• mice

"Måste" man ha BH?

Jag har rätt små bröst och behöver inte stöd för bysten, och eftersom jag tycker det är svettigt och obekvämt så skippar jag bh helt.
    Ibland syns bröstvårtorna mer än andra gånger, men jag brukar inte tänka så mycket på det faktiskt. Har dock funderat på om medmänniskor kan ta illa upp? Jag styrs inte av andras åsikter, men är ändå en omtänksam person som bryr mig om andra.

• Svar på tråden "Måste" man ha BH?
  • ssandraa

Nej, har du ingen användning för en BH så måste du följdaktligen inte ha BH. So what om någon stör sig på att se konturerna av dina bröstvårtor. Det är väl sin sak att inte tycka det är snyggt men att kalla det för äckligt, groteskt och skitfult är överdrivet. Det är bara bröstvårtor, ännu en kroppsdel. Klä dig som du trivs!

• mice

Tack för att så många håller med mig, det lugnar. :) 

Jag har ett par toppas som inte ser fina ut utan någon topp under iaf, men det kan jag stå ut med. Skönt nu på sommaren när man kan ha en bikinitop under en lös tunika t.ex.  

• Smecker

Det är ett fritt land, och inte olagligt att gå utan BH så gör du som du känner för. Visst kan jag tycka att vissa personer bör ha BH på sig, särskilt om brösten kikar fram under linningen på t-shirten, men det är min högst personliga åsikt och inget jag har rätt att tvinga på någon annan.

Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • pellan

Jag är sååååå svartsjuk på folk som har mindre bröst och kan gå utan BH då jag tycker det är jättefint! Själv är jag mer eller mindre tvingad att ha BH fast jag hatar det :P
    Stör det dig att bröstvårtorna syns kan du ju köra på nipple-covers som någon tidigare nämnde men annars strunta i det!
    Har aldrig hört att killar använder nipple-covers och deras bröstvårtor syns ju också ibland, men det reagerar tydligen inte folk lika dömande mot.... 

• Sölve

Självklart kan du gå utan bh. Har folk problem med bröstvårtor så är det ju deras sak. Personligen kunde jag knappast brytt mig mindre om ifall någon tycker det ser sunkigt ut. Jag är inte född till den här jorden för att se bra ut i andras ögon.

• Anonym (:()

Askul när man har en lärare på över 60 år som går utan BH, bröstvårtorna står rakt ut halvvägs ned till navel:/

• 123

Klart som fan att ingen ska behöva ha på sig BH om hon inte vill. Det spelar ingen roll om brösten är små och fasta eller hänger vid midjan, det är upp till var och en.

Det är så jävla dumt att säga att man bara kan visa sig ute bland folk om man ser ut på ett visst sätt och då är förpackad efter konstens alla regler medan det samtidigt pågår en tidvis hätsk debatt om kvinnors rätt att slippa bära burka och klä sig i stora tygsjok.

Hur fan ska vi kunna börja jobba för jämställdhet på allvar när vi är fullt upptagna med att kolla om våra medsystrar är "anständigt" klädda?! 
    Snacka om sunkig dubbelmoral! 

• LinneaJosie

Finns säkert män med större tuttar. Gör som du vill, BH är ett fruktansvärt tortyrredskap!

• jashrinah

nej det måste man inte , om du oroar dig över bröstvårtorna finna det praktiska bröstvårtsplåster =) funkar super att ha när man vill vara utan bh men inte vill att vårtorna syns genom kläderna =)

• Anonym (Helt ok)

Nej, det måste man inte... Själv känner jag mig dock inte ordentligt "påklädd" på jobbet, om jag inte har BH då. Hemma, och under festkläder kan jag ibland var utan. Å andra sidan är det inte alltid jag har BH, jag har ibland linne med inbyggd tygfodring t.ex. - brukar räcka för mig som förutom att ha små bröst även har inåtvända bröstvårtor. (Även efter att ha ammat...)

• Kerubmamman

Det är helt ok att vara utan BH om en vill. BH är ju en relativt ny företeelse, ungefär som detta med att raka ben/armhåla.

BH:n är ett jättebra tillbehör/hjälpmedel för att minska ryggvärk/ömma bröst mm. Men om samhället "tvingar" kvinnor att ha på sig BH pga omgivningens syn på bröst/estetik/whatever, så tycker jag att vi är ute och cyklar. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • KimPossible

Man måste väl ingenting? Eller har jag missat något`? 

Själv hatar jag behåar, var 25-26 år typ innan jag jag köpte min första,  använder det mest när jag  är ute bland folk. Hemma har jag aldrig behå om det inte är så att vi har gäster eller nåt. Och vissa kläder sitter bra mycket snyggare med en behå under.

Hur fasta och snygga tuttar man än har så syns ju vårtorna ibland. Jag bryr mig inte, men andra kanske gör det.  Även om jag inte vet hur det skulle kunna se ut och bry mig om det.

När äldsta sonen kom i puberteten och klagade på att jag inte hade behå, köpte jag faktiskt en ny (min tredje) och använde den när jag var i hans sällskap här hemma. Fast när vi var på landet klagade han inte alls, inte ens när vi näckade  vid bad och bastu (det gör han inte idag heller) , men då var vi ju alla precis lika öppna som vi alltid varit. 

Lillbarnet har börjat värna sin integritet nu och bli mer petig, då tänker jag på hur jag klär om, värnar hans integritet och låter honom själv styra,  men jag markerar och säger samtidigt att det är helt ok att visa sig au naturellle,

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Bor nära havet

Nej, det måste man inte. Jag har det aldrig men om jag har något tajt linne eller liknande så att bröstvårtan syns brukar jag tejpa över den

• Anonym (pattfia)

Jag är i övre medelåldern, har fött och ammat fem barn, och jag använder bara bh på finare kalas. Aldrig till vardags, på stan, kurser, eller annan vardagligare samvaro med folk. Och hittills har ingen klagat. Vad de ev tänker eller vad som sägs bakom min rygg är mig totalt likgiltigt.

• Anonym (utekläder)

Ute bland folk har jag alltid BH om det finns risk att jag skulle vilja ta av mig till t-shirt/linne. Anledningen är främst att jag har ganska mörka vårtgårdar som syns igenom tunnare ljusa kläder. Det är inte snyggt på någon, oavsett kön...

För mig tillhör BH "utekläderna" precis som jeans.

Ibland syns bröstvårtorna genom kläderna trots att jag har BH men då bryr jag mig inte.

• Johndeer

Jag har också funderat på detta, killar som har lika stora bröst som mindre tjejbröst eller har nappar som putar ut i tröjorna förväntas ju inte ha BH!
    Jag hade på 70-talet när "ingen" kvinna använde BH, en manlig arbetskompis med ständigt hårda nappar och typ A-byst, han tyckte det var pinsamt att se så tjejig ut när de syntes så tydligt. Trots det ovanliga sa ingen att han borde ha BH! På den tiden var ju övrigt mode ganska "unisex" så tjejer & killar såg rätt lika ut.
    För kvinnor lär det väl vara naturligt att bröst & nappar är lite större, inget konstigt med det!

Till vardags utan spring & hopp bör väl ingen idag behöva dessa tvångströjor. Förr när både män & kvinnor hade mycket mer kroppsligt påfrestande sysslor fanns ju inte BH ens i tankevärden!
    Har hört att män som är med på långlöpning kan dra på sig en mjukis-BH för att det annars retar napparna när de skvimpar runt under tröjan.

BH är ett smart sätt för modeindustrin att tjäna mer pengar!

• Aniiee
    Johndeer skrev 2016-12-19 01:20:54 följande:

Jag har också funderat på detta, killar som har lika stora bröst som mindre tjejbröst eller har nappar som putar ut i tröjorna förväntas ju inte ha BH!
    Jag hade på 70-talet när "ingen" kvinna använde BH, en manlig arbetskompis med ständigt hårda nappar och typ A-byst, han tyckte det var pinsamt att se så tjejig ut när de syntes så tydligt. Trots det ovanliga sa ingen att han borde ha BH! På den tiden var ju övrigt mode ganska "unisex" så tjejer & killar såg rätt lika ut.
    För kvinnor lär det väl vara naturligt att bröst & nappar är lite större, inget konstigt med det!

Till vardags utan spring & hopp bör väl ingen idag behöva dessa tvångströjor. Förr när både män & kvinnor hade mycket mer kroppsligt påfrestande sysslor fanns ju inte BH ens i tankevärden!
    Har hört att män som är med på långlöpning kan dra på sig en mjukis-BH för att det annars retar napparna när de skvimpar runt under tröjan.

BH är ett smart sätt för modeindustrin att tjäna mer pengar!

Grattis till veckans trådlyft.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
Svar på tråden "Måste" man ha BH?