• Anonym (fundersam)

Dottern på 6 mån har lite mongolveck, Downs?

Vi var på sex månaders kontrollen idag på bvc och de sa att dottern har lite mongolveck. De frågade om jag har samer i släkten och jag är halvfinsk... De sa att det troligen kommer växa bort eftersom jag inte har så. Men, när jag kom hem googlade jag lite och läste och jag blir ju lite orolig att hon ska ha Downs syndrom. Någon som upptäckt det när de varit då här små? Hur vet man? Hon tittar också i kors ibland, men vad jag förstått så är det ganska vanligt när de är små. Jag älskar henne förstås lika mycket oavsett om hon har Downs eller inte. Finns det någon som kan lugna mig eller förklara mer, ni som har barn med Downs, hur och när upptäcktes det? Tacksam för alla svar...

• Svar på tråden Dottern på 6 mån har lite mongolveck, Downs?
  • pluvdo
    Anonym (fundersam) skrev 2013-05-20 12:27:41 följande:
    Tack för era svar! Jo jag läste också de där kriterierna, men förstår dom inte... Försökte ladda upp bild , men det gick inte. Men så här då... 1. Nej 2. Nej? 3. Nej 4. Nej 5. ? 6. Nej 7. Nej 8. Ja 9. ? 10. Nej 11. ? 12. Nej 13. ? 14. Nej 15. ? 16. Nej 17. Nej 18. Nej 19. ... 20. ...
    Om inte en enda sak stämmer in utom mongolveck så har hon knappast Downs syndrom.
  • Rocket Mania
    Anonym (fundersam) skrev 2013-05-20 12:29:52 följande:
    Hur märker dom vid födseln förresten? Genom blodprovet de tog? Eller syns det alltid tydligt?
    Det är inte alltid det syns vid födseln, vissa får reda på det först efter flera månader (ovanligt).

Vid födseln syns det oftast genom att de har ett rätt speciellt utseende och då kollar de efter fyrfingerfåra osv. Det tas även ett speciellt blodprov vid misstanke  
  • Anonym (Anna)

Om hon inte är sen på något sätt utan bara har sneda ögon så behöver du inte oroa dig. OM du oroar dig så begär att BVC skickar iväg ett blodprov så du får veta, det är ändå dom som gett dig dessa tankar så det får de ställa upp på.

Det är mycket ovanligt att det missas på BB men jag känner två par som fått veta sent. Min syster har en vän där de misstänkte ds på barnet och tog rutinplodprov men det var inget. Där fanns det lite samepåbrå så ingen trodde egentligen det var ds.

/ Mamma till tjej med ds  

• Anonym (Anna)

Hur är det ts, har du begärt blodprov?

• eagel

Din dotter har med all säkerhet ingen Down. Sånt ser man direkt vid förlossningen (dvs förlossningspersonalen ser det) samt att man måste uppfylla minst 12 av Halls kriterier. Finns misstankar tas det prover direkt vid anslutningen till förlossningen. Du kan vara lugn!

• Anonym (Anna)
    eagel skrev 2013-06-14 14:21:51 följande:
    Din dotter har med all säkerhet ingen Down. Sånt ser man direkt vid förlossningen (dvs förlossningspersonalen ser det) samt att man måste uppfylla minst 12 av Halls kriterier. Finns misstankar tas det prover direkt vid anslutningen till förlossningen. Du kan vara lugn!
    Nej så är det inte alltid, för det mesta men inte alltid. För bekanta till oss fick läkarna misstanke vid 7mån alder på bebisen, det gjordes blodprov och det var standard Trisomi 21. Vi träffade dem på en ds-träff som habiliteringen anordnade när de vetat om diagnosen i 2 månader.
  • eagel
    Anonym (Anna) skrev 2013-06-14 14:35:35 följande:
    Nej så är det inte alltid, för det mesta men inte alltid. För bekanta till oss fick läkarna misstanke vid 7mån alder på bebisen, det gjordes blodprov och det var standard Trisomi 21. Vi träffade dem på en ds-träff som habiliteringen anordnade när de vetat om diagnosen i 2 månader.
    Ytterst ovanligt isf. Det känns ju redan på bebisen när det kommer ut.
  • Rocket Mania
    eagel skrev 2013-06-14 14:40:43 följande:
    Jo det är nog ovanligt men inte SÅ ovanligt. Jag träffade ett par för några veckor sedan som inte heller fick veta förrän barnet var flera månader.

Och alla DS-barn har inte taskig tonus. Vissa är även väldigt motoriska och rent av tidiga/normala när det kommer till att gå osv. 
  • Anonym (Anna)
    eagel skrev 2013-06-14 14:40:43 följande:
    Men så envis! Du är ju själv förälder till barn med ds, hur kan du vara så kategorisk? Jag har också barn med ds. Jag skulle alltså kunna ge dig address och telefonnummer till två barn under tio år som jag känner där läkarna inget misstänkte från början. Ena var åtta månader när de tog blodprovet, andra var 2-3 veckor. Jag skriver att det är mycket ovanligt att det missas på BB, men ja det händer.
  • eagel
    Anonym (Anna) skrev 2013-06-20 09:39:04 följande:
    Men så envis! Du är ju själv förälder till barn med ds, hur kan du vara så kategorisk? Jag har också barn med ds. Jag skulle alltså kunna ge dig address och telefonnummer till två barn under tio år som jag känner där läkarna inget misstänkte från början. Ena var åtta månader när de tog blodprovet, andra var 2-3 veckor. Jag skriver att det är mycket ovanligt att det missas på BB, men ja det händer.
    Som du själv skriver....mycket ovanligt.
  • Anonym (lilla)

Hur har det gått, TS? 

Det är ovanligt att det inte upptäcks vid födseln, men ja, det förekommer att föräldrar får veta först när barnet är 1-2-3-4 år gamla, så jag skulle inte bli förskräckt om de missat igen. 

Svar på tråden Dottern på 6 mån har lite mongolveck, Downs?