BUP utredning ADHD /Asperger?
En hel del av det du skriver stämmer in på min son som är nio år. För snart ett år sen blev frågan om en utredning ang någon form av neuropsykriatisk funktionsnedsättning väckt. Min son träffade en "skolpsykolog" som gjorde en förberedande utredning som sen skickades till BUP. Han ansåg att det finns grund till att göra en utredning, och BUP höll med. Jag kände mig lite lättad och trodde att nu kommer det snart vara klart, så att vi kan få lite svar på vad som ligger till grund för alla "problem" och hur vi ska kunna hjälpa / underlätta för vår son på bästa sätt. Vi hade ett möte med en psykolog på BUP och lilla naiva jag trodde i och med det att utredningen var igång.... I slutet av mötet förklarade psykologen att hon ansåg att vår son behöver en utredning och kommer bli uppsatt på väntelistan för en... Huh??? var nog allt ja kunde tänka just då. Ilskan och frustrationen har växt sedan dess. Nu under sommaren fick jag ett brev från BUP där de trevligt nog berättade att för närvarande är väntetiden för en utredning 2 år.... 2 ÅR!!!!! Och fram tills dess då?!? Hur kan det ens vara tillåtet att det ska få ta så lång tid för ett barn att få den hjälp den behöver? Jag är förtvivlad och frustrerad. För jag vet hur det är att växa upp och leva med alla dessa "problem" som en neuropsykriatisk funktionsnedsättning kan medföra... Jag har ADD, men den diagnosen fick jag som vuxen.