• catwinter

Vad är detta för skalbagge?

På bara en liten stund så flög det in 3 likadana otäcka skalbaggar i min brors sovrum genom fönstret. :) Har googlat skalbaggar men kan inte hitta nån som ser ut som dem. De är bruna med liksom en liten rund gul skiva längst ut på varje spröt. Drygt 2 cm lång kropp. Hjälp mig artbestämma dem, detta stör mig, vetgirig som jag är! LOL.

• Svar på tråden Vad är detta för skalbagge?
  • catwinter

P.S. Det är konstigt, jag är inte rädd för spindlar, inte för bin, humlor eller getingar, gräshoppor eller vårtbitare eller syrsor. Och tusenfotingar är väl lite äckliga men jag kan stå ut med dem (dessutom ser man dem inte ofta)... inte heller är jag rädd för svarta skalbaggar, eller vackert gyllene eller gröna... men när det är stora BRUNA skalbaggar så får jag panik!

Min största skräck i livet vore att träffa på en sån där stor brun skinnbagge som jag sett bilder på. Huvva!!!

• Litet My

Ingen aning, sitter också och funderar på en slags brun skalbagge, fast den jag träffade på var större. jag jobbar natt ensam och var minst sagt livrädd, slutade med att jag slog ihjäl den men inte vågade ta ut den just för att den var så himla läskig (ja jag har fobi mot insekter, speciellt i de fall som detta då de rör sig fort och flaxar runt mycket)

dagpersonalen skrattade gott åt att jag bad dem ta hand om "liket" sedan =) 

• Litenåfin

Låter som tordyvlar! Fruktansvärt äckliga!! Flyger gärna in på kvällarna... Usch!

• catwinter

De tordyvlar jag ser på google är svarta... men det vinns kanske ljusare varianter? Den här var typ barkbrun med mörkare skiftningar. Annars ser de rätt lika ut.

• Venus flugfälla

Skalbaggar är häftiga. Kärringar som tycker de är äckliga är korkade. Så enkelt är det. Kanhända är det ollonborrar (Melolontha melolontha), svärmar i maj-juni och är något större än 2 cm. Skitcoola djur!

• omgwtf

Ja, det var definitvt en ollonborre. Tack för länken trots förolämpningen. :P Jag är inte rädd för insekter alls. Det är bruna skalbaggar jag har en hangup på av ngn anledning. Sen var det rätt otäckt när en av dem hamnade på rygg och jag petade till den för att vända på den (hur äckligt jag än tycker ett djur är tycker jag ändå synd om dem när de i knipa och vill hjälpa dem! :D) och den KLÄNGDE sig fast vid min fingertopp. Killekillekilll!! D:

• omgwtf

OOps, råkade logga in med mitt gamla ID. Jag är catwinter i vanliga fall.

Svar på tråden Vad är detta för skalbagge?