• Anonym (klant)

Amning som preventivmedel?

Åh, jag är så nojjig nu. Hade sex igår med min man för första gången sedan förlossning för 8 veckor sedan. Vi hade inga kondomer så det blev utan helt enkelt. Jag var helt säker på att det typ är omöjligt att bli gravid när man ammar, men tydligen så är det inte vattentätt?

Jag helammar med max 5 timmars mellanrum enstaka nätter vid något tillfälle. Övrig tid blir det 1,5 till 3 timmar mellan gångerna, oftast 9 ggr/dygn. Jag har inte haft några ägglossningsflytningar, vilket jag tydligt har annars, men det kanske inte funkar "som vanligt" när man ammar och får ÄL? 

Borde jag vara safe från graviditet? Vi ska inte ha flera barn så en graviditet blir verkligen en jobbig situation för oss. ÅHHH, vi borde väntat/köpt gummi innan vi gjorde detta....

Tacksam för kommentarer/erfarenheter    

• Svar på tråden Amning som preventivmedel?
  • Lilia

Ammining är ingen preventivmetod alls. Jag skulle råda dig att ta ett dagen efter piller.

• Anonym (Nej)

Vill inte oroa för mycket men jag känner två som blivit gravida så! Vi har själva inte tagit tag i preventivmedel efter förlossningen utan kör säkra perioder - och det är ju inte heller bra! Obestämd 

• LinneaJosie

Du är mindre fertil, men inte infertil, under amning. Spontant gissar jag på att såhär nära förlossningen borde din äl inte kommit igång, men säker kan man inte vara. Har inget bättre svar att ge tyvärr :/

• Anonym (klant)

Nej men GUD?! Jag får paniiik! Kan man ta dagen efterpiller om man ammar tro?

• Anonym (9)

Min mens kom tillbaka 9 veckor efter förlossningen trots helamning, så visst finns det en chans att du kan bli gravid nu.

• Anonym (Sexualupplysare)

Min tidigare arbetsledare som är barnmorska menade att amning är ett lika säkert preventivmedel som p-piller om man helammar och ALDRIG låter det gå mer än 3-4 timmar.

Dagen efter-piller  /akut p-piller kan man ta när man ammar, men se vad som står i Fass (fass.se) på Norlevo som är ett av de vanligaste pillrena:

"Om du ammar:

Du kan amma. Levonorgestrel passerar dock över i bröstmjölk. Du bör därför amma omedelbart innan du tar NorLevo och sedan vänta med att amma minst åtta timmar efter att du har tagit NorLevo".

Annars är insättning av spiral snarast ett alternativ. På många ställen har MVC drop-in vissa tider för preventivmedelsrådgiving och då kan man ofta få en spiral insatt direkt. Ring din sjukvårdsupplysning och kolla.

• Leona987

Ta inte risken, det är inte värt det! Jag blev gravid när jag ammade och tro mej jag ammade järnet, hon bodde på mitt bröst. Jag (som tidigare aldrig varit gravid trots slarv med p-piller o dylikt) blev gravid ändå. Och fick ta bort det. Det är fruktansvärt. Ta inte risken om du inte vet att du kommer att behålla!

• Åsa

Med tanke på alla som blivit gravida under amning är det väl, precis som avbrutet samlag, närmast en metod för den som inte precis strävar efter att bli med barn men inte tycker det skulle vara hela världen heller.

• Anonym (gravid)

Amning är ingen preventivmetod. Trots helamning fick jag tillbaks mensen efter 10 veckor. Dock va den oregelbunden och "konstig".
    Menar inte att skrämmas, men risken finns, även om du inte fått tillbaks mensen (ÄL sker ju ca 2 veckor innan mens). Dock ska det vara svårare att bli gravid medans man ammar.

Själv väntar jag nr två som kom till trots amning, dock delamning. :)

• Anonym (kan fungera)

Amning KAN fungera, men det är inget man bör använda som metod. Mina föräldrar gjorde det "misstaget" och det är jag resultat av Tungan ute Ring 1177 och fråga!

• Anonym (gör nåt)

Som det står ovan, risken är mindre för att du ammar, men absolut inte noll!

Om du inte kan tänka dig att bli gravid igen får du ta dagen-efter-piller, eller sätta in en spiral.

Så här skriver Läkemedelsverket om dagen-efter-piller / akut p-piler:
    "Akut p-piller ska tas så snart som möjligt efter det oskyddade samlaget. Effekten av behandlingen minskar efter 24 timmar, men metoden ger ett visst skydd ända upp till 72 timmar efter samlaget."

Spiral kan man sätta in upp till 5 dagar efter oskyddat samlag som akut metod eftersom den hindrar ett ev. befruktat ägg att fästa in i livmodern. Dock vill en del vänta 12 veckor efter förlossning tills spiral sätts in (för att livmodern skall hinna återgå till normaltillstånd efter förlossningen).

Så här skriver Läkemedelsverket om kopparspiral som dagen-efter-metod: "Kopparspiral är den mest effektiva akutmetoden. Spiralen kan sättas in upp till fem dygn (120 timmar) efter det oskyddade samlaget, och verkar genom att hämma befruktningen och det befruktade äggets implantation i livmoderslemhinnan."

Om du tycker spiral verkar det bästa för dig (då har du ju så att säga löst problemet framöver också) så prata med din MVC redan imorgon!
  • Lindsey Egot the only one

Man måste amma med mindre än 4 timmar emellan för att det ska ge skydd och då är det inte ens säkert att det ger skydd. Fast det är ju inte ens säkert att du haft ägglossning heller än eftersom det var 8 veckor sedan du fick barn. Oftast tar det 6-8 veckor innan man är av med avslaget och sedan kommer ägglossningen i 10 veckor efter förlossningen och mensen 12 veckor. Fast endel får inte tillbaka mensen förrän de slutar amma.

• Lindsey Egot the only one

(Gör nåt)

Fast kan man ta dagenefter piller om man ammar?

• Anonym (gör nåt)
    LindaEfraim skrev 2013-05-20 19:28:03 följande:
    (Gör nåt)

Fast kan man ta dagenefter piller om man ammar?
    Ja, enligt både FASS och Apoteket går det bra om man ammar precis innan man tar pillret och sen hoppar över en amning (pumpar ut och slänger mjölken).

Vill man inte riskera att barnet får i sig något hormon alls får man antingen chansa eller sätta in en kopparspiral enligt ovan.
Svar på tråden Amning som preventivmedel?