• Anonym (fundersam)

Dottern på 6 mån har lite mongolveck, Downs?

Vi var på sex månaders kontrollen idag på bvc och de sa att dottern har lite mongolveck. De frågade om jag har samer i släkten och jag är halvfinsk... De sa att det troligen kommer växa bort eftersom jag inte har så. Men, när jag kom hem googlade jag lite och läste och jag blir ju lite orolig att hon ska ha Downs syndrom. Någon som upptäckt det när de varit då här små? Hur vet man? Hon tittar också i kors ibland, men vad jag förstått så är det ganska vanligt när de är små. Jag älskar henne förstås lika mycket oavsett om hon har Downs eller inte. Finns det någon som kan lugna mig eller förklara mer, ni som har barn med Downs, hur och när upptäcktes det? Tacksam för alla svar...

• Svar på tråden Dottern på 6 mån har lite mongolveck, Downs?
  • Anonym (?)

Vad menas med mongolveck ? Aldrig hört om.. Ett enkelt blodprov ger väl svaret?

• Anonym (.)

jag trodde det syntes om man hade downsyndrom från födseln...?
    hoppas du får bra svar här!
    men om bvc är lugna så kan du nog vara lugn tänker jag! 

• PetraD

Ingen egen erfarenhet, men det brukar väl upptäckas mycket tidigare än så?!

• Anonym (T)

Downs syndrom ser man ju när dom föds o man får då ta prover så ja dom kan va så små,eftersom dom föds med det

• Anonym (c)

om det är epikantusveck du menar så hade min dotter också det som bebis men det växte bort när hon blev större. Vanligt vid ds är också frfingerfåra i handen och lågt sittande öron.

• 2013

Har din dotter några andra tecken?
    Hur är hon i utvecklingen? Har hon tjock tunga? Har hon platt näsben? Har hon fyrfingerfåra? Har hon sandaltå?
    Har du pratat om din oro med bvc?

• Anonym (c)

Hur vanligt förekommande några av kriterierna är vid Downs syndrom framgår av procenttalet inom parentesen.

För tidigt född och/eller underviktig. Muskelslapphet (hypotoni). (80%) Dåligt utvecklad Mororeflex. (Reflexen kan utlösas genom att man släpper barnets huvud bakåt. Barnet slår då ut med armarna och gör sedan en omklamringsrörelse). (85%) Överrörliga leder. (80%) Platt ansikte. (90%) Platt bakhuvud. Rikligt med nackskinn. (80%) Veck i inre ögonvrån (epikantusveck). Snedställda ögonspringor. Små, vita prickar på regnbågshinnan (Bruschfields prickar). Lågt sittande ytteröron med få veck. Tungan hålls utanför munnen. Högt gomtak. Snörvlande andning. Korta, breda, mjuka händer med korta, överrörliga fingrar. Fyrfingerfåran sträcker sig över hela handflatan. Kort lillfinger, krökt inåt och med kort mellanben (klinodyktali). Stort avstånd mellan stortån och andra tån ("sandalgap"). Avvikande form på höftleden (ses bara på röntgen). Tandavvikelser (när barnet blir äldre).

• Anonym (fundersam)

Tack för era svar! Jo jag läste också de där kriterierna, men förstår dom inte... Försökte ladda upp bild , men det gick inte. Men så här då... 1. Nej 2. Nej? 3. Nej 4. Nej 5. ? 6. Nej 7. Nej 8. Ja 9. ? 10. Nej 11. ? 12. Nej 13. ? 14. Nej 15. ? 16. Nej 17. Nej 18. Nej 19. ... 20. ...

• Anonym (fundersam)

Hur märker dom vid födseln förresten? Genom blodprovet de tog? Eller syns det alltid tydligt?

Svar på tråden Dottern på 6 mån har lite mongolveck, Downs?