• Rani

Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?

Jag hade tagit bilen.

För att bussen ska bli säkrare krävs ju att man tar med bilstolen som man sedan ska släpa på på tåget och tunnelbanan. Nej, det går bort.   

• Rani

Men jag åker ju ofta stadsbuss med mitt barn i knät också. Säkert skitfarligt om man ser till statistik. Men vi måste ju leva våra liv också.

• Rani
    skogsvitter skrev 2013-05-21 13:41:13 följande:

Ja stadsbussarna är sannerligen skitfarliga. Jag har själv blivit rädd att åka buss på senare år, och förra veckan var sista gången dottern fick åka buss (sker nästan aldrig, som tur är har vi bil - med bälten i). Förstår dock att alla inte har den möjligheten, och i bussar utan bälten har man ju inte direkt något val... man kan bara hålla tummarna för att inget händer.

Ja, vi har också bil men ska jag åka själv in till stan tar jag den sällan. Både ur miljösynpunkt och eftersom jag inte gillar att köra bil mitt inne i stan (känns för mig mer osäkert än att sitta på en buss). Kollektivtrafik hör liksom till livet i en storstad. Jag vill gärna lära mina barn att nyttja den också. Som tur är är det nog länge sedan vi hade en olycka i kollektivtrafiken med allvarliga konsekvenser här i stan. Man hör oftare om olyckor med bil. Det hade varit intressant att se statistik på det.
  • Rani
    Ammiz skrev 2013-05-21 17:19:33 följande:
    Lite olika åsikter alltså.

Tycker att det är lite svårt att värdera in säkerheten här jämfört med annat vi gör. Som ni skriver om.  Tåg känns ju väldigt säkert. Buss ska väl också vara säkrare än bil, även om man inte sitter i barnstol eftersom bussen är så mycket större och tar smällar bättre. Stadsbuss åker vi ofta, och det tycker jag känns säkert tillräckligt.  Sitter man bara ned ordentligt så. Cyklar ibland med dottern i cykelstol (med hjälm förstås) - vet inte riktigt hur jag skulle väga det mot framåtvänd i bil.

Hur snart ska ni åka?

Om du känner dig riktigt osäker så kan du ju ringa till NTF och höra vad de tycker.
Svar på tråden Skulle ni låta er 3.5-åring åka framåtvänd enstaka gånger?