan.
    Bra att du åkte in, låter lite som någon form av svinkoppsbakterie. Det händer ibland och då krävs det antibiotika. Jag har haft det någon gång, men min lillsasyster får det nästan jämt i sina munsår.

Krya på dig!
    Anonym (ble) skrev 2013-05-21 15:07:24 följande:
    Och mens, icke att förglömma!

Finns läppsyl med solskyddsfaktor, ts :) 
    Och bara vanlig stress....
    Anonym (OJ!) skrev 2013-05-22 13:38:51 följande:
    Okej nä jag kommer inte gå ut utan solskydd nu. Men börjar bli orolig för att resa utomlands nu ju, jag har aldrig varit det innan och är livrädd för att se ut sådär efter.. den oron kommer ju förstöra hela resan. :-/
    Så länge du smörjar läpparna med läppstiftet med spf 30 som finns på apotek och kanske skyddar ansiktet så ska det inte vara någin fara. Men var noga med att smörja!
Svar på tråden Hjääääälp. Vilket jävla munsår jag fått, stort som hus. HUR får jag bort det?