• Anonym (Hund och barn)

Var går gränsen för farligt utfall från hund?

Jag vill börja med att säga att mina barn går före allt. Allt. Så - det handlar inte om att jag skulle sätta hunden jag snart ska berätta om före mina barn. 

För ett tag sedan fick vi ta över en hund. Omplacering p.g.a. att ägaren inte kunde aktivera hunden tillräckligt. Det är en kastrerad, sjuårig hane av vallningsras.  

Det mesta har funkat fint. Hunden var väldigt understimulerad till att börja med men vi har jobbat mycket med både passivitet, löpträning, lydnad och lek. Hunden verkar trivas och har utsett mig till ledare för flocken. Ägaren säger att hon aldrig sett hunden ty sig så snabbt till en annan person förr som han gjort till mig.

Två ggr har hunden "markerat" mot mina barn. Jag säger "markerat" för jag är inte helt säker på vad som har hänt. Jag vet att barnen blivit lite rädda och gråtit, men jag har inte sett några märken efter tänder eller klor. Jag kan tänka mig att det är ett utfall i samma grad som att den genom att morra skulle markera att den vill vara ifred.

Jag älskar mina barn - mest! Men jag gillar verkligen hunden med! Jag och min äkta hälft har diskurerat saken och vi är överens om att vi aldrig skulle ha kvar hunden om den utgjorde en fara för våra barn. Men hur tusen ska jag veta var gränsen går? Bett? Skall? Morrning? Det får inte gå för långt men samtidigt är jag medveten om att ifall jag lämnar tillbaka hunden är det troligen avlivning som gäller för den. Vad är "okej" för en hund att säga till om och hur?

Inget skäll - tack. Jag vill ha en vettig diskussion med hundvana människor som kan hjälpa mig tänka resonabelt kring detta.          

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Var går gränsen för farligt utfall från hund?
  • Litet My

Varför har du inte koll på när hunden är med barnen? I synnerhet om hunden är ny och barnen ovana?

Min gamla hund morrade och vi som var barn på den tiden respekterade att hunden ville vara ifred vilket var okej eftersom vi var så pass stora, men gäller det mindre barn som inte självmant förstår att hålla sig borta skulle jag inte chansa.Min gräns går där det finns finns risk att barnen blir skadade och där man inte är säker på vad hunden kan tänkas göra. 

• Ann Cistrus

Jag skulle vilja säga att min gräns skulle gå vid min magkänsla. Om du känner att du inte kan lita på hunden så tycker jag att det räcker för att motivera en tillbakalämning eller omplacering av hunden. 

• Anonym (a)

Varför har du inte lärt barnen respektera att hunden vill vara ifred? Att en hund morrar och visar tänderna är okej. Hur ska de annars kunna säga att nu räcker det?

• Fanny b

Hundar morrar för att visa att man/en annan hund etc är för nära dem, av den anledningen tycker jag inte att morrningar är ett olämpligt beteende från hundens sida. Tvärtom, om man korrigerar bort morrningar från sin hund kan den om den kommer i en situationen där den är/känner sig instängd och därför bli osäker bita på en gång istället. Markering är för mig när hundar nyper, genom detta visar de att de har en betthämning. När det gäller bett, tja där kollar jag på hur vilken skada som blir efter bettet och var hunden biter. T ex om en hund biter/nafsar någon i ansiktet med resultatet att man ser märket efter en hörntand så drar jag slutsatsen att den fortfarande har en stor betthämning till skillnad från om den sliter upp hud i ansiktet.

Jag anser att hundar ska få visa osäkerhet genom att tex morra och att ägaren då ska ta ansvar för denna situation genom att se till att hunden får vara ifred. Samma sak med markerande. Sedan får man ta hänsyn till de situationer detta händer i. Om ens hund t ex har svårt för barn och man själv har barn bör man kolla över i vilken utsträckning som hunden tål barnet. T ex hunden säger ifrån om barnet är för påfluget på hunden, drar ned i öronen etc, det tycker jag en hund ska få göra om nu ägaren inte hinner upptäcka det innan. Som hundägare och förälder kan man också förebygga sådana situationer genom att lära barnet att när hunden ligger ned/ligger på en viss plats så ska hunden få vara i fred. Men börjar det handla om att hunden blir orolig när barnet är nära hunden men inte bryr sig om den så skulle jag börja analysera situationen mera. Då jag tycker att som förälder och hundägare ska man kunna lämna hund och barn i en viss ålder ensamma en liten stund, för det är svårt, om ens möjligt att se till att man alltid har koll på både barn och hund  hela tiden.

• Anonym (Hund och barn)

Litet My
    Jag har varit med. Hunden låg på golvet bakom mig och barnet satt intill hunden.

(a)
    Ja, jag tänker som du, att den ska få lov att morra och visa tänderna och då ska det vara bra. I dessa fall var det inget sådant innan. Jag såg som sagt inga märken heller så jag är så säker man kan vara på att inga bett förekom. Angående din fråga så har jag lärt barnen att så fort hunden antingen reser sig och går iväg eller ligger i sin bädd så får de inte gå efter den / fram till den.

Narkos
    Tack! Jag uppskattar ditt icke dömande svar.           

• Anonym (Hund och barn)
    Fanny b skrev 2013-05-20 14:52:32 följande:
    Hundar morrar för att visa att man/en annan hund etc är för nära dem, av den anledningen tycker jag inte att morrningar är ett olämpligt beteende från hundens sida. Tvärtom, om man korrigerar bort morrningar från sin hund kan den om den kommer i en situationen där den är/känner sig instängd och därför bli osäker bita på en gång istället. Markering är för mig när hundar nyper, genom detta visar de att de har en betthämning. När det gäller bett, tja där kollar jag på hur vilken skada som blir efter bettet och var hunden biter. T ex om en hund biter/nafsar någon i ansiktet med resultatet att man ser märket efter en hörntand så drar jag slutsatsen att den fortfarande har en stor betthämning till skillnad från om den sliter upp hud i ansiktet.

Jag anser att hundar ska få visa osäkerhet genom att tex morra och att ägaren då ska ta ansvar för denna situation genom att se till att hunden får vara ifred. Samma sak med markerande. Sedan får man ta hänsyn till de situationer detta händer i. Om ens hund t ex har svårt för barn och man själv har barn bör man kolla över i vilken utsträckning som hunden tål barnet. T ex hunden säger ifrån om barnet är för påfluget på hunden, drar ned i öronen etc, det tycker jag en hund ska få göra om nu ägaren inte hinner upptäcka det innan. Som hundägare och förälder kan man också förebygga sådana situationer genom att lära barnet att när hunden ligger ned/ligger på en viss plats så ska hunden få vara i fred. Men börjar det handla om att hunden blir orolig när barnet är nära hunden men inte bryr sig om den så skulle jag börja analysera situationen mera. Då jag tycker att som förälder och hundägare ska man kunna lämna hund och barn i en viss ålder ensamma en liten stund, för det är svårt, om ens möjligt att se till att man alltid har koll på både barn och hund  hela tiden.
    Tack! Ditt svar gav mig mycket hjälp!
Svar på tråden Var går gränsen för farligt utfall från hund?